حداقل معدل برای دانشگاه بدون کنکور چقدر است؟   قابل توجه داوطلبان شرکت در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، لیست رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد برای ترم تحصیلی مهر ماه منتشر شد. پذیرش دانشجو در این روش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب صورت می‌گیرد. داوطلبانی که شرایط انتخاب رشته و ثبت نام در […]

حداقل معدل برای دانشگاه بدون کنکور چقدر است؟

 

قابل توجه داوطلبان شرکت در پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، لیست رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد برای ترم تحصیلی مهر ماه منتشر شد. پذیرش دانشجو در این روش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب صورت می‌گیرد. داوطلبانی که شرایط انتخاب رشته و ثبت نام در این رشته ها را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام اینترنتی دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.org  ثبت نام کنند. شرایط شرکت در فراخوان ثبت نام رشته ‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد، لیست رشته ‌ها و نحوه محاسبه ضریب معدل، و تمامی موارد لازمه در پایگاه اینترنتی ایران تحصیل و همچنین سامانه دانشگاه آزاد در دسترس است. در ادامه نحوه پذیرش و ثبت نام در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد را بررسی می‌کنیم.

زمان ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد 1401 و 1402

مرکز پذیرش دانشگاه آزاد با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، برای تسهیل روند ادامه تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان و پذیرش دانشجو خارج از برنامه کنکور سراسری، هر ساله برای هر دو ترم تحصیلی مهر و بهمن، در اکثر رشته ‌محل‌ها بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کند. پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف به این روش، با هدف آسان‌سازیِ مسیر رسیدن به دانشگاه و مقاطع بالاتر، و پذیرش خارج از کنکور سراسری انجام می‌شود.

لیست رشته ‌های پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد برای هر ترم تحصیلی جداگانه منتشر می‌شود و بازه ثبت نام آن نیز برای هر ترم متفاوت است. به طور معمول برای پذیرش در ترم مهر دانشگاه‌ها، فراخوان ثبت نام در مرداد ماه و همزمان با پذیرش بدون آزمون دانشگاه سراسری و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری منتشر می‌شود. داوطلبان می‌توانند از طریق سامانه سنجش اقدام به انتخاب رشته نمایند.

برای پذیرش در ترم بهمن دانشگاه ‌ها، معمولا ثبت نام نیمه آذرماه اغاز می‌شود. به محض انتشار فرم ثبت نام و دفترچه بدون آزمون دانشگاه آزاد، لینک دانلود دفترچه و شرایط و اطلاعات تکمیلی آن در وبسایت ایران تحصیل و سازمان سنجش قرار خواهد گرفت. داوطلبان عزیز دقت داشته باشند که لیست رشته‌های بدون آزمون هرساله و با ثبت نام در هر ترم بروز می‌شود، پس در تهیه و مطالعه دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی مختص به ترم بهمن، دقت لازم را داشته باشند.

شرایط ثبت نام در پذیرش بدون کنکور آزاد چیست؟

همانطور که گفته شد، تمامی دانشجویانی که دیپلم گرفته ‌اند و واجد شرایط پذیرش هستند، می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبت نام کنند. پذیرش هر کدام از دانشگاه‌های مقصد نیازمند شرایط عمومی و آموزشی مخصوص به خود است. شرایط دانشگاه ‌ها برای پذیرش بدون کنکور، در دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی هر ترم موجود است. ضروری است که داوطلبان گرامی قبل از انتخاب رشته و ثبت نام، حتما دفترچه بدون آزمون دانشگاه آزاد را که ویژه همان نیمسال تحصیلی است، مطالعه کنند.

لازم است اضافه شود که در سال جاری، پذیرش در 85 درصد رشته ‌محل ‌های دانشگاهی بدون کنکور صورت می‌گیرد. با اعلان مرکز پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد در سال جاری در 90 درصد رشته ‌ها پذیرش بدون کنکور دارد.

