توجیه گپ تحصیلی گپ تحصیلی ازلحاظ لغوی، گپ به معنی شکاف است. گپ تحصیلی به فاصله زمانی اشاره می‌کند که بنا به دلایل مختلفی، بین مقاطع تحصیلی ایجاد می‌شود. برای توجیه گپ تحصیلی برخی اوقات اصطلاح  “وقفه یا فاصله تحصیلی نیز استفاده می‌شود. هرچه مدت‌زمان گپ تحصیلی بیشتر بشود، طبیعتاً احتمال فراموش‌شدن دروس مقطع قبل […]

توجیه گپ تحصیلی

گپ تحصیلی

ازلحاظ لغوی، گپ به معنی شکاف است. گپ تحصیلی به فاصله زمانی اشاره می‌کند که بنا به دلایل مختلفی، بین مقاطع تحصیلی ایجاد می‌شود.

برای توجیه گپ تحصیلی برخی اوقات اصطلاح  “وقفه یا فاصله تحصیلی نیز استفاده می‌شود. هرچه مدت‌زمان گپ تحصیلی بیشتر بشود، طبیعتاً احتمال فراموش‌شدن دروس مقطع قبل نیز بیشتر می‌شود. به عبارتی، هرچه گپ تحصیلی زیاد باشد، احتمال کاهش اعتبار علمی دانسته‌های یک فرد نیز بیشتر می‌شود.

شاید همین می‌تواند یکی از دلایل اصلی حساسیت برخی از دانشگاه‌های خارجی به موضوع گپ تحصیلی باشد. مسئله‌ای که برای مسئولین پذیرش دانشگاه و آفیسر پرونده ویزا مهم است اینکه دوست دارند بدانند، متقاضی در این مدت چیکار می‌کرده و چقدر از فضای تحصیل دور بوده است.

حال با این اوصاف، شاید این سؤال به ذهنتان خطور کند که وقفه تحصیلی تا چه حدی نرمال محسوب می‌شود. آیا سقف خاصی برای آن مشخص‌شده است یا خیر. در ادامه قصد داریم این موضوع را روشن کنیم.

حد نرمال گپ تحصیلی

گپ تحصیلی برای مقاطع تحصیلی متفاوت می‌تواند متغیر باشد. به‌عنوان‌مثال، ۲ تا ۳ سال وقفه تحصیلی بعد از دیپلم عموماً مشکلی ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی هم ندارد.

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، گپ تحصیلی تا ۵ سال نیز قابل‌پذیرش است و می‌توان آن را توجیه کرد.

جالبِ بدانید که این سختگیری‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا کم‌رنگ‌تر است و این موضوع خیلی حائز اهمیت نیست. شما با ارائه سوابق تدریس، تألیف، پژوهش‌های معتبر و سوابق کاری مرتبط، می‌توانید در هر سنی که هستید، بدون هیچ نگرانی برای ادامه تحصیل در این مقطع، اقدام کنید.

البته این به این معنا هم نیست که نباید فاصله تحصیلی‌تان را توجیه کنید. درکل، اگر گپ تحصیلی توجیه نشود می‌تواند امتیاز منفی در رزومه شما محسوب شود.

 

اقامت پس از تحصیل در کانادا

چگونه اقامت پس از تحصیل در کانادا را اخذ کنیم؟

تحصیل در کانادا یک مسیر عالی برای اخذ اقامت دائم این کشور است. بسیاری از افراد تحصیلات خود را در کانادا ادامه می‌دهند تا پس از فارغ‌التحصیلی برای اخذ اقامت دائم آماده شوند. درواقع از دید بسیاری، مهاجرت تحصیلی به‌ویژه مهاجرت تحصیلی به کانادا، پلی برای اخذ اقامت دائم این کشور به‌ویژه برای سنین پایین‌تر و مایل‌تر به تحصیل با توجه به وضعیت تجربه کاری و مدرک تحصیلی‌شان می‌باشد. باید گفت که در این راستا چندین برنامه وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را برای نحوه اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا انتخاب کنند.

این را هم باید یادآور شد که سالیان سال و به‌ویژه در چند سال اخیر، کانادا قوانین خود را تغییر داده است تا دانشجویان بین‌المللی به‌راحتی بتوانند پس از اتمام تحصیل (و همچنین در حین تحصیل تحت عنوان شغل دانشجویی) اجازه کار و اقامت دائم را دریافت نمایند؛ به عبارتی کاریابی و ورود به دنیای اشتغال برای دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل بسیار راحت خواهد بود. در راستای این امر بسیار مهم است که مشورت با افراد و مؤسساتی که درزمینهٔ مهاجرت به کانادا تجربه و تخصص کافی دارند تا حد و درصد خیلی زیاد و بالایی کمک می‌کند تا دانشجویان بین‌المللی با برنامه‌های مناسب خود آشنا شده و سپس بتوانند بهترین گزینه برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا را انتخاب کنند.

