آشنایی با انواع فن گلخانه و مشخصات فنی آنها کشت گیاهان در گلخانه ها مستلزم برقراری شایدار پایدار آب و هوایی داخل آن است که گیاهان زیر کشت در آنجا دچار تنش های دمایی و … نشوند. از این رو تهویه هوای داخل گلخانه ها جزو اقداماتی است که به طور همیشگی و پایدار انجام […]

آشنایی با انواع فن گلخانه و مشخصات فنی آنها

کشت گیاهان در گلخانه ها مستلزم برقراری شایدار پایدار آب و هوایی داخل آن است که گیاهان زیر کشت در آنجا دچار تنش های دمایی و … نشوند. از این رو تهویه هوای داخل گلخانه ها جزو اقداماتی است که به طور همیشگی و پایدار انجام می گیرد. برای این منظور از انواع فن گلخانه استفاده می شود.

همانطور که در مقدمه گفته شد، فن های تهویه هوا در گلخانه ها جزو تجهیزات ضروری هستند. برای تامین اکسیژن لازم داخل و توزیع رطوبتی مناسب در همه جای گلخانه ها نیاز به فن ها وجود دارد. هر محیط گلخانه ای با توجه به ساختار سازه ای، ابعاد و ارتفاع گلخانه و نیز گیاهان زیر کشت نیاز به انواع مختلفی از فن ها را برای تهویه هوای داخل دارد. ما در اینجا سعی خواهیم کرد تا شما را با انواع فن گلخانه آشنا کنیم.

انواع فن گلخانه از نظر کارایی و کاربرد

فن های گلخانه ای به لحاظ کاربرد به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند.

فن گلخانه ای آکسیال

فن های آکسیال یا فن های محوری نوعی مکنده هوا هستند که در آنها هوا به صورت محوری و به واسطه چرخش تیغه های چرخنده از وسط فن عبور داده شده و به محیط دمیده می شود. این فن ها پرکاربردترین نوع فن برای استفاده های صنعتی هستند که هم برای ورود هوای تازه به محیط و هم تخلیه هوای داخل استفاده می شوند. فن های آکسیال جزو اگزاست فن ها می باشند.

برای وارد و خارج کردن هوا از بیرون به داخل گلخانه ها نصب می شوند. این فن ها علاوه بر گلخانه ها در هر جایی که نیاز به تزریق هوای تازه به داخل سالن باشد استفاده می شود. سالن های ورزشی، مرغداری ها، انبارهای کالا و …. این فن ها در ابعاد مختلفی از قطر 8 سانتی متر تا 140 تولید و عرضه می شوند. معروفترین اینها، فن 100 گلخانه و فن 140 گلخانه می باشد.

این فن ها را می توان صرفا برای تهویه هوای داخل استفاده کرد و یا اینکه با استفاده از پد سلولزی گلخانه یک سیستم سرمایشی برای فصول گرم سال ایجاد کرد.

فن 100 گلخانه

یکی از فن های پرکاربرد در گلخانه ها، اگزاست فن 100 می باشد. این فن دارای مشخصات فنی زیر است:

بدنه دستگاه از ورق گالوانیزه است که در محیط های مربوط کارایی بالایی داشته و در برابر رطوبت مقاوم است. ضخامت ورق بنده 1 میلیمتر است.

پره ها از ورق گالوانیزه و یا پلیمر پروپیلن با الیاف تقویت شده هستند.

سرعت چرخش 900 دور بر دقیقه با استفاده از یک موتور 1.5 اسب بخاری است.

هوادهی دستگاه 20500 مترمکعب بر ساعت است.

دستگاه دارای دمپر از نوع کرکره ای است که با استفاده از نیروز گریز از مرکز کار می کند و به هنگام شروع به کار فن کاملا باز میشوند.

فن 140 گلخانه

فن 140 گلخانه یکی دیگر از فن های بسیار کاربردی در محیط های گلخانه ای و مرغداری هاست.

بدنه فن 140 از جنس گالوانیزه می باشد

پره ها متشکل از 6 پر از جنس آلومینیومی دایکست شده می باشد.

سرعت چرخش 420 دور در دقیقه می باشد که با موتور 3 فاز با توان 1.1 واتی کار می کند.

