کوینگ تاور کوچک چیست وظرفیت آن چگونه محاسبه می‌شود؟ برج خنک کننده یا در اصطلاح کولینگ تاور ماشینی برای تولید آب سرد در صنعت می باشد که در سایزهای کوچک و بزرگ وابسته به ظرفیت ساخته می‌شود. برج خنک کننده در ابعاد کوچک عموماً ظرفیت سرمایشی پایین تری دارند.این مدل کولینگ تاورهای کوچک اغلب در […]

 کوینگ تاور کوچک چیست وظرفیت آن چگونه محاسبه می‌شود؟

برج خنک کننده یا در اصطلاح کولینگ تاور ماشینی برای تولید آب سرد در صنعت می باشد که در سایزهای کوچک و بزرگ وابسته به ظرفیت ساخته می‌شود. برج خنک کننده در ابعاد کوچک عموماً ظرفیت سرمایشی پایین تری دارند.این مدل کولینگ تاورهای کوچک اغلب در صنایع کوچک و سبک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در بسیاری از صنایع کوچک همچون تزریق پلاستیک، تولید کفش، صنایع چوب و نئوپان و سیستم های پرس هیدرولیک ظرفیت پایین در سیستم سرمایشی استفاده می گردد. در اینگونه صنایع از سایزهای کوچک برج خنک کننده جهت تولید و فراهم آوری آب خنک استفاده می کنند. صنایع تزریق پلاستیک بزرگترین مصرف کننده این مدل برج خنک کن می باشد.

یک کولینگ تاور با ظرفیت 10 – 20 – 30 – 40 – 60 و 80 تن تبرید در دسته بندی برج های کوچک قرار می گیرند. برج خنک کننده کوچک در دو تیپ مکعبی و مخروطی بکار برده می شود. موتورهای این مدل از انواع کولینگ تاور مصرف برق بسیار پایینی دارند. توان مصرفی دینام این مدل از انواع برج خنک کن بین 1 اسب تا نهایتاً 2 اسب می باشد.

سیستم هوادهی در برج خنک کننده کوچک چه میزان هواتولیدمی کند؟

جریان هوای تولیدی در کولینگ تاورهای ظرفیت پایین عمدتاً میزان زیادی نمی‌باشد. به دلیل کوچک بودن سایز فن یا پروانه در این تیپ کولینگ تاور از سیستم انتقال قدرت کوپل مستقیم استفاده می شود. سیستم انتقال قدرت کوپل مستقیم یا دایرکت درایو از اتصال مستقیم موتور به پروانه نشأت می گیرد. موتورهای سیستم هوارسانی در این مدل عمدتاً 900 دور یا 700 دور بر دقیقه می باشند .

میزان هوادهی مورد نیاز در برج های خنک کن کوچک بین 6000 الی 25000 فوت مکعب در دقیقه می باشد. فوت مکعب در دقیقه یا CFM واحد تعیین مقدار میزان هوادهی یا air flow می‌باشد. به هر میزان  جریان جابجایی هوا بیشتر باشد ظرفیت خنک کاری آب نیز بهبود می یابد. بدین منظور افزایش راندمان خنک کاری از پروانه های تعداد پره بالا استفاده می کنند.

مشخصات و ابعادد برج خنک کننده کوچک

ابعاد: 50 الی 200 سانتی متر در ارتفاع 120 الی 260 سانتی متر

وزن خشک: 200 الی 600 کیلوگرم

وزن در حال کار: 450 الی 1630 کیلوگرم

توان موتور: 0.75 اسب بخار الی 4 اسب بخار (معادل 500 وات الی 3000 وات)

دور موتور: 700 الی 900 دور بر دقیقه در سیستم های دایرکت درایو و 1450 دور در سیستم های تسمه ای