ضمن آنکه همواره آغوش گرم کانادا و نظام آموزشی کم‌نظیر آن به روی دانشجویان بین‌المللی دارای صلاحیت از هر نقطه جهان ازجمله ایران باز بوده اما باید این را هم گفت که اگرچه اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا به نسبت دیگر رقبای بزرگ خود در کیفیت نظام آموزشی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و… راحت‌تر نیز بوده اما بازهم کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های زیادی را در پذیرش دانشجویان بین‌المللی اعمال می‌کنند. درنتیجه اکثر دانشجویان بین‌المللی که در مراکز آموزش عالی کانادا مشغول به تحصیل هستند افرادی بااستعداد و صلاحیت و کوشا محسوب می‌شوند. درواقع دولت و نظام آموزشی کانادا برای تعلیم و افزایش علم این دسته از افراد روی آن‌ها سرمایه‌گذاری نموده است؛ بنابراین کانادا علاقه‌ای به از دست دادن این افراد ندارد و بنابراین در این راستا قوانینی را پیاده‌سازی نموده تا امکان اقامت دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان فراهم باشد.

اجازه‌ی تحصیل یا همان  Study permit دانشجویان بین‌المللی که مدت اقامت موقت و تحصیل شخص در کشور کانادا را معین می‌کند معمولاً 90 روز بیشتر از مدت‌زمان دوره تحصیلی دانشجو است (به عبارت واضح‌تر مجوز تحصیل متقاضی بعد از گذشت ۹۰ روز از زمان آخرین واحد یا درسی که پاس و تکمیل کرده، منقضی خواهد شد).

اخذ شهروندی کانادا

مزایای شهروندی کانادا

  • مهاجران و دیگر تقاضاکنندگان با پذیرش به‌عنوان شهروند کانادایی، ضمن به دست آوردن حق شرکت در سیاست‌های کانادا، می‌توانند برای رای در انتخابات فدرال، انتخابات استانی و یا شهرداری نیز شرکت نمایند.
  • تبدیل‌شدن به شهروند کانادایی، دسترسی به مشاغل دارای امنیت بالا را برای کسانی (مثل مشاغل در سطح فدرال) امکان‌پذیر می‌کند.
  • طبق قوانین کانادا، اخذ شهروندی کانادا، امکان تابعیت دوگانه و یا چندگانه را برای اشخاص تعیین می‌کند. این مسئله بدان معناست که اشخاص با اخذ تابعیت کانادا دیگر مجبور نیستند تا بین شهروندی کشور جدید (کانادا) و یا کشور مبدأ خود، یکی را برگزینند.
  • نوزادان متولدشده در کشور کانادا بدون احتیاج به هیچ‌گونه روند و مراحلی برای درخواست تابعیت، شهروند کانادا می‌شوند.
  • در پایان باعرضه‌ی گذرنامه به شهروندان کانادایی، آن‌ها قادر خواهند بود تا بدون احتیاج به ویزا به‌راحتی به خیلی از کشورهای جهان سفر کنند. (البته داشتن ویزا اقدامات سفر را برای متقاضیان آسان‌تر می‌کند). مسلماً داشتن گذرنامه مشکلات و خطرات ورود افراد را به کشور، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

شرایط شهروندی کانادا (اخذ تابعیت)

  • یکی از مهم‌ترین شرایط برای درخواست تابعیت، سابقه زندگی و اقامت در کشور کانادا می‌باشد. بر این طبق، متقاضیان باید طی ۵ سال گذشته، حداکثر به مدت ۱۰۹۵ روز (۳ سال) در این کشور زندگی کرده باشد.
  • داشتن مهارت دریکی از زبان‌های اصلی کانادا (زبان انگلیسی و یا فرانسوی) برای برقراری ارتباط با افراد، ضروری است.
  • پرداخت مالیات بر درآمد در مدت ۳ سال اقامت در کانادا
  • پر کردن تمامی فرم‌های مربوطه به‌طور کامل
  • داشتن هرگونه سابقه کیفری و جنایی باعث رد درخواست ارائه‌کنندگان می‌شود.
  • متقاضیان برای اثبات آگاهی و شناخت نسبت به حقوق و مسئولیت‌های شهروندی و آشنا بودن به سیستم سیاسی، تاریخی و جغرافیایی کانادا، مستلزم شرکت در یک آزمون می‌باشند. (توجه:با پذیرش درخواست، افراد بالای ۱۸ سال تا ۵۴ سال، ملزم به شرکت در آزمون شهروندی هستند.)

 

 

 

کلام پایانی

در این مقاله دریافتید که برای مهاجرت و دریافت تابعیت کشور کانادا استفاده از کمک و راهنمایی‌های افراد متخصص در این مورد، می‌تواند کمک بسیاری به شما کند. اگر سؤالی دارید می‌توانید از موسسه مهاجرتی اسمارت اپلای تشکیل‌شده از تیمی کارآمد و باتجربه شما تقاضاکنندگان عزیز را طی همه‌ی مراحل مهاجرتی، اخذ ویزای کانادا و اقامت دائم همراهی می‌نماید.