صنعت انیمیشن‌سازی مسیر رو به رشدی را در ایران دارد به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری صنعت انیمیشن‌سازی مسیر رو به رشدی را در ایران دارد  به گزارش خبرنگار هاریکا، علی بصیری‌نیک شامگاه سه‌شنبه در نشست پرسش و پاسخ فیلم سفر به تاریکی اظهار داشت: پیش از شروع پروژه تحقیقات لازم در […]

صنعت انیمیشن‌سازی مسیر رو به رشدی را در ایران دارد

به گزارش کانال خبری ایران در کانال مجله هنری صنعت انیمیشن‌سازی مسیر رو به رشدی را در ایران دارد  به گزارش خبرنگار هاریکا، علی بصیری‌نیک شامگاه سه‌شنبه در نشست پرسش و پاسخ فیلم سفر به تاریکی اظهار داشت: پیش از شروع پروژه تحقیقات لازم در رابطه با موضوع آن صورت گرفته و در تحقیقات، ایده زیاد است اما هدف‌گذاری اصلی پروژه، تغییر پوشش در طول تاریخ بوده است. تمام تلاش ما در تولید این اثر، جذب مخاطبان کودک و بزرگسال بوده است زیرا اکثر والدین و بزرگ‌ترها هم از قیام گوهرشاد اطلاع دقیقی نداشتند و جذب طیف گسترده مخاطب، یکی از چالش‌های ما بود.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد پروژه در مشهد تولید شده و اکثر عوامل تولیدکننده، بومی بوده‌اند. همچنین این پروژه فضایی ایجاد کرد تا افرادی که به تکنیک سه بعدی علاقه‌مند هستند، آموزش دیده و با فعالیت در محیط حرفه‌ای، تجربه کسب کنند.
کارگردان فیلم سفر به تاریکی با اشاره به محتوای فرهنگی و تاریخی این فیلم تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود در کشور به‌ویژه در پروژه‌هایی که مباحث فرهنگی و تاریخی را مطرح می‌کنند، موضوع تعیین رده سنی مخاطب است. دیدگاه ما این است که تولید انیمیشن یک سیر صعودی در ایران داشته و ما هنوز در مرحله آزمون و خطا هستیم که نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان، پله‌هایی برای پیشرفت هستند و با کمک گرفتن از این نظرات می‌توان معضلات و نواقص انیمیشن‌ها را رفع کرد.
وی افزود: در این پروژه به دلیل اینکه طیف گسترده‌ای از مخاطب را داشتیم، تلاش کرد یک مخاطب کودک در حد و اندازه درک خود، برداشت درستی از پروژه داشته باشد. اغلب دانش‌آموزان با خواندن درس تاریخ میانه خوبی ندارند و وظیفه تولیدکنندگان محتوا این است که تا حد امکان، افتخارات و معضلات تاریخی کشور را به نمایش بگذارند تا بچه‌ها با آن درگیر شده و درصورتی که پرسشی از آن مبحث داشتند، از والدین یا عوامل فیلم‌ها بپرسند.
بصیری‌نیک در رابطه با علت سفر به گذشته در این فیلم، تاکید کرد: جدا از بحث قیام گوهرشاد، نشان دادن مشاغل، فرهنگ و سبک زندگی که رفته رفته در شهرهای مختلف از بین می‌رود، باعث شد تا این ایده در ذهنم شکل بگیرد. برای مثال کارگاه‌های نمدبافی در گذشته در مشهد به وفور دیده می‌شد اما اکنون فروشگاه‌های خیلی محدود وجود دارند. بارها در محیط‌های توریستی، گردشگران لباس‌های قدیمی را برای عکس گرفتن می‌پوشند اما هیچ‌کس حاضر نیست این لباس‌ها را در شهر بپوشند.
وی ادامه داد: تیم تولیدکننده در رابطه با تاریخچه لباس‌های نمدی و نقش آن‌ها در زندگی فرهنگی شهر مشهد تحقیقات انجام داده‌اند و در طی این تحقیقات، آگاهی ما بالا رفت و سعی کردیم به نسل جدید منتقل کنیم.
کارگردان فیلم سفر به تاریکی با اشاره به علت ساخت فیلم با سبک تاریخی گفت: مخاطبان وقتی اثر ایرانی تماشا می‌کنند، در اولین مرحله با نمونه‌های خارجی ازجمله سینمای شرق آسیا، سینمای ژاپن، آمریکا و اروپا مقایسه می‌کنند و همه این آثار، تم خاص کاری دارند و خیلی باید جرئت داشته باشند که سراغ سبک تاریخی بروند.
