کبودی بعد از عمل بینی تا چه زمانی ادامه دارد؟ عمل بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار است که به منظور تغییر شکل و فرم بینی انجام می‌گیرد. انتخاب دکتر عمل بینی حاذق و با تجربه و رعایت مراقبت های بعد جراحی بینی اهمیت زیادی در نتیجه نهایی و رضایت شما دارد. در این مقاله در […]

کبودی بعد از عمل بینی تا چه زمانی ادامه دارد؟ عمل بینی یکی از جراحی‌های پرطرفدار است که به منظور تغییر شکل و فرم بینی انجام می‌گیرد. انتخاب دکتر عمل بینی حاذق و با تجربه و رعایت مراقبت های بعد جراحی بینی اهمیت زیادی در نتیجه نهایی و رضایت شما دارد. در این مقاله در مورد کبودی بعد از عمل بینی، راه های درمان و کاهش کبودی بعد جراحی بینی، دلایل ایجاد کبودی بعد عمل بینی صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید:


دلایل ایجاد کبودی بعد عمل بینی

یکی از عوارض معمول جراحی بینی، کبودی و تورم بعد آن در ناحیه جراحی شده و دور چشم می‌باشد. در ادامه به از برخی از عواملی که منجر به کبودی ناشی از جراحی بینی می‌باشد، اشاره شده:

تراکم خون: در هنگام عمل بینی خون در ناحیه جراحی شده متراکم شده و باعث ایجاد کبودی در زیر پوست و کبودی چشم بعد از عمل بینی می‌شود.

تجربه و مهارت جراح: یکی از موارد مهم که می‌تواند در کاهش کبودی کمک کند انتخاب بهترین جراح بینی در اصفهان می‌باشد که با انتخاب جراح حاذق و باتجربه می‌توانید از بروز عوارض جلوگیری کنید. مراجعه به دکتر جراح ماهر در جلوگیری از کبودی های بعد از جراحی بینی موثر است.

التهاب و تورم: یکی از واکنش های طبیعی بدن در هنگام جراحی بینی، بروز التهاب و تورم بعد آن است.

ژنتیک: یکی از دلایل کبودی بعد از جراحی بینی ژنتیک افراد است. برخی از افراد به دلایل ژنتیکی و ارثی امکان دارد در برابر ضربه آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند و بعد جراحی به کبودی بیشتری دچار شوند.

تماس با بافت نرم: با جراحی بینی و تغییر ساختارهای آن، منجر به تراکم خون در ناحیه جراحی شده و تبدیل به کبودی می‌گردد.

عوارض جانبی داروها: مصرف برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک ممکن است باعث ایجاد کبودی و تورم روی ناحیه عمل شده شود که باید در صورت تشدید کبودی به جراح خود مراجعه کنید. قرص رفع کبودی بعد از عمل بینی حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

نوع پوست: یکی از راه‌های ورم و کبودی بعد از عمل بینی نوع پوست است. ضخامت و نوع پوست در میزان کبودی بعد جراحی موثر می‌باشد. به طور کلی بینی‌های گوشتی که پوست ضخیم‌تری دارد، بیشتر دچار کبودی و تورم بعد عمل می‌شود.

روش جراحی: یکی دیگر از دلایل ایجاد کبودی صورت بعد از عمل بینی، روش جراحی است. معمولا در روش جراحی بینی باز به دلیل اینکه جراح به کل ساختار داخلی بینی دسترسی دارد و امکان ایجاد تغییرات گسترده دارد، کبودی بیشتری اتفاق می‌افتد.

نوع بینی: یکی دیگر از دلایل کبودی بعد از عمل بینی، نوع بینی است. کبودی بعد عمل بینی استخوانی نسبت به بینی گوشتی که غضروف ضعیف‌تر و پوست ضخیم دارد، کمتر است.

شکستگی بینی یا ترمیم: اگر عمل بینی ترمیمی انجام داده باشید یا به دلیل شکستگی اقدام به جراحی بینی گرفته باشید، بعد عمل دچار کبودی و التهاب بیشتری خواهید شد. با این حال، رعایت مراقبت های بعد جراحی بینی در کاهش تورم و کبودی ناشی از عمل موثر است.

عدم رعایت نکات مراقبتی: انتخاب جراح حاذق و رعایت نکات مراقبتی بعد عمل بینی از وارد ضروری برای کاهش و جلوگیری از کبودی ناشی از جراحی است. در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی امکان دارد به کبودی صورت بعد از عمل بینی دچار شوید.

داروهای رقیق کننده خون: حدود 2 هفته قبل جراحی بینی باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید، زیرا مصرف این داروها باعث ایجاد کبودی و التهاب بعد عمل بینی می‌شود.

پایین انداختن سر بعد عمل بینی: یکی از علت های کبودی بینی بعد جراحی، پایین انداخت سر بعد عمل بینی می‌باشد که باعث کبودی و تورم می‌شود.

راه های درمان برای کبودی بعد از عمل بینی

برای رفع کبودی بعد از جراحی بینی چه باید کرد؟ کبودی بعد عمل بینی یکی از عوارض کوتاه مدت آن است که پس از مدتی با رعایت نکات مراقبتی به طور طبیعی برطرف می‌شود. در ادامه راه های درمان کبودی بعد عمل بینی آورده شده است:

کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد روی ناحیه جراحی شده به کاهش کبودی و برطرف شدن آن کمک خواهد کرد. از قرار دادن کمپرس سرد به صورت مستقیم و مداوم خودداری کنید و روی 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید. رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی معمولا با استفاده از کمپرس سرد برطرف می‌شود.

