پوشش روغن «درخت چای» ویروس کرونا را تا ۶ ماه از بین می برد به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  پوشش روغن «درخت چای» ویروس کرونا را تا ۶ ماه از بین می برد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از نیواطلس، هرچند هم اکنون پوشش‌هایی تولید شده اند که میکروب‌های موجود روی […]

پوشش روغن «درخت چای» ویروس کرونا را تا ۶ ماه از بین می برد

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  پوشش روغن «درخت چای» ویروس کرونا را تا ۶ ماه از بین می برد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از نیواطلس، هرچند هم اکنون پوشش‌هایی تولید شده اند که میکروب‌های موجود روی سطوح را از بین می‌برند، اما بیشتر این مواد باید به طور مرتب استفاده شوند یا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا فعال شوند.
درهمین راستا محققان دانشگاه میشیگان یک پوشش با قدرت تحمل بالا ابداع کرده اند که هر دو چالش در آن برطرف شده است. ماده مذکور از ترکیب پلی اورتان با روغن درخت چای و روغن دارچین تشکیل شده که همه این مواد شناخته شده و ایمن هستند.

پوشش مذکور مایع است و می‌توان آن را روی اشیایی مانند دستگیره در یا نمایشگر اسپری کرد یا با قلم مو پخش کرد. پس از خشک شدن پوشش، یک لایه شفاف و سخت تشکیل می‌شود که در کشتن باکتری و ویروس‌ها بسیار تأثیرگذار است.
برخی از مولکول‌های «درخت چای» به همراه و دارچین به مولکول‌های پلی اورتان متصل می‌شوند و در نتیجه وضعیت آنها را به طور دائم در ماتریکس پلاستیک نگه می‌دارند. البته برخی دیگر از مولکول‌ها بین ماتریکس و سطح پوشش حرکت می‌کنند.
مولکول‌های آزاد به طور معمول تمایل دارند کنار مولکول‌های متصل شده، باقی بمانند و در نتیجه میزان تبخیر روغن‌ها کاهش می‌یابد. هنگامیکه میکروب‌ها با پوشش مذکور تماس می‌یابند، مولکول‌های آزاد با نفوذ به لایه بیرونی محافظ میکروب‌ها آنها را ازن بین می‌برند. فرایند از بین بردن باکتری‌ها حدود ۲ دقیقه است.
پوشش مذکور در تست‌هایی که روی سطوحی مانند کیبورد، نمایشگر موبایل و تخته‌های برش آشپزخانه انجام شد، تا ۶ ماه قدرت از بین برندگی میکروب خود را حفظ کرد و ۹۹.۹ درصد از پاتوژن های مختلف از جمله‌ای کولای، MRSA و SARS-CoV-2( عامل ابتلاء به کووید ۱۹) را نابود کرد. پوشش حتی روی سطوحی که به طور مرتب تمیز می‌شدند نیز کارآمد بود.
جالب آنکه پس از کاهش تأثیرگذاری قابلیت میکروب زدایی (به دلیل تبخیر روغن‌ها) پوشش می‌توان با کشیدن روغن‌های تازه «درخت چای» به همراه دارچین روی سطح، آن را شارژ کرد. این روغن‌ها توسط ماتریکس پلی اورتان جذب می‌شوند.
این تحقیق در ژورنال Matter منتشر شده است. امیدوارم براتون خبر   پوشش روغن «درخت چای» ویروس کرونا را تا ۶ ماه از بین می برد براتون مفید بوده باشه

 
2022-09-13 17:10:47