«مسکن» و «اشتغال» دو عامل مهم مهاجرت نخبگانی به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  «مسکن» و «اشتغال» دو عامل مهم مهاجرت نخبگانی  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم‌اندیشی رئیس و مسئولان بنیاد ملی نخبگان با رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل […]

«مسکن» و «اشتغال» دو عامل مهم مهاجرت نخبگانی

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  «مسکن» و «اشتغال» دو عامل مهم مهاجرت نخبگانی  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم‌اندیشی رئیس و مسئولان بنیاد ملی نخبگان با رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل بنیاد نخبگان برگزار شد.
ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در این نشست با اشاره به لزوم هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های مختلف کشور در موضوع نخبگان، گفت: سند راهبردی کشور در امور نخبگان برای ۴۴ دستگاه‌ کشور در حوزه نخبگان و برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، مسئولیت تعریف کرده است.
وی افزود: در این بین البته برخی از دستگاه‌ها مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دلیل نوع ماموریت‌های تفویض شده، نقش و تاثیرگذاری بالاتری دارند.
لزوم تثبیت جایگاه بنیاد ملی نخبگان ‌در سیستم اداری کشور
باقری‌مقدم در ادامه با اشاره به ضرورت تثبیت جایگاه بنیاد ملی نخبگان ‌در سیستم اداری کشور بر لزوم افزایش بودجه مصوب بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان برای اجرای برنامه‌های خود با کسری بودجه مواجه است که امیدواریم این مهم با همکاری مجلس شورای اسلامی حل شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مسئله مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: این چالش دو عامل اصلی دارد: اول مسکن و بعد اشتغال نخبگانی. موضوع مسکن البته در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل قیمت بالای آن، چالش بزرگتری محسوب می‌شود. در این موضوع، بنیاد ملی نخبگان طبق توافق‌نامه‌ای که اخیراً منعقد کرده، تلاش دارد در قالب همکاری با دانشگاه‌ها این معضل را حل کند. در این روند، زمین از سوی دانشگاه‌ها و هزینه ساخت با کمک منابع، اعتبارات و تسهیلات دولتی و عمومی از سوی بنیاد ملی نخبگان تامین می‌شود تا در نهایت مسکن‌های ساخته‌شده در قالب اجاره به شرط تملیک ۱۵ ساله، به اساتید دانشگاهی، نخبگان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شود. در همین مدت اندک نیز دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، مشهد، اصفهان و یزد آمادگی خود را برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده‌اند.
باقری‌مقدم در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال نخبگی، افزود: در حال حاضر ۷هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که ظرفیت اشتغال خوبی را در این مدت ایجاد کرده‌اند اما در کنار آن نیاز بود که دولت در یک فرایند ویژه، مسیر استخدام این افراد در دستگاه‌های اجرایی را ایجاد کند. بر همین اساس و بعد از مصوبه دولت و ابلاغ آن توسط شخص رئیس جمهور، فرایند آغاز شد تا بعد از یک آزمون استخدامی ویژه نخبگان، این افراد از ابتدای هاریکا ماه بتوانند در مشاغل نخبگی، استخدام شوند. اگر این مصوبه در برنامه هفتم به صورت قانون دیده شود، می‌توان در ذیل آن سالانه ۲ هزار نخبه دانشگاهی را در دولت استخدام کرد.
ضرورت حمایت قوه مقننه از اقدامات بنیاد ملی نخبگان
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حل دو موضوع اشغال نخبگی و مسکن سبب افت چشمگیر مهاجرت نخبگانی خواهد شد، همچنین هویت‌سازی ملی و جلوگیری از سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای از دیگر اقدامات تاثیرگذار در بحث نگهداشت نخبگان است.
باقری‌مقدم با اشاره به ضرورت حمایت قوه مقننه از اقدامات بنیاد ملی نخبگان از مرحله استعدادیابی تا حمایت و توانمندسازی نخبگان، گفت: ما در یک نبرد علمی با سایر کشورها هستیم، از این رو باید زمینه های لازم فراهم شود تا در این نبرد نابرابر، جذب نخبه ها و استعدادهای برتر، که مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی کشورمان هستند در بالاترین سطح در کشور صورت بگیرد.
پیگیری رویکرد حل مسائل واقعی کشور توسط نخبگان در بنیاد
سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان به پیگیری رویکرد حل مسائل واقعی کشور توسط نخبگان در طرح هسته‌های دانشجویی مسئله‌محور (طرح شهید احمدی روشن) اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان در حوزه دانشجویی تلاش دارد با اجرای طرح شهید احمدی روشن که امسال به ۴۰۰ هسته افزایش یافته، ضمن توانمندسازی مستعدان، بخشی از مشکلات استانی و منطقه‌ای را رفع کند.
وی گفت: در این برنامه جمعی از اساتید در یک فرآیند دقیق انتخاب می شوند و هسته‌های دانشجویی برای حل مسائل را شکل می‌دهند. علاوه بر آن، در قالب طرح شهید وزوایی نیز در سال جاری بیش از ۴هزار دانشجو و ۴۰۰ طلبه در مسیر توانمندسازی قرار خواهند گرفت و همچنین راه اندازی مجمع خیرین نخبه‌پرور در هر استان با محوریت بنیادهای نخبگان استانی دنبال می‌شود.
هسته‌های مسئله‌محور استادیاران جوان شکل می‌گیرد/ تشکیل اتاق فکر نخبگانی در بیت رهبری
عباس ابراهیمی؛ معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: برخی از چالش‌های اصلی کشور چند بعدی هستند و حل آنها نیازمند سطح بالایی از تخصص و دانش است. به همین دلیل این بنیاد تلاش دارد در قالب ۱۰۰ هسته نخبگانی متشکل از حدود ۱۰۰۰ استادیار جوان، مسائل چندبعدی کشور را نیز که نیاز به تخصص‌های متنوع دارد، در قالب سیاست‌نامه رفع کند.
وی افزود: علاوه بر آن، بنیاد ملی نخبگان در تلاش است تا با ایجاد اتاق‌ فکر و اتاق مشورتی، زمینه را برای تزریق تفکر نخبگانی فراهم کند. برای شروع، این اتاق‌ فکرها در حوزه‌های اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ و سیاست خارجی در بیت رهبری نیز تشکیل شده است که نتایج آن در دیدار رهبری معظم انقلاب با کارگزاران در شهریورماه ارائه خواهد شد.
ابراهیمی ضمن اشاره به راه‌اندازی کرسی‌های مسئله‌شناسی با همکاری بنیادهای نخبگان استانی نیز، یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان تسهیلاتی برای ماموریت‌های علمی جهت‌دار در قالب فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در نظر گرفته است. در این روند، نخبه‌ای که برای حل یک مسئله مشخص در دستگاه حاکمیتی و یا بنگاه اقتصادی مشخص قصد گذراندن فرصت مطالعاتی در یک دانشگاه تخصصی را دارد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه تاکید کرد: در کنار این موارد، دوره پسادکتری صنعتی برای حل مشکلات صنعت در بخش‌های مختلف و همچنین حمایت ویژه از علوم انسانی و علوم پایه که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست، در دستورکار بنیاد ملی نخبگان در سال جاری قرار دارد. امیدوارم براتون خبر   «مسکن» و «اشتغال» دو عامل مهم مهاجرت نخبگانی براتون مفید بوده باشه

 
2022-08-02 17:04:39