آزمایش چکاپ شامل چه مواردی می شود؟ آزمایش چکاپ یکی از مهمترین آزمایشات پزشکی است. چکاپ به منظور سنجش سلامتی و تشخیص بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا، انجام می شود. این آزمایش با بررسی علائم و نشانه های بدنی به صورت خلاصه، یک جمع بندی از وضعیت […]

آزمایش چکاپ شامل چه مواردی می شود؟

آزمایش چکاپ یکی از مهمترین آزمایشات پزشکی است. چکاپ به منظور سنجش سلامتی و تشخیص بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا، انجام می شود. این آزمایش با بررسی علائم و نشانه های بدنی به صورت خلاصه، یک جمع بندی از وضعیت فیزیولوژیکی شما ارائه می دهد.

در این آزمایش، اطلاعاتی مانند فشار خون، سطح قند خون، کلسترول، تست عملکرد کبد و کلیه و غیره بررسی می شوند. از طریق این آزمایش، پزشکان می توانند اطلاعات دقیقی درباره وضعیت تندرستی شما به دست آورند. همچنین در صورت داشتن بیماری، اقدامات لازم را برای درمان آغاز کنند. پزشک می تواند شما را در مورد هرگونه تست و آزمایش دیگری که برای شما لازم است، آگاه کند.

در طول معاینه فیزیکی و چکاپ کامل، چه مواردی بررسی می شوند؟

معاینه فیزیکی و چکاپ کامل، یک گام اساسی در حفظ سلامتی بوده و می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز عمل کند. در طول معاینه، پزشک موارد حیاتی، وزن، ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی می کند. پزشک شما را به طور کامل معاینه کرده و در مورد علائم حاکی از یک بیماری مانند سرطان یا دیابت، آزمایش تجویز می کند.

هدف معاینه فیزیکی، مشاهده عملکرد بدن شما بوده و پزشک ممکن است بسته به سابقه سلامت شخصی شما، بر روی نواحی خاصی تمرکز کند. به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، پزشک، فشار خون، آزمایش قند خون و کلسترول را انجام می دهد.

این معاینه همچنین فرصتی برای بحث در مورد اقدامات پیشگیرانه با پزشک خود بر اساس نتایج آزمایش، سن و سابقه سلامت شخصی است. پزشک سر، چشم ها، قفسه سینه، شکم، سیستم اسکلتی عضلانی و عملکردهای سیستم عصبی، مانند گفتار و راه رفتن شما را معاینه می کند.

برای تکمیل معاینه فیزیکی، ممکن است به نمونه برداری از خون نیاز باشد. آزمایش خون می تواند هر گونه مشکلی را که در کلیه ها، کبد و سیستم ایمنی شما وجود دارند، نشان دهد. پزشک شما همچنین ممکن است یک تست دیابت و آزمایش تیرویید را تجویز کند. اگر خطر حمله قلبی، بیماری قلبی یا سکته مغزی افزایش یافته باشد، باید آزمایش کلسترول نیز تجویز شود.

چه آزمایش هایی در طول چکاپ انجام می شوند؟

بسته به جنسیت بیولوژیکی شما، پزشک، آزمایش هایی از جمله موارد زیر را تجویز می کند:

ماموگرافی

پاپ اسمیر

آزمایش چربی خون

معاینه لگن

آزمایش کلسترول

تست پوکی استخوان برای زنان

آزمایش کم خونی cbc

تست سرطان پروستات

آزمایش آنوریسم آئورت شکمی برای مردان

برای مردان و زنان ضروری است که سلامت خود را با معاینات منظم مانند تست های مختلف، در اولویت قرار دهند. یکی از اولویت های اصلی، آزمایش سرطان روده بزرگ (کولورکتال) است. انجام این آزمایش معمولا در سن 50 سالگی توصیه می شود، اما ممکن است بسته به سلامت شخصی و سابقه خانوادگی، زودتر شروع شود. یکی دیگر از تست های مهم، آزمایش سرطان ریه بوده که شامل سی تی اسکن سالانه با دوز پایین است.