قطر فن یا پروانه هوادهی: از سایز 500 میلی متر تا 1500 میلی متر

سیستم انتقال قدرت: تسمه پولی با نسبت یک به دو یا کوپل مستقیم

سایز اتصالات ورودی و خروجی: 1 اینچ – 2 اینچ – 3 اینچ – 4 اینچ

متریال و جنس بدنه: فایبرگلاس یا کامپوزیت FRP یا GRP

ضخامت فریم ،پنل، تشتک، لوور: 4 الی 8 میلی متر

جنس انواع کولینگ تاور کوچک

  1. فایبرگلاس
  2. گالوانیزه
  3. بتن
  4. چوب
  5. پلاستیک

شرح جنس انواع کولینگ تاور

کولینگ تاور از نظر جنس و شکل در انواع مختلفی تولید می شود از جمله این برج های خنک کننده برج خنک کننده فایبرگلاس ، طرح مکعبی، برج خنک کننده گرد، برج خنک کننده مارلی(مدور)، برج خنک کننده مارلی( ذوزنقه ای)، برج خنک کننده مدل سانتریفیوژی، برج خنک کننده مدل مارلی( مکعبی)، و برج خنک کننده کانتر فلو فلزی می باشد. جنس بدنه بر قیمت برج خنک کننده تاثیرگذار می باشد.

برج خنک کننده فایبرگلاس

برج های خنک کننده فایبرگلاس به دلیل سبک بودن، مقاومت بالا در برابر نور خورشید، سرعت تولید فایبرگلاس و همچنین مقاوم در برابر مواد شیمیایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در ابعاد مختلفی تولید و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند. قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس با توجه به راندمان کاری بالای این دستگاه و همچنین شکل زیبای ظاهری بسیار بهینه می باشد.

مزیت های کولینگ تاور کوچک

انواع کولینگ تاور کوچک در شرایط اقلیمی و ظرفیتی متفاوت، دارای مزایای گسترده‌ای می باشد. از جمله ویژگی های گسترده و شدیداً کاربردی مدل های مختلف سیستم کولینگ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قابلیت طراحی و خرید برج خنک کننده برای شرایط اقلیمی متفاوت
  • تنوع در طراحی. (به لحاظ جنس بدنه، شیوه و جهت برخورد میان جریان سیال و هوا، نوع انتقال حرارت، نوع فن و…)
  • خنکسازی آب های داغ صنعتی
  • جلوگیری از وارد آمدن فشارهای زیاد به منابع آب زیرزمینی (حفظ طبیعت)
  • کاهش مصرف آب
  • کاهش قابل توجه اتلاف آب با نصب قطره گیر
  • تأمین آب خنک مورد نیاز برای چیلرها
  • قیمت برج خنک کننده (cooling tower) با توجه به کارایی‌های گسترده‌ی آن در صنعت، بسیار مناسب است.
  • طول عمر بسیار بالا
  • امکان طراحی کولینگ تاور در ظرفیت های مختلف
  • امکان تولید در مدل های فرمی مختلف گرد (مخروطی) و مکعبی
  • قابلیت هماهنگی موثر با تجهیزاتی مانند سند فیلتر و سختی گیر رزینی

عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده کوچک

قیمت تمام شده یک برج خنک کن کوچک مجموع هزینه های ساخت اجزای تشکیل دهنده آن می باشد . اجزای اصلی یک کولینگ تاور استاندارد به ترتیب هزینه ساخت به شرح زیر است :

بدنه و سازه برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده

سیستم متحرک برج خنک کننده ( به ترتیب هزینه شامل الکتروموتور ، گیربکس یا پولی کاهنده دور ، پروانه )

فلنچ ها و اتصالات و تجهیزات جانبی

بدیهی است که کیفیت و برند مواد خام مورد استفاده شامل رزین و الیاف شیشه استفاده شده در هزینه ساخت بدنه فایبرگلاس در برج خنک کننده کوچک بسیارمهم است و برروی هزینه تمام شده دستگاه تفاوت ایجاد می‌کند. رزین بی کیفیت در دوام ، کیفیت و مقاومت قطعه تأثیرگذار است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد .

جهت کسب اطلاعات انواع برج خنک کننده در ابعاد مختلف می توانید به سایت دماگستر مراجعه کنید و همچنین برای ثبت سفارش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .