زمینه مشارکت نخبگان را در مراکز تحقیقاتی فراهم کنیم به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  زمینه مشارکت نخبگان را در مراکز تحقیقاتی فراهم کنیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین ‌اللهی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در تبریز برگزار شد، […]

زمینه مشارکت نخبگان را در مراکز تحقیقاتی فراهم کنیم

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  زمینه مشارکت نخبگان را در مراکز تحقیقاتی فراهم کنیم  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین ‌اللهی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در تبریز برگزار شد، گفت: باید تلاش شود تا ضمن فراهم کردن فضای حضور و تاثیرگذاری تمامی نخبگان در مراکز تحقیقاتی، نخبگان در دانشگاه ها شناسایی شده و امکانات کاری به آنها داده شود.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تقدیر ایشان از نظام سلامت، اظهار کرد: مفتخر هستیم که امسال مقام معظم رهبری در بیاناتشان به موضوع نظام سلامت توجه داشتند و در درجه اول رضایت ایشان از عملکرد شما عزیزان در حوزه کرونا و افتخاراتی که به وجود آمده است، قابل توجه بود و به لطف الهی در مقایسه با سایر کشورها که تمام امکانات را دارند توانستیم خیلی موفق عمل کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به آمار قابل توجه واکسیناسیون و کاهش آمار ابتلا به کرونا در کشورمان، اظهار داشت: امروز ما به آمار سه نفر فوتی رسیدیم، در حالیکه کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، ایتالیا و فرانسه هنوز هم با حجم زیاد مبتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه هستند. اما ما توانستیم به لطف الهی با تلاش عزیزان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور با واکسن های موفق و گسترده، ایمنی را برای مردم ایجاد کنیم، این از افتخارات جامعه پزشکی است.
به دنبال حرکت های محتوایی هستیم نه نمایشی
عین اللهی متذکر شد: ما به دنبال حرکت های محتوایی هستیم نه نمایشی. در طی سال های گذشته نیز تلاش های خوبی در مراکز پژوهشی ما صورت گرفته است و وضعیت وزارت بهداشت بنا به خروجی ها و آمارها مطلوب تر است.
وی با اشاره به فعالیت های علمی و پژوهشی شاخص در مجموعه وزارت بهداشت، گفت: انجمن های علمی ما به روز هستند و علیرغم همه تحریم ها از دنیا عقب نیستیم و قدرت علمی دانشگاه های ما در عرصه درمان و ارائه خدمات به مردم در این حوزه خود نشان از توانمندی فعالیت های علمی و پژوهشی وزارت بهداشت دارد.
لزوم ایجاد تغییرات ساختاری و تشکیلاتی در عرصه پژوهش و فناوری
وزیر بهداشت، ایجاد تغییرات ساختاری و تشکیلاتی در عرصه پژوهش و فناوری در بدنه این وزارتخانه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در وزارت بهداشت ما شوراهای مختلفی همچون شورای گسترش و برنامه ریزی داریم اما در پژوهش شورای عملیاتی نداشتیم. از این رو در بحث دانش بنیان شورای عالی فناوری و پژوهش را پیش بینی کرده ایم تا به عنوان یک شورای عملیاتی با حضور افراد حقیقی و حقوقی این شورا تشکیل شده و وظیفه تصمیم سازی و تصمیم گیری را بر عهده داشته باشد.
عین اللهی ادامه داد: این شورا به عنوان قرارگاه دانش بنیان با فرماندهی وزیر تشکیل می شود و تصمیمات این شورا به شورای عالی سلامت ارائه می شود و برخی از پیشنهادات در یک ساختاری دیده شده و با ارجاع به مراجع بالاتر جنبه عملیاتی خواهد داشت.
وی گسترش ارتباطات دانشگاه ها با نمایندگان مجلس را مهم ارزیابی کرد و گفت: ارتباط ما با نمایندگان در تحقق برنامه های پیش بینی شده حوزه پژوهش و فناوری بسیار حائز اهمیت است.
مراکز پژوهشی ارزیابی می شوند
وزیر بهداشت خواستار ارزیابی کمی و کیفی فعالیت مراکز پژوهشی توسط دانشگاه ها شد و گفت: بزرگترین ضعف ما در ارزیابی است، نباید در سطوح مدیریتی دچار رودربایستی شویم. رانت و تعارض منافع فقط برای بخش های اقتصادی نیست، برای بخش های پژوهشی نیز باید دقت کافی داشته باشیم و این مهم در ارزیابی ها مورد توجه قرار گیرد و ما نیز نتایج ارزیابی دانشگاه ها را مجدد در سطح وزارتخانه بررسی خواهیم کرد.
افزایش بهره وری در مراکز پژوهشی با تکیه بر ارتباطات بین بخشی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تاکید بر ضرورت توجه به کیفیت در امر پژوهش، بر ارتباط بین مراکز در افزایش بهره وری و استفاده بهیه از امکانات تاکید کرد و گفت: عدم ارتباط مراکز با یکدیگر مشکلی است که باید رفع شود و مراکز ضمن ارتباط تنگاتنگ، از امکانات یکدیگر استفاده کنند.
تعریف ساختار ها بر مبنای اثر بخشی
وی گفت: باید دید مراکز تحقیقاتی چه نیازی از کشور را رفع می کنند و ساختارها را بر مبنای اثر بخشی تعریف کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به انتظارات این وزارتخانه از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، گفت: نکات مجهول بسیار زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به وضعیت بیماری ها، علت بیماریها، توزیع بیماری ها اشاره کرد، که نیازمند ورود جدی پژوهشگران به این عرصه هستیم.
عین ‌اللهی توجه به زیر ساخت های پژوهشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما به دنبال یکپارچه سازی ساختارها هستیم و توجه به زیرساخت ها با تمرکز بر صرفه‌ جویی و استفاده بین بخشی از خدمات محقق خواهد شد.
وی اظهار داشت: با مدیریت صحیح منابع و همکاری یکدیگر، دانشگاهها باید یک شبکه قوی شکل دهند و در بحث های پژوهشی به سمت پژوهشکده شدن حرکت کنیم. ما باید به سمت متمرکز کار کردن پیش رویم و ضمن استفاده بهینه از امکانات، شاهد هم افزایی و همکاری های بین بخشی باشیم.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود ورود بخش خصوصی در عرصه های دانش بنیان را ضروری دانست و اظهار داشت: در این عرصه باید ضمن کمک گرفتن از بخش خصوصی، آیین‌نامه های دقیقی را نیز در این بخش داشته باشیم تا مجموعه هایی با نام دانش بنیان از امکانات، تسهیلات و منابع استفاده نکنند و این موضوع نیز نیازمند نظارت و ارزیابی دقیق است.
وی بر لزوم استفاده از توان علمی و تخصصی دانشجویان در بحث های پژوهشی تاکید کرد و گفت: در دنیا بهترین و بیشترین پژوهش ها توسط دانشجویان انجام می شود و باید زمینه استفاده از دانشجویان در مراکز تحقیقاتی فراهم شود.
دیپلماسی پزشکی نیازمند ورود به عرصه های بین المللی است
عین اللهی توجه به مسئله دیپلماسی پزشکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از نکات مهم بحث بین ‌المللی شدن و ارتباطات خارجی است. باید زبان بین المللی شدن را یاد بگیریم و ضمن یاد گیری آداب و روش ها به سمت بین المللی شدن پیش برویم. چرا که این ضرورت می تواند تاثیر مهمی در ارتباطات ما داشته باشد.
وی ادامه داد: دانشجویان سفیران ما هستند و در عین حال که دانش می آموزند، ضمن حفظ هویت باید ان را انتقال دهند.
وزیر بهداشت با اشاره به مرجعیت علمی و تمرکز بر این محور، گفت: در سال های ۹۰ یا ۹۱ بحث مرجعیت علمی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و این مهم راهکارهای خاص خود را دارد و ما در برخی از رسته ها در منطقه مطرح هستیم و یکی از جاهایی که باید در این عرصه برنامه ریزی را به دست بگیرد معاونت پژوهشی است.
عین اللهی در پایان ضمن تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای میزبانی گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: بالاتر از برگزاری نشست باید شاهد نتایج عملیاتی شدن تصمیمات و دستور العمل ها و بیانیه ‌های راهبردی در این گردهمایی ‌ها باشیم. امیدوارم براتون خبر   زمینه مشارکت نخبگان را در مراکز تحقیقاتی فراهم کنیم براتون مفید بوده باشه

 
2022-05-12 23:27:12