بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست اگر نمی دانید بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست حتما ای مقاله را تا انتهای بخوانید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین از خدمات وکیل مهریه رایگان استفاده کنید. همین حالا با بهترین دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ و ۰۹۱۲۷۶۵۴۱۰۹ مهریه چیست همانطور […]

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

اگر نمی دانید بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست حتما ای مقاله را تا انتهای بخوانید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین از خدمات وکیل مهریه رایگان استفاده کنید. همین حالا با بهترین دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. 02188939832 و 09127654109

مهریه چیست

همانطور که در مقاله مهریه چیست گفته شد، مهریه به معنای مال منقول و یا غیر منقولی می باشد که هنگام نکاح مرد متعهد می شود که در هر زمان که زن اقدام که دریافت آن کرد به آن بپردازد.

مهریه یا مهر از زمان های خیلی دور در بین ایرانیان رایج بوده است و قدمت آن تقریبا با خود ازدواج یکی است. مهریه طبق قوانین اسلام جزو حقوق زن محسوب می شود و می تواند اموال مختلفی را شامل شود. مثل طلا و سکه و وجه رایج و ملک و …

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند به هر نوعی که می خواهد در آن تصرف کند. در نتیجه، با جاری شدن عقد نکاح بین زن و شوهر، زن مالک مهریه می شود و ممانعتی در این تملک وجود نخواهد داشت. البته، این مهر می بایست قابل تملک باشد.

بنابراین از نظر قانونی، زن می تواند در هر زمانی مهریه را طلب کند و این طلب از طریق دادگاه و از طریق اجرای ثبت پیگیری می شود.

در بیش تر موارد، زوجه در صورت درخواست طلاق مهریه را طلب می کند. ولی از نظر قانونی، از زمان جاری شدن عقد تا هر زمان دیگری، امکان درخواست مهریه از شوهر وجود دارد. و البته عدم تمکین، رابطه نامشروع و … هیچ کدام مانع دریافت مهریه نمی شوند.

قوانین مهریه

مهریه متناسب با نوع تعهد پرداخت قوانین متفاوتی دارد، همانطور که میدانید مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد که هرکدام قوانین و شرایط خاص خود را دارند. برای اینکه بخواهیم قوانین مهریه را بیان کنیم باید ابتدا نوع مهریه را مشخض کنیم. اگر مهریه عندالمطالبه باشد قوانین مربوط به خود را دارد و با قوانین مهریه عندالاستطاعه متقاوت می باشد.

قانون مهریه عندالمطالبه

بر اساس قانون مهریه عندالامطالبه زن هر وقت که بخواهد میتواند مهریه خود را از مرد طلب کند، مطالبه مهریه از طرف زن می تواند همراه با قصد ادامه زندگی و یا حتی قصد جدایی باشد بنابراین حتی در صورتی که زن پس از دریافت مهریه قصد جدایی نداشته باشد و همچنان مایل به ادامه زندگی با همسر خود باشد، این حق را دارد که مهریه خود را از همسر خود طلب کند. زیرا در این نوع مهریه زن میتواند هرگاه که خواست اقدام به دریافت مهریه خود کند و مرد موظف است آن را بپردازد.

قانون مهریه عندالاستطاعه

همانطور که میدانید مهریه عندالاستطاعه به این معنی می باشد که اگر زن بخواهد مهریه خود را از مرد بگیرد ابتدا به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادگاه متناسب با توانایی مرد برای پرداخت مهریه مهریه را مشخص کرده و یا مهریه را تقسیط می کند.

اگر به دنبال وکیل خانواده در تهرانهستید در صفحه بهترین وکیل خانواده در تهران به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همه آنچه را که باید در مورد یک وکیل دعاوی خانواده بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طی این قانون ابتدا اموال و دارایی مرد مورد بررسی دادگاه قرار میگیرد و بازرسی می شود، چنانچه مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت موظف به پرداخت کامل مهریه می باشد اما اگر توانایی و شرایط پرداخت مهریه را نداشت توسط دادگاه تقسیط شده و ماهی 1 سکه و یا 2 نیم سکه مرد موظف است به زن پرداخت کند.

مهریه قانونی چقدر است

یکی از سوالات متداولی که همواره برای شما وجود دارد این است که مهریه قانونی چقدر است، مهریه قانونی متناسب با نوع مهریه ی مشخص شده متفاوت می باشد، امروزه دادگاه مهریه قانونی را 110 سکه در نظر گرفته است، این قانون در راستای کاهش طلاق و افزایش بنیان خانواده تصویب شده است و از اواخر اسفند ماه اعمال شده است. مهریه قانونی باید منقول باشد یعنی مهریه ای که در حین نکاح ذکر میشود مالی باشد. لازم به ذکر است اگر مرد درخواست طلاق کند موظف است تمام مهریه را پرداخت کند و دادگاه شرایط تقسیط را برای مرد در نظر نمیگیرد.

برای گرفتن مهریه خود باید ابتدا توسط دادگاه خانواده اقدام کرده و روند پرونده را طی کنید.

توجه داشته باشید که در قانون جدید مهریه 1401، مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب دارد به عنوان مثال اگر مرد تا 110 سکه را پرداخت کند ولی باقی آن را پرداخت نکند، امکان زندانی کردن شوهر وجود ندارد در این صورت مابقی مهریه می تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه صورت بگیرد.

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست

خوب مسلما اولین راهکاری که ممکن است برای فرار از دین بسیاری از مردها به آن متوسل شوند ادعای معسر بودن و نداشتن توانایی مالی برای پرداخت بوده باشد که متاسفانه با وضع قانون جدید مطالبه مهریه، این به عنوان طعمه ای برای فرار از دین برای بسیاری از آقایان تبدیل گردید.

بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه

بهترین راه برای نپرداختن تمام مهریه طلاق تواقفی هست كه در آن به طور مثال زوجه درخواست طلاق دارد و طبق توافق يک حق الوکاله بلاعزل طلاق از زوج میگیرد و در مقابل زوج از پرداخت مهریه بری الذمه میشود.

راه قانونی ديگر كه ممكن است در برخی موارد قابل استفاده باشد مورد كاملا فقهی میباشد كه در قانون مدنی نيز به آن اشاره شده و آن عنن میباشد به معنی ناتوانی كامل جنسی زوجه به نحوی كه حتی يک بار عمل نزدیكی جنسی را انجام نداده باشد یه باعث فسخ نیاه می شود و البته زوج را از پرداخت نصف مهریه بری میکند.

لازم به ذکر است كه خیانت و رابطه نامشروع زوجه، بيماری روحی و جسمی، مشکلات خانوادگی و يا هر مورد ديگريی باعث اسقاط حق مهریه زوجه نمی شود.

راه قانونی بