تاکید کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه‌های مالی و زمانی تحقیقات به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تاکید کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه‌های مالی و زمانی تحقیقات  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست مجازی کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به عنوان نشست […]

تاکید کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه‌های مالی و زمانی تحقیقات

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  تاکید کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه‌های مالی و زمانی تحقیقات  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نشست مجازی کمیته اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی به عنوان نشست مقدمه‌ای گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاونین تحقیقات و فناوری و اعضای کمیته اخلاق دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد.
گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار خواهد شد.
سعید بیرودیان دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی، با بیان اینکه باید پیام آور این مهم باشیم که هدف کمیته اخلاق افزایش اثربخشی تحقیق است، گفت: در کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه های مالی و زمانی تحقیقات تاکید داریم و این مسئله از برنامه‌های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز است.
وی به شاخص‌های اختصاصی کارگروه و کمیته‌های اخلاق در پژوهش اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی اخلاق در پژوهش و کارگاه های آموزشی اخلاق در پژوهش‌های دانش‌بنیان، نظارت بر رعایت استانداردهای اخلاق در انجام پژوهش و حسن اجرای مطالعات، ارایه گزارش از اقدامات انجام شده در زمینه رسیدگی به تخلفات پژوهشی از شاخص‌های مورد نظر است.
بیرودیان گفت: همچنین ارائه گزارش طرح‌ها و پایان نامه‌های تصویب و اجرا شده در حوزه اخلاق در پژوهش، ارایه گزارش از اقدامات انجام شده جهت استانداردسازی پژوهش بر حیوانات آزمایشگاهی از شاخص‌های مورد نظر است که اعمال خواهد شد. البته مبنای ما بر خودارزیابی است و کارگروه ها خودشان موظف به ارزیابی طبق این شاخص ها هستند.
به گفته وی، تعامل با شوراهای پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها نیز باید تقویت شود.
دکتر صحراییان در این جلسه چالش‌های کمیته اخلاق را برشمرد و گفت: ترکیب اعضا، نگاه نامناسب به صنعت، مشکلات مطالعات فاز یک و دو، نظرات متفاوت کمیته‌های مختلف، عدم حضور مجری در جلسات، کمیته‌های عام و غیر تخصصی از جمله چالش‌ها است.
وی به طرح پیشنهاداتی در خصوص چالش‌های موجود پرداخت و گفت: بهبود ارتباط محققین با کمیته‌های اخلاق با تاکید بر اینکه کمیته‌ها نقش نگهبان محققان را دارند، ارتباط غیر مکاتبه‌ای با مجری که امکان تعامل متقابل را برقرار می‌کند، امکان حضور مجری در کمیته، داوری علمی بدون سوگیری، رعایت استانداردهای داوری علمی و پرهیز از ورود به بحث‌های رفت و برگشتی از جمله پیشنهادات مطرح شده است.
دکتر فتوحی با بیان اینکه تمرکز کمیته اخلاق بر اطمینان از سلامتی و رفاه و رعایت حقوق آزمودنی متمرکز است، گفت: ارزیابی سود و زیان، رعایت و حفظ اختیار فرد، برخورد منصفانه، حفظ محرمانگی، ورود متدولوژیک و علمی از منظر همان وظایف یعنی حفظ رفاه و سلامت حقوق شرکت‌کنندگان است.
وی افزود: بدیهی است که هر پژوهشی باید اعتبار علمی داشته باشد. در نتیجه ورود کمیته‌های اخلاق در پژوهش به مسائل و جنبه‌های علمی پژوهش غیر اجتناب است اما باید در جهت حفظ سلامتی و رفاه جامعه باشد.
معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند به طرح مباحث و نکات مورد نظر خود در جهت بهبود و بهینه‌سازی عملکرد کمیته اخلاق به بحث و گفتگو پرداختند. امیدوارم براتون خبر   تاکید کمیته کشوری اخلاق بر کاهش هزینه‌های مالی و زمانی تحقیقات براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-27 15:26:51