نبود مازوت قیمت سیمان را گران کرد سیمان یکی از چندین مصالح ساختمانی است که کاربرد گسترده‌ای در پروژه‌های ساخت و ساز دارد. به همین منظور قیمت این محصول در تعیین هزینه نهایی پروژه‌ها بسیار مهم است. الومتریال به عنوان یک مرجع قابل اطمینان، ارائه کننده انواع سیمان کارخانجات مختلف کشور می باشد. شما می […]

نبود مازوت قیمت سیمان را گران کرد

سیمان یکی از چندین مصالح ساختمانی است که کاربرد گسترده‌ای در پروژه‌های ساخت و ساز دارد. به همین منظور قیمت این محصول در تعیین هزینه نهایی پروژه‌ها بسیار مهم است. الومتریال به عنوان یک مرجع قابل اطمینان، ارائه کننده انواع سیمان کارخانجات مختلف کشور می باشد. شما می توانید بروز ترین قیمت انواع سیمان را در الومتریال مشاهده کنید.

در چند سال اخیر به دلیل مشکلات تامین گاز به خصوص در فصل زمستان، بسیاری از کارخانه‌های تولید سیمان از سوخت جایگزین یا همان مازوت استفاده می‌کنند. بدین ترتیب برنامه‌های تولید کارخانه‌های سیمان با وجود کاهش گاز به قوت خود باقی است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. اما سوال این است که آیا افزایش قیمت سیمان به قیمت مازوت ربط دارید یا خیر؟ آیا نبود این سوخت جایگزین باعث گران‌تر شدن قیمت مصالح ساختمانی همچون سیمان خواهد شد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با ما در این مطلب همراه باشید.

مازوت سوزی و تولید سیمان

گاهی اوقات به دلیل وجود مشکل کمبود گاز، اشتراک گاز بخشی از صنایع برای تامین گاز خانگی مشترکان محدود می‌شود. البته این به معنی قطع کامل گاز مصرفی مجتمع‌های تولیدی سیمان نیست، بلکه بر طبق سخنان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان تنها میزان گاز تحویلی کاهش یافته است. به همین دلیل دولت در تعامل با وزارت نفت موافقت کرده است که کارخانجات سیمان برای 15 روز در ماه مازوت را به عنوان سوخت دوم ذخیره‌سازی و استفاده کنند.

در حال حاضر بین 14 تا 15 میلیون تن ماده اولیه تولید سیمان به نام کلینکر در انبارهای کارخانجات مختلف دپو شده است که از این مقدار حدود 11 میلیون تن آن قابل استفاده است. حتی در صورتی که این مراکز تولیدی تمایل به ادامه تولید کلینکر نداشته باشند، به اندازه 2.5 ماه از این ماده در کارخانجات مختلف دپو شده است. لذا مشکلی بابت کمبود سیمان در کشور وجود نخواهد داشت.

البته با فرض صحیح بودن این ادعای آقای سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، تولیدکنندگان سیمان با مشکل دیگری روبرو هستند. در واقع تامین مازوت به عنوان سوخت دوم برای استفاده در فصل سرما اندکی برای کارخانجات دشوار است.

دولت برای جلوگیری از باز ایستادن صنعت تولید سیمان سهمیه‌ای معین از سوخت مازوت را برای واحدهای سیمانی تعیین می‌کند. حتی دولت سهمیه گاز نیز برای کارخانه‌های مازوت در نظر می‌گیرد. اما واحدهای تولیدی سیمان با مشکل حمل مازوت از محل توزیع تا درب کارخانه مواجه هستند. گاهی اوقات این مراکز شکایت دارند که هزینه حمل مازوت تا درب کارخانه از هزینه خرید خود مازوت گران‌تر تمام می‌شود. این امر قیمت نهایی خرید این سوخت جایگزین را افزایش می‌دهد. با وجود همه این شرایط، خبر افزایش قیمت این مصالح ساختمانی به دلیل نبود مازوت شایعه‌ای بیش نیست.

افزایش قیمت سیمان

وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای جبران کمبود گاز و به منظور روشن نگه‌داشتن برق بخش‌های خانگی تصمیم به محدود کردن برق صنایع مختلف کردند. این در حالی است که قطع برق صنایع گوناگون به ویژه صنایع فولادی و سیمانی، آسیب زیادی به این واحدهای تولیدی وارد می‌سازد. در این زمان کارخانه‌های تولید سیمان مجبور هستند که به جای گاز از مازوت به عنوان سوخت استفاده کنند. وزارت صمت تضمین کرده است که مازوت را تا درب کارخانه به دست صاحبان این صنایع برساند. اما متاسفانه این امر به درستی محقق نشد. به طوری که گاهی اوقات کرایه حمل مازوت تا درب کارخانه از بهای خرید مازوت بیشتر می‌شود.

البته وزارت صمت اعلام کرده است که: “هر واحد تولیدی می‌تواند طی مکاتبه با این وزارتخانه اقدام به دریافت سهمیه مازوت خود کند”. اما درباره اینکه کرایه حمل مازوت بر عهده کارخانه است یا وزارتخانه‌ها، توضیحی داده نشده است.

شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت سیمان به دلیل کمبود مازوت مطرح شده است که آقای امیری آن‌ها را به طور کامل رد کرده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده نه تنها قیمت این مصالح ساختمانی افزایش نیافته، بلکه به ازای هر پاکت قیمت آن کمتر نیز شده است. همچنین طی آخرین عرضه انجام شده در بورس، یک میلیون و 400 هزار تن از این محصول در بورس کالا عرضه شده است. خوشبختانه به همین میزان تقاضا نیز در بازار برای سیمان وجود داشت.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با نگاه به قیمت این محصول در وب‌سایت الومتریال می‌توان متوجه شد که گرانی سیمان به هیچ عنوان صحت ندارد. به نظر می‌رسد که این شایعات ناشی از نگرانی بابت کمبود گاز در فصل سرما باشد. اما آقای امیری با اطمینان، خاطر نشان کردند که دولت مشکل سوخت شرکت‌های سیمانی را با تامین میزان کافی مازوت پیش از شروع فصل زمستان حل کرده است. شما می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت سیمان به وبسایت مجموعه الومتریال https://alomaterial.ir/

مراجعه کنید. تا در کمترین زمان از تغییرات قیمت سیمان مطلع شوید.