این آزمایش برای افراد بین 55 تا 80 سال که برای مدت زمان زیادی سیگار کشیده یا در حال حاضر سیگاری هستند، توصیه می شود. برای افراد دارای سابقه خانوادگی دیابت یا عوامل خطر مانند چاقی، کلسترول بالا یا فشار خون بالا، تست قند خون یک اقدام حیاتی می باشد. این چکاپ ممکن است شامل آزمایش قند خون ناشتا یا آزمایش A1C شود. برای تعیین اینکه کدام داروها و آزمایش ها برای سن و وضعیت کلی سلامتی شما مناسب هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش چکاپ کجا و چگونه انجام می شود؟

برای برخی این سوال پیش می آید که آیا یک چکاپ کامل هر سال ضروری است یا خیر؟ برخی از کارشناسان معتقدند که این روشی فوق العاده برای ارزیابی سلامت کلی و جلوگیری از بروز یا بدتر شدن هر گونه مشکل سلامتی است. اگر پزشک احساس کند که معاینه دقیق تری از قسمت خاصی از بدن ضروری بوده، آزمایش های متمرکزتری را تجویز می کند. آزمایش ها معمولا در بیمارستان ها یا مراکز آزمایشگاهی صورت می گیرند.

البته به کمک آنی آزما این امکان مهیا شده که تمامی آزمایش های مختلف، در منزل نیز قابل انجام باشند.

چگونه باید برای آزمایش های چکاپ آماده شد؟

آماده شدن برای چکاپ ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما اینطور نیست. معمولا برای آزمایش دادن نیازی به روزه گرفتن یا اصطلاحا ناشتا بودن نیست، مگر اینکه پزشک شما آزمایش خون ناشتا تجویز کند. نکات مفیدی وجود دارند که قبل از آزمایش دادن باید به خاطر داشته باشید. این نکات عبارتند از:

هر گونه آلرژی، داروهای فعلی و علائمی را که تجربه کرده اید را یادداشت کنید.

اگر اخیرا آزمایش انجام داده اید، نتایج را همراه خود ببرید.

برای اینکه بیشترین بهره را از معاینه خود ببرید، حتما از پزشک خود درباره شرایط لازم سوال بپرسید.

از پزشک در مورد اینکه کدام تست ها برای افراد هم سن شما توصیه می شوند یا به کدام واکسن ها نیاز دارید، سوال کنید.

اگر در سابقه خانوادگی شما، بیماری های خاصی وجود دارند، حتما بپرسید که آیا در معرض خطر هستید یا خیر.

پزشکتان ممکن است بخواهد در مورد عادات ورزشی، رژیم غذایی، خواب و هر درد یا ناراحتی که احساس می کنید، بداند.

قبل از آزمایش خون، لباس مناسب برای تسریع نمونه برداری بپوشید.

پیش از آزمایش ادرار، آب کافی نوشیده و از خوردن برخی از غذاها بپرهیزید.

پس از انجام آزمایش چکاپ چه اتفاقی می افتد؟

با گفتگوی صریح با پزشک خود پس از تست چکاپ، می توانید برنامه ای برای رسیدگی به مشکلات احتمالی و حفظ سلامتی خود ایجاد کنید. همچنین فراموش نکنید که تمرینات فیزیکی روتین می توانند ابزار ارزشمندی در پیشگیری از مشکلات با افزایش سن باشند. حتما معاینات و چکاپ منظم را برنامه ریزی کنید.

پزشک ممکن است قرار ملاقات های بیشتری را برای بحث در مورد نتایج های آزمایش یا انجام آزمایش های بیشتر ترتیب دهد. با همکاری مشترک با پزشک خود، می توانید با یک رویکرد سیستماتیک، هرگونه نگرانی در زمینه سلامتی خود را رفع کنید. با بالا رفتن سن، آزمایش چکاپ می تواند احتمال بروز مشکلات در آینده را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

این تست ها شما را در مقابل مشکلاتی که ممکن است به دلیل سابقه خانوادگی یا سبک زندگی به وجود بیایند، آگاه می کنند. ارتباط منظم با پزشک، درک عمیق بدن شما را تسهیل می نمایند. همچنین شما را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه ای برای حفظ سلامتی خود بگیرید.

جمع بندی

آزمایش چکاپ برای حفظ سلامتی و اطمینان از تشخیص زودهنگام هرگونه بیماری ضروری می باشد. گاهی بیماری ها هیچ علائمی نداشته و کاملا بدون آگاهی شما در بدنتان رشد می کنند. در نهایت، زمانی به وجود آنها پی می برید که نیاز به درمان های پیچیده پزشکی باشد. با آزمایش چکاپ، می توانید فرآیند درمان را تسریع کنید.

با پیشرفت تکنولوژی، برنامه ریزی آزمایش، آسان تر و راحت تر شده است. آنی آزما یک پلتفرم پزشکی آنلاین بوده که با فرستادن تکنسین های حرفه ای به خانه شما، خدمات پزشکی را در منزل ارائه می دهد. این امر انجام آزمایشات پزشکی ضروری را بدون نیاز به بیرون رفتن از خانه، ممکن می سازد.

برای سفارش آزمایش مورد نظر می توانید به وب سایت آنی آزما مراجعه کنید.