پذیرش بدون کنکور برای مقاطع کاردانی و کارشناسی، به هر دو صورت پیوسته و ناپیوسته صورت می‌گیرد. تمامی رشته‌های دانشگاه آزاد در سال تحصیلی 1401-1402 در مراکز مختلف کشور، بدون کنکور پذیرش دانشجو دارند. فقط رشته ‌های پزشکی و پیراپزشکی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری پیوسته در این فراخوان مستثنی بوده و از طریق کنکور پذیرش می‌شوند.

ثبت نام در دانشگاه از این طریق، صرفا با هدف از میان برداشتن کنکور برای تحصیل راحت‌تر در دانشگاه انجام شده است. پس ضروری است که داوطلبان گرامی، قبل از شروع هر ترم، دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی را تهیه کرده و در روند ثبت نام دقت لازم را داشته باشند. برای آشنایی با رشته ‌های بدون کنکور و نحوه ثبت نام هر گروه آموزشی می‌توانید با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید.

حداقل معدل برای ثبت نام بدون کنکور آزاد چقدر است؟

برای روشن شدن موضوع نزد داوطلبان، لازم است ذکر شود که هنوز هیچ حداقل معدلی برای هیچ گروه آموزشی و هیچ رشته ه‌ای اعلام نشده است. این بدین معنی‌ست که تمامی داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام قدیم یا جدید را دارند یا مدرک معتبر فارغ ‌التحصیلی کاردانی را در اختیار دارند، می‌توانند در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد ثبت نام کنند.

اما وجود شرط معدل و پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی چگونه اعتبار سنجی می‌شود؟ به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند که وجود شرط معدل به این معناست که پذیرش و سنجش متقاضیان برای ورود به یک رشته، بر اساس معدل کتبی یا معدل کل دیپلم انجام می‌شود. یعنی معدل دیپلم متقاضیان نسبت به یکدیگر محاسبه می‌شود و سقف یا حداقلی برای معدل در نظر گرفته نشده است.

«یعنی معدل دیپلم متقاضیان نسبت به یکدیگر محاسبه می‌شود و سقف یا حداقلی برای معدل در نظر گرفته نشده است.»

از دو نکته بالا نتیجه می‌گیریم که تمامی متقاضیانی که دوره دبیرستان را در هر یک از گروه ‌های نظری، فنی ‌حرفه ‌ای و کاردانش و … به اتمام رسانده و مدرک دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید و پیش ‌دانشگاهی را در اختیار دارند، با هر معدلی که کسب کرده ‌اند، می‌توانند در رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنند.

نحوه محاسبه ضریب معدل در سایت ایران تحصیل و سازمان سنجش قابل مشاهده است. اما لازم است اضافه شود که برای دیپلم رشته ‌های نظری از سال 1384 به بعد، معدل کتبی دیپلم مدنظر است و برای مدرک دیپلم نظری، فنی ‌حرفه ‌ای و کارودانش قبل از سال 1384، معدل کل دیپلم در نظر گرفته می‌شود.

اگر احساس می‌کنید برای اعتبارسنجی مدارک و دیپلم خود، یا برای انتخاب رشته موفق در پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها نیاز به راهنمایی دارید، با مشاوران ما در ایران تحصیل تماس بگیرید تا با خیال راحت ثبت خود را انجام دهید.

نحوه ثبت نام رشته ‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی برای هر ترم یک دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شود. در این دفترچه اطلاعاتی نظیر بازه ثبت نام، مدارک و شرایط مورد نیاز و لیست کد رشته ‌ها همراه با ظرفیت هرکدام در دسترس است. داوطلبان واجد شرایط پس از آماده کردن مدارک و مطالعه کامل لیست رشته ‌محل ‌هایی که متقاضی آن است، می‌تواند بصورت اینترنتی ثبت نام کند.

