سازنده انواع کویل هواساز سازنده انواع کویل هواساز کمپانی‌های معروفی می‌باشند که طراحی و ساخت مدل‌های متفاوت مبدل‌های هوارسان را برای تامین نیازهای سرمایشی و گرمایشی بر عهده دارند. هوارسان ها از تجهیزات پر کاربرد در تجهیزات تهویه مطبوع، سردخانه و تجهیزات صنعتی به حساب می‌آید که قطعات متفاوتی را دربر می‌گیرد. کوئل هواساز استفاده‌ […]

سازنده انواع کویل هواساز

سازنده انواع کویل هواساز کمپانی‌های معروفی می‌باشند که طراحی و ساخت مدل‌های متفاوت مبدل‌های هوارسان را برای تامین نیازهای سرمایشی و گرمایشی بر عهده دارند. هوارسان ها از تجهیزات پر کاربرد در تجهیزات تهویه مطبوع، سردخانه و تجهیزات صنعتی به حساب می‌آید که قطعات متفاوتی را دربر می‌گیرد. کوئل هواساز استفاده‌ دو منظور داشته یعنی هم برای سرمایش و هم جهت گرمایش کاربرد دارد. کویل‌های هوارسان مهمترین قسمت و بخش هوارسان ها محسوب می‌شود که اجزا و روش محاسبه خاص خودش را دارا می‌باشد. در این مقاله از کمپانی سازنده انواع کویل هوارسان به این مباحث اشاره خواهیم کرد.  

نحوه عملکرد کوئل هواساز چگونه می‌باشد؟

کوئل‌ها از انواع مبدل‌های حرارتی هستند که میان سیال و هوای عبوری از آن انتقال حرارت ایجاد می‌نمایند. به صورتی که کویل هواساز بین آب و هوای به وجود آمده از طریق پروانه‌ها گرما را منتقل میکند. سپس در ادامه دمای هوا به نقطه مطلوب و استاندارد میرسد. آبی که داخل دستگاه می‌شود با توجه به نیاز میتواند سرد یا گرم باشد. مایع گرم از بویلر موتورخانه تامین شده و سیال سرد را چیلرها تهیه می‌کنند. هوا با گذر از لوله‌های کوئل با توجه به دمای آب ورودی سرد یا گرم می‌گردد و در انتها به طرف کانال هوارسان جریان می‌یابد.

مبدل‌های هواساز از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

انواع کویل هواساز از دو قسمت مهم فین و لوله تشکیل می‌شود.  که هر کدام از متریال‌های متفاوت ساخته شده و عملکرد مخصوص به خودشان را دارا هستند:

  • فین کوئل هواساز:

فین‌ها جهت بالا بردن حرارت در دستگاه‌های هواساز استفاده میشوند. این قطعات از ورقه‌های نازک و یکنواخت فلزی ساخته می‌گردند. طراحی فین‌ها با متریال‌های آلومینیوم، بلوفین و گلدوفین صورت می‌گیرد. که فین از نوع آلومینیومی بهترین مکانیزم و طرفدار را دارد چرا که از ضریب هدایت حرارتی بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین این نوع متریال چگالی پایین‌تری را در مقایسه با بقیه دارا است. از دیگر ویژگی‌های مطلوب آن میتوان به مقاوم بودن در برابر خوردگی و زنگ زدگی، سبک بودن، مقاومت در برابر اسیدها نیز اشاره کرد. چنانچه شرایط محیطی بسیار سخت باشد از بلوفین و گلدفین استفاده می‌کنیم. بلوفین‌ها نوعی فین آلومینیومی بوده که با روکش آبی رنگ جهت افزایش مقاومت در مقابل هوای اسیدی ساخته می‌شود. گلدوفین‌ها فین‌هایی از مدل آلومینیوم هستند که با روکش طلا طراحی شده و در مناطقی که هوا اسیدی و قلیایی است کارایی دارند.

فین‌ها با توجه به شکل ظاهری به سه دسته فین با پره‌های تخت، بلیدهای سینوسی و پره مارپیچی تقسیم می‌شوند. نوع فین با امواج سینوسی یا موج دار بیشترین استفاده را در بین این سه دسته برای کوئل هواساز دارد. به دلیل اینکه وجود امواج بر روی مقطع فین موجب اغتشاش در جریان هوا شده و راندمان کاری کوئل را بالا می‌برد.

  • لوله کویل هواساز

لوله‌هایی که در کویل آبگرم هوارسان استفاده میشوند از جنس مس هستند و در سه اندازه (قطر) 8/7، 8/5، 8/3 با ضخامت 63 میلی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. شکل چیدمان در لوله‌های مبدل حرارتی به دو صورت مربعی و مثلثی میباشد. در آرایش مثلثی نرخ انتقال حرارت و راندمان کاری کوئل بسیار زیاد است.

دو نوع لوله در کویل‌ها به کار برده میشود که شامل لوله معمولی و انشعابات با شیار داخلی می‌باشد. در لوله‌هایی با شیار داخلی، شیارهایی تعبیه گشته که موجب حرکت جریان سیال به صورت اغتشاشی شده و نرخ انتقال حرارت را زیاد میکند. معمولا در مبدل‌های هواساز از لوله معمولی استفاده میشود چرا که آب در داخل آن حرکت دارد و نیازی به شیار نمی‌باشد.

تعداد ردیف‌های لوله در کویل‌های هوارسان  پارامتری بسیار حائز اهمیت است. هر چه تعدد ردیف‌ها بیشتر باشد نرخ انتقال حرارت بیشتر میگردد. به همین دلیل تعداد ردیف‌های لوله باید به نحوی طراحی شود که میزان تبادل حرارت و افت فشار کاملا بهینه انجام گردد.

کویل‌های هواساز با چه فرمولی محاسبه می‌شوند؟

محاسبه کوئل‌های هواساز از طریق فرمول زیر انجام می‌شود:

هوادهی= سرعت هوا * مساحت کویل

منظور از هوادهی حجم هوایی است که کویل در واحد زمان تولید میکند. که میزان آن وابسته به قدرت فن، ابعاد و ساختار مبدل می‌باشد. همچنین سرعت مجاز هوا بر روی کوئل‌ها بستگی به نوع کاربرد آنها دارد. که برای کویل‌های سرمایشی بین 400 تا 550 فوت بر دقیقه بوده و برای مدل گرمایشی چیزی بین 400 تا 800 فوت در دقیقه است. برای محاسبه مسافت کویل نیز به ابعاد آن دقت میکنیم و مقدار آن بر حسب فوت مربع به دست می‌آید.

شرکت کویل سازی DXکویل با نام تجاری (گروه کارخانجات CTR) سازنده کویل هواساز در انواع مختلفی همچون کوئل آب گرم و سرد، کویل DX، بخار و الکتریکی در سراسر کشور میباشد. جهت اطلاعات و راهنمایی بیشتر میتوانید به سایت مراجعه کرده و یا با کارشناسان فروش ما جهت محاسبه مبدل مد نظر خود تماس برقرار کنید.