فن سیرکوله گلخانه

فن سیرکوله نوعی از فن های مورد استفاده در گلخانه هاست که برای گردش هوای داخل سالن استفاده می شود. این فن ها با جریان دهی مناسب به هوای داخل، تعادل دمایی و رطوبتی را در تمام قسمت های گلخانه برقرار می کنند. با توجه به جریان طبیعی هوای گرم از پایین به بالا، این فن ها به صورت آویزان از سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند. فن سیر کوله گلخانه یک بدنه استوایی دارد که مکش هوا از یک طرف انجام شده و و به طرف مقابل دمیده می شود. این فن ها بر اساس قطر استوانه ای در قطر های 40، 50  و 60 سانتی متر تولید می شوند. شایان ذکر است که جت فن های سیرکوله در تونل های زیر زمینی نیز استفاده می شوند که اندازه و توان آنها بسیار بالا بوده و برای محیط های کوچک گلخانه ای مناسب نیستند.

مشخصات فنی فن سیرکوله گلخانه ای

مشخصات فنی فن های سیرکوله شامل بخش ها و قطعات فنی این تجهیزات هستند که نهایتا بر میزان هوای تبادل شده تاثیر گذار هستند. فن های سیرکوله بر اساس قطر پروانه دسته بندی شده و شامل فن با قطر پروانه 40 سانتی متری، 50 و 60 سانتی متری است.

توان موتور این فن  ها بر اساس برندهای مختلفی که در بازار وجود دارد شامل 175 تا 780 وات متغیر است. جنس بدنه این فن ها استیل و یا گالوانیزه است. این مساله باعث می شود که این فن ها در برابر رطوبت محل مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی نشوند.

تعداد پره ها شامل 7 پر بوده و بر اساس قطر پروانه دارای قدرت هوادهی 3500 مترمکعب بر ساعت تا 10800 متر مکعب بر ساعت هستند. این فن ها اصولا برای برق سه فاز تولید می شوند و شدت جریان مورد نیاز اآنها 0.8 آمپر تا 1.7 متغیر است.

مزایای استفاده از فن سیرکوله در گلخانه ها

همانگونه در بالا اشاره شد، ما برای تهویه هوای داخل گلخانه ها و سالن های مرغداری و صنعتی به فن های سیرکوله نیاز داریم.

استفاده از فن های سیرکوله باعث جریان دهی به هوا می شود. بدین صورت که هوای وارد شده از طریق اگزاست فن ها به سالن را هدایت کرده و به سمت فن های خروج هوا هدایت می کنند.

استفاده از این فن ها باعث تنظیم دمای محیط می شود و محیط دچار اختلاف دمای نقطه ای نخواهد بود. این مساله در گلخانه ها که قسمت های بالا و کناری آنها در معرض نور خورشید هستند بسیار حائز اهمیت است.

گردش منظم هوا بوسیله فن های سیرکوله باعث توزیع برابر رطوبت در تمامی نقاط محیط می شود.

توزیع دما به وسیله گردش هوا باعث جلوگیری از ایجاد بیماری در گیاهان می شود. سکون دمایی مخصوصا ر فصول گرم سال گیاهان کشت شده را مستعد بیماری می کند.

خرید فن گلخانه با گارانتی و خدمات پس از فروش

شرکت های تولیدی و تامین کننده زیادی محصولات فن گلخانه را تولید می کنند. با این حال برای خرید فن گلخانه بایستی گارانتی محصول و خدمات پس از فروش آن را نیز در نظر گرفت. یکی از شرکت های گلخانه ساز ایران، گل سبز میثاق است. این شرکت در زمینه ساخت گلخانه و راه اندازی و احداث آن خدمات فنی و مهندسی ارائه می دهد. این شرکت پیمانکار به واسطه تجربه بالای 3 دهه خویش توان اجرای انواع گلخانه های مدرن را دارد. گل سبز میثاق به عنوان تولید کننده اتصالات گلخانه با بهترین متریال شناخته می شود. از آنجایی که این شرکت صفر تا 100 احداث گلخانه را انجام می دهد، تامین کننده انواع تجهیزات گلخانه همچون فن، هیتر، پدهای سلولزی و … نیز می باشد. شما می توانید برای استعلام قیمت فن گلخانه با این شرکت به شماره 0912 تماس بگیرید و یا به وب سایت آنها به نشانی اینترنتی https://golesabzemisagh.ir/ مراجعه کنید.