کمپرس گرم: بعد از 48 ساعت جراحی، استفاده از کمپرس گرم به کاهش کبودی و تورم بعد عمل کمک خواهد کرد. کمپرس گرم را به مدت 15 الی 20 دقیقه می‌توانید روی ناحیه جراحی شده بینی قرار دهید.

اجتناب از فعالیت فیزیکی: در روزهای اول بعد جراحی بینی که کبودی و تورم ناشی از عمل بهبود پیدا نکرده به هیچ عنوان نباید فعالیت سنگین ورزشی داشته باشید. زیرا فعالیت زیاد باعث افزایش فشار خون شده و به ناحیه جراحی شده آسیب وارد می‌کند.

رژیم غذایی و مصرف غذای ضدالتهاب: برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ یکی از راه‌های از بین بردن سریع کبودی بعد عمل رژیم غذایی مناسب است. مصرف مواد غذایی ضدالتهاب مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی، اب کرفس برای کبودی بعد عمل بینی و آناناس می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش تورم ناشی از جراحی بینی کمک کند.

رعایت دستورات پزشک: از بین بردن سریع کبودی بعد عمل بینی با رعایت دستورالعمل جراح امکان دارد. دستورات و نکاتی که پزشک جراح به شما داده است باید حتما طبق دستور رعایت شود. این دستورات شامل مصرف داروهای تجویز شده و رعایت نکات مراقبتی بعد عمل بینی است. برای انتخاب بهترین دکتر جراح بینی اصفهان می‌توانید به وبسایت معرفی جراحان زیبایی پزشک 24 مراجعه کنید.

گذشت زمان: صبوری و گذشت زمان به کاهش و برطرف شدن کبودی ناشی از جراحی کمک خواهد کرد. زیرا تورم و کبودی بعد عمل بینی تا چند روز ادامه دارد و به مرور زمان بهبود می‌یابد. در صورت نیاز با دستور و تجویز پزشک می‌توانید از پماد برای رفع کبودی بعد از عمل بینی استفاده کنید.

خوابیدن و استراحت: در بعد جراحی بینی باید از دو بالشت در زیر سر هنگام خوابیدن و استراحت استفاده کنید، زیرا با قرار گرفتن سر بالاتر از بدن کبودی و التهاب ناشی از جراحی بهبود می‌یابد.

اجتناب از خندیدن و گریه: تا چند هفته بعد عمل بینی نباید به هیچ عنوان خنده یا گریه شدید داشته باشید، زیرا ممکن است باعث تشدید تورم و کبودی بعد عمل بینی شود.

در هر صورت اگر با گذشت زمان متوجه شدید که کبودی بعد عمل بینی تشدید یافته و بهبود نمی‌یابد باید حتما با پزشک جراح خود مشورت کنید.

روش های پیشگیری از کبودی بعد جراحی بینی

قبل جراحی بینی می‌توانید با روش‌های کاهش کبودی ناشی از جراحی بینی آشنا شوید:

  • برای کاهش عوارض ناشی از جراحی بینی مانند کبودی و التهاب شدید باید به بهترین دکتر جراح بینی اصفهان مراجعه کنید.

  • از 1 ماه قبل عمل بینی بهتر است از کشیدن سیگار، قلیان و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید.

  • حدود 1 هفته قبل جراحی بینی باید تغذیه و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا بدن شما سیستم ایمنی قوی داشته باشد.

  • از 2 هفته قبل عمل بینی از خوردن قرص‌های رقیق کننده خون مانند آسپرین خودداری کنید زیرا کبودی بعد عمل جراحی را تشدید می‌کند.

کبودی بعد از عمل بینی چند روز طول میکشد؟

در کبودی بعد از جراحی بینی معمولا تا 1 هفته ادامه دارد و به مرور زمان برطرف خواهد شد. رعایت مراقبت های بعد عمل بینی و مصرف آب آناناس در کاهش کبودی و تورم ناشی از جراحی کمک خواهد کرد. بازه زمانی کبودی بعد عمل بینی برای همه افراد با توجه به شرایطی که دارند، یکسان نبوده و زمان بهبودی کبودی برای هر فرد متفاوت است.

کبودی روز اول بعد جراحی

کبودی بعد جراحی بینی در روز اول کاملا طبیعی بوده ولی با این حال ممکن است برای برخی افراد کبودی ایجاد نشود. معمولا شدت کبودی در روز اول و دوم بسیسار شدید بوده و بیشتر در ناحیه اطراف بینی و زیر چشم‌ها می‌باشد.

کبودی 4 روز بعد عمل بینی

پس از گذشت چند روز از عمل بینی کبودی‌ها کمتر شده و رنگ آن رو به بنفش کمرنگ متمایل می‌شود. در بیشتر افراد بعد 4 روز از عمل بینی کبودی محو شده و برطرف می‌گردد.

کبودی بینی بعد 1 هفته

معمولا 1 هفته بعد عمل بینی کبودی اطراف بینی و دور چشم به رنگ قهوه‌ای کمرنگ شده و برطرف می‌شود. رعایت مراقبت های بعد عمل بینی، داشتن رژیم غذایی مناسب بعد عمل بینی، نوشیدن آبمیوه طبیعی مانند آب آناناس و آب کرفس به بهبود سریع‌تر و کاهش دوران نقاهت بعد جراحی بینی کمک خواهد کرد.

آیا کبودی بعد از عمل جراحی بینی خطرناک است؟

برای کبودی بعد از عمل بینی نیاز به مراجعه پزشک ندارد و همانطور که در بالا توضیح داده شد کبودی بعد جراحی بینی در روزهای اول طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. زمانی که کبودی بعد عمل بینی تا 10 روز بعد جراحی ادامه داشته باشد و یا با علائمی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد شدید بینی، اختلال در بینایی همراه باشد باید حتما به بهترین دکتر عمل بینی اصفهان مراجعه کنید.