نحوه ثبت نام بدین شکل است که داوطلب وارد سامانه azmoon.org شده و روی لینک پذیرش با سوابق تحصیلی یا ثبت نام بدون کنکور کلیک کرده و وارد مرحله ثبت نام می‌شود. پس از خرید کارت اعتباریِ ثبت نام، داوطلب می‌تواند اطلاعات اموزشی و هویتی خود را وارد کرده و وارد مرحله انتخاب رشته شود. هر داوطلب حداکثر 20 رشته ‌محل را می‌تواند انتخاب کند. پس از دریافت رسید ثبت نام و کدرهگیری، باید منتظر اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش باشید.

مهم است که برای بالا بردن شانس پذیرش در دانشگاه، هر داوطلب کد رشته ‌هایی را در انتخاب رشته وارد کند که به رشته تحصیلی داوطلب مرتبط باشد. در پذیرش بدون کنکور، ملاک و معیاری پذیرش فقط معدل دیپلم داوطلب و اولویت ‌هایی که در انتخاب رشته وارد کرده ‌اند است. ترتیب کد رشته ‌هایی که در انتخاب رشته وارد می‌کنید بسیار با اهمیت بوده و نیازمند دقت و کسب اطلاعات است. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید.

از نکته بالا نتیجه می‌گیریم که، اگر مثلا ظرفیت پذیرش بدون کنکور حسابداری دانشگاه تهران 50 نفر بوده و 500 نفر برای آن ثبت نام می‌کنند، اولویت ثبت نام از میانِ 500 نفر متقاضی، با افرادی است که معدل دیپلم بالاتری دارند.

چه رشته ‌ها و مقاطعی بدون کنکور پذیرش دارند؟

با اعلام رسمی مرکز پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، تمامی رشته ‌های دانشگاه آزاد در سال 1401 در واحدهای مختلف بدون کنکور پذیرش دارند. تمامی داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام قدیم یا جدید، یا مدرک کاردانی ناپیوسته را در اختیار دارند، می‌توانند برای ثبت نام در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه آزاد، به صورت بدون آزمون انتخاب رشته کنند.

پذیرش داوطلبانی که مدرک فوق دیپلم دارند نیز بر اساس سوابق تحصیلی ایشان صورت خواهد گرفت. بدیهی است که متقاضیان می‌بایست در وارد کردن اطلاعات آموزشی خود و سوابق تحصیلی مربوط به معدل کتبی و معدل کل، نهایت دقت را به خرج دهند. چرا که در صورت وجود هرگونه مغایرت در اطلاعات وارده توسط داوطلب و اطلاعات موجود در مدارک، ثبت نام متقاضی لغو خواهد شد و مبلغ کارت اعتباری به وی مسترد نخواهد شد.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته، ثبت نام و اعلام نتایج همگی بصورت اینترنتی و از طریق سامانه دانشگاه آزاد انجام می‌شود. داوطلبان عزیز پس از ثبت نام در سامانه azmoon.org می‌توانند دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی را تهیه کرده و با خرید کارت اعتباری ثبت نام کنند. دفترچه‌های هر ترم و اطلاعات مربوط به ثبت نام و لیست کد رشته ‌ها در سایت ایران تحصیل و همچنین سازمان سنجش موجود است.

 

خلاصه مطلب

دفترچه پذیرش با سوابق تحصیلی به زودی منتشر می‌شود. تمامی داوطلبان عزیزی که مدرک دیپلم یا کاردانی را در اختیار دارند می‌توانند در این فراخوان ثبت نام کنند. دانشگاه آزاد در تمامی رشته ‌ها بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کند. پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد برای هر ترم جداگانه انجام می‌شود و فراخوان مربوط به ثبت نام در ترم بهمن در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

در پذیرش با سوابق تحصیلی، اعتبارسنجی متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه صرفا بر اساس معدل کتبی یا معدل کل دیپلم داوطلبان صورت می‌گیرد. سقف و یا حداقلی برای شرط معدل در نظر گرفته نشده است، و سوابق تحصیلی داوطلبان و معدل ایشان، نسبت به دیگر داوطلبان سنجش می‌شود. از میان داوطلبان هر رشته‌محل، آن‌هایی که معدل دیپلم بهتری نسبت به دیگر متقاضیان دارند در دانشگاه پذیرش خواهند شد.