تقاضامحور بودن محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تقاضامحور بودن محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است  به گزارش خبرگزاری هاریکا، مهدی مردانی گلستانی صبح سه شنبه در نشست مدیران گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد که در تالار شیخ طوسی برگزار شد، با اشاره […]

تقاضامحور بودن محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تقاضامحور بودن محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است  به گزارش خبرگزاری هاریکا، مهدی مردانی گلستانی صبح سه شنبه در نشست مدیران گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده علوم اسلامی بنیاد که در تالار شیخ طوسی برگزار شد، با اشاره به اهمیت برنامه‌های ۱۴۰۲ این مرکز، اظهار کرد: تمام برنامه‌های پیشنهادی گروه‌های پژوهشی بنیاد بر مبنای چشم‌انداز سه ساله و سیاست‌های کلان ابلاغی آستان قدس رضوی تدوین خواهد شد و باید برای متقاعدسازی شورای پژوهش که گروه تصویب‌کنندۀ طرح‌ها به شمار می‌رود، سند توجیهی تنظیم شود و از حیث هدفمندی و ارزش طرح قابل دفاع باشد.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چشم‌انداز سه سالۀ بنیاد پژوهش‌های اسلامی را از جمله اسناد مهم در برنامه‌ریزی و ارزیابی فعالیت‌های این مرکز برشمرد و اظهار کرد: چشم‌انداز سه ساله این مرکز، در جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیران گروه‌ها و نخبگان و صاحب‌نظران تجزیه و تحلیل شده است و پس از طی فرآیندهای علمی متقن و آینده‌نگر، مصوب شده است.
وی دربارۀ طرح‌های در حال اجرا در گروه‌های پژوهشی این پژوهشگاه نیز گفت: در حال حاضر فعالیت گروه‌های بنیاد و پژوهشکده در دو بخش کلی دسته‌بندی می‌شود. دسته نخست، طرح‌های مصوبی است که تصویب آن در سال‌های گذشته بوده و پژوهش آن امتداد یافته است و نهایی سازی و به ثمر نشستن آن حائز اهمیت است. دسته دوم طرح‌های جدیدی است که جهت‌گیری آن با چشم‌انداز سه ساله بنیاد شکل گرفته است.
حجت‌الاسلام مردانی گلستانی افزود: برای سال آینده نیز، برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که طرح‌ها با اسناد بالادستی منطبق شده و پژوهش‌ها با مسائل آستان قدس رضوی پیوند داشته باشد.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به ۵ محور اساسی پژوهش‌های علمی در آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: محور اول، مسائل مربوط به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است که فرهنگ و سیره و سبک زندگی رضوی، احادیث آن امام همام و مسائلی از این دست را شامل می‌شود. محور دوم موضوع زیارت و محور سوم به مسائل وقف و نذر مربوط می‌شود. در این خصوص، اکنون افزون بر نگاه فقهی به مسئلۀ وقف و نذر، دیدگاه‌های بین‌رشته‌ای نیز مد نظر است. وی همچنین، محور چهارم را انقلاب اسلامی ایران و محور پنجم، مسائل مربوط به جهان اسلام برشمرد.
وی گفت: افزون بر اینکه پژوهش‌ها در این پژوهشگاه مبتنی بر محورهای یادشده تعریف شده است، رویکردهای تحولی بنیاد نیز مد نظر خواهد بود که بر اساس شاخص‌های تدوین شده، تحقق می‌یابد.
حجت‌الاسلام مردانی گلستانی تصریح کرد: در پایش سالانۀ پژوهش‌های بنیاد، اولویت‌هایی دیده شده است که از آن جمله می‌توان به تدوین دانشنامه‌ها و پژوهش‌های بین رشته‌ای اشاره داشت. وی تاکید کرد: تقاضا محور بودن پژوهش‌های انجام شده از جمله مباحث مهم فعالیت‌های بنیاد است که اساسی برای ارزیابی کار پژوهشی همکاران در طی سال خواهد بود. امیدوارم براتون خبر   تقاضامحور بودن محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی است براتون مفید بوده باشه

 
2022-12-14 00:05:32