مشخصات کیفی سیم بکسل سیم بکسل ها با تنوع بسیار گسترده ای تولید می شوند و از این رو آشنایی با فاکتور های کیفی و مشخصات فنی سیم بکسل که بر قیمت این محصول صنعتی نیز تاثیر قابل توجهی دارد امری مهم در انتخاب و خرید محسوب می شود. تاثیر تمامی فاکتور ها که در […]

مشخصات کیفی سیم بکسل

سیم بکسل ها با تنوع بسیار گسترده ای تولید می شوند و از این رو آشنایی با فاکتور های کیفی و مشخصات فنی سیم بکسل که بر قیمت این محصول صنعتی نیز تاثیر قابل توجهی دارد امری مهم در انتخاب و خرید محسوب می شود. تاثیر تمامی فاکتور ها که در زیر قید می شود بر کیفیت و طول عمر کاری سیم بکسل یکسان نبوده و برخی با اهمیت بالاتر و برخی اهمیت کمتری در معادله کیفیت و قیمت سیم بکسل وارد می شوند. با در نظر گرفتن سایز های مختلف بیش از ده ها هزار نوع مختلف سیم بکسل را می توان در جداول و بروشور های مرتبط با این محصول یافت که با داشتن مشخصات فنی از جمله تنسایل، WLL , MBL به انتخاب بهتر این محصول می انجامند. در زیر بصورت لیست وار فاکتور های فنی و کیفی سیم بکسل های مصرفی در صنایع را معرفی می کنیم.

ساختار سیم بکسل: یکی از مهمترین فاکتور های کیفی موثر بر قابلیت های کاری این محصول صنعتی است. ساختار سیم بکسل بصورت حاصلضرب دو عدد که اولی معرف تعداد رشته ها یا استرند ها و دومی معرف تعداد مفتول ها در هر رشته است می باشد. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار 6X19, 8X19, 19X7, 6X36 اشاره نمود.

بافت سیم بکسل: این مشخصه کیفی از سیم بکسل ها به بیان قطر های مختلف مفتول در هر رشته می پردازد. چهار نوع بافت اصلی سیل، وارینگتون، فیلتر و استاندارد که در بالا نیز قید شده اند و چند نوع بافت ترکیبی مانند وارینگتون سیل برای سیم بکسل ها قابل استفاده است.

متریال سیم بکسل: سیم بکسل ها از آلیاژ های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید می شوند. آلیاژ های فولادی سیم بکسل اغلب دارای قابلیت های مکانیکی بالاتر از جمله مقاومت کششی بهتر و گرید های سیم بکسل استیل اغلب دارای مقاومت محیطی بالاتر در برابر زنگ زدگی هستند. سیم بکسل های استیل دارای قیمت بالاتری نسبت به سیم بکسل های فولادی هستند.

گرید سیم بکسل: گرید سیم بکسل هم در مورد سیم بکسل های فولادی و هم در مورد سیم بکسل های استیل کاربری دارد. سیم بکسل استیل در دو گرید 304 بگیر و 316 نگیر و هر دو با مقاومت کششی برابر تولید می شوند و تفاوت آنها در بالاتر بودن قابلیت های گرید 316 در برابر زنگ زدگی است. این در حالی است که گرید های بالاتر از سیم بکسل فولادی دارای درصد کربن بالاتر در ساختار، عملیات حرارتی پیچیده تر و در نهایت قابلیت کششی و سایشی بالاتری هستند.

نوع مغزی سیم بکسل: یکی از مشخصات تاثیر گذار بر مقاومت کششی، انعطاف و قیمت سیم بکسل ها نوع مغزی آنها می باشد. اغلب از چهار نوع مغزی مختلف شامل مغزی کنفی که با FC نشان داده می شود، مغزی فولادی که با IWRC مشخص می شود، مغزی های پلی پروپیلن PP و مغزی طناب سیزال در تولید سیم بکسل استفاده می شود. سیم بکسل مغز فولادی دارای حداکثر مقاومت کششی و حداقل انعطاف و سیم بکسل مغز کنفی دارای حداکثر انعطاف و حداقل مقاومت کششی در میان موارد نام برده است.

پوشش سطحی سیم بکسل: این مشخصه کیفی در مورد سیم بکسل های فولادی که نیاز به مقاوم سازی سطحی دارند صادق بوده و سیم بکسل استیل بدون نیاز به پوشش سطحی بکار می رود. از میان پوشش ها سیم بکسل فولادی بصورت روغن کاری شده یا گریس کاری شده دارای طول عمر کمتر و قیمت پایین تری نسبت به سیم بکسل فولادی گالوانیزه است.

برند تولید کننده سیم بکسل:از آنجایی که مقایسه تک به تک مشخصات فنی سیم بکسل ها برای اغلب کاربران میسر نیست، انتخاب و خرید سیم بکسل بر حسب برند یکی از ساده ترین و قابل اتکا ترین روش ها در خرید سیم بکسل با کیفیت بالاتر است. برند هایی چون گوستاولف آلمان که در زمینه تولید سیم بکسل های آسانسوری فعالیت می کنند و برند کیس وایر کره که به تولید انواع سیم بکسل های آسانسوری، حفاری و نتاب می پردازد از شناخته شده ترین برند ها در دنیا هستند.

شکل پروفیل مفتول سیم بکسل: مفتول های سیم بکسل ها در دو شکل مختلف یکی با سطح مقطه دایره ای شکل بصورت ساده و دیگری با سطح مقطعی پخ بصورت کامپکت Compact تولید می شود. سیم بکسل های کامپکت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و تکنولوژی بالاتری در تولید داشته و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.

مشخصات فنی بکسل های آسانسوری

سیم بکسل های مصرفی در صنایع آسانسور با بافتی از نوع سیل SEALE تولید می شوند بدین معنا که در هر یک از 8 استرند بیرونی آنها از دو قطر مختلف مفتول استفاده شده که بصورت یکی در میان مورد استفاده قرار گرفته اند. این ساختار ویژه به سیم بکسل آسانسوری که در اتصال کابین آسانسور مصرف می شود انعطاف بالایی برای گشتن بر روی درام آسانسور را می دهد. لازم به ذکر است که بر روی درام هایی با قطر کمتر اغلب از سایز های پایینتر سیم بکسل آسانسوری یعنی از سایز 8 الی 10 میلیمتر و بصورت مغز فولادی استفاده شده و بر روی سایز های بالاتر درام از سایز های 10 الی 13 میلیمتر این ساختار از سیم بکسل با مغزی کنفی و فولادی بر حسب وزن کابین استفاده می شود.

سیم بکسل های آسانسوری از جنس فولادی با سطح متوسطی از تنسایل یعنی اغلب با تنسایل 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شوند و در ترکیبات شیمیایی آلیایژی آنها اغلب از درصد پایینی عنصر وانادیوم استفاده می شود تا خاصیت فنری داشته باشند. با توجه به آسیب پذیری فولاد در برابر آب، رطوبت و خورنده های طبیعی در اغلب موارد سطح بیرونی مفتول های سیم بکسل آسانسوری را مقاوم سازی می کنند. این فرایند مقاوم سازی اغلب با بکارگیری روکش گالوانیزه سرد با فلز زینک (روی) صورت می پذیرد. در مواردی برای کاهش هزینه های مربوط به آب کاری سطح بیرونی مفتول ها را با گریس یا روغن پوشش می دهند که از تماس مستقیم رطوبت با مفتول های سیم بکسل آسانسوری ممانعت به عمل آید.