وی افزود: ما سبک تاریخی را هدف قرار دادیم تا به بچه‌ها بگوییم علت ازدست دادن برخی موارد ازجمله نوع پوشش، معماری و سبک زندگی که در گذشته داشته‌ایم، غرب‌گرایی است.
بصیری‌نیک در ارتباط با همدلی عوامل ساخت انیمیشن تصریح کرد: کار گروهی یکی از جذابیت‌های انیمیشن است. وقتی عوامل ساخت انیمیشن با یکدیگر همدل شده و از ابتدا تا پایان در بخش‌های مختلف باهم کار می‌کنند، برای مسئول اصلی کار جذاب و الهام‌بخش است زیرا پروسه تولید انیمیشن خیلی سخت و زمان‌بر است.
وی در ارتباط با انتخاب موسیقی رپ در قسمتی از این فیلم ادامه داد: انتخاب موسیقی فیلم بصورت گروهی تصمیم‌گیری شد و من برخلاف نسل امروز که موسیقی رپ را می‌پسندند، دوست ندارم این مدل موسیقی را در قالب سازهای سنتی ایرانی ببینم زیرا قداستی برای این سازها قائل هستم. ازطرف دیگر بازخورد مخاطب‌شناسی که برای این کلیپ انجام دادیم را در سالن دیدیم و تنها کلیپی که بچه‌ها در سالن دوست داشته برای آن دست زدند، قسمتی بود که این سبک آهنگ پخش شد.
کارگردان فیلم سفر در تاریکی تصریح کرد: تناقض هم باید در کارها باشد زیرا همه مخاطبان به یک دید نگاه نمی‌کنند. همچنین بخاطر منفی بودن کاراکترهایی که در این قسمت از فیلم هستند، یک نگاه منفی‌تر نسبت به موسیقی را می‌پسندم یعنی این بخش با وجود کاراکترهای منفی و موسیقی رپ، جدا از سایر بخش‌های فیلم بود تا مخاطبان حس کنند که این مدل خرابکاری برای فرهنگ ما نیست و ما سعی می‌کنیم بسازیم نه اینکه خراب کنیم.
وی با اشاره به مباحث سخت‌افزاری و مدت زمان تولید این اثر تاکید کرد: در ساخت انیمیشن از نرم‌افزاری استفاده شد که برای بازی‌ها استفاده می‌شود و خودمان تمام لوکیشن‌ها را در محیط سه بعدی ساخته و یک مشهد مینیمال سه بعدی طراحی کردیم. در کلیه مراحل ساخت، از بروزترین تجهیزات و رویکردهای کاری استفاده شده و پروسه تولید سه سال به طول انجامید.
بصیری‌نیک در ارتباط با صنعت انیمیشن در ایران گفت: مخاطبان تا چند سال پیش انیمیشن را یک کار افراطی می‌دیدند و برای سرمایه‌گذاری در آن، گارد می‌گرفتند اما اکنون نگاه صنعتی به این حوزه داشته و حس می‌کنند که امکان کسب درآمد از این صنعت وجود دارد. نگاه صنعتی به انیمیشن باعث پیشرفت آن و افزایش رقابت بین تیم‌ها در ایران می‌شود به همین دلیل من این صنعت را در کشور رو به پیشرفت می‌بینم.
وی اضافه کرد: در ایران این تفکر وجود دارد که انیمیشن مختص کودکان است درصورتی که در کشورهای دیگر این اثر برای بزرگسال هم تولید می‌شود. متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ما خیلی پایین بوده و محتوای دیداری برای نسل امروز اهمیت بیشتری دارد. وقتی بچه‌ها ترجیح می‌دهند به جای مطالعه کردن، تصویر ببینند این وظیفه ما است که مسائل استراتژیک و مسائلی که لازم است نسل امروز درمورد آن‌ها آگاهی داشته باشند را به تصویر کشیده و به آن‌ها انتقال دهیم. هنرمندانی که اکنون در این صنعت کار می‌کنند، این دغدغه را دارند که آثارشان حرفی برای گفتن داشته، محتوایی را منتقل کند و فقط جذابیت تصویر نداشته باشد.
کارگردان فیلم سفر در تاریکی در رابطه با مسیر پیشرفت صنعت انیمیشن در ایران اظهار کرد: انیمیشن‌های ایرانی با هر محتوایی که تولید می‌شوند، این پتانسیل را دارند که در جوامع بین‌المللی هم دیده شوند. باید برای تبلیغات و پرزنت تولیدات داخل کشور هزینه کرده و از ارگان‌ها کمک بگیریم. همچنین محتوای این آثار باید به گونه‌ای تنظیم شود که با ادبیات درست و لطافت، تفکرات ایران‌هراسی و جنگ‌طلبی که توسط رسانه‌ها علیه ایران منتشر می‌شود، تکذیب شود. امیدوارم براتون خبر   صنعت انیمیشن‌سازی مسیر رو به رشدی را در ایران دارد براتون مفید بوده باشه

 
2023-10-11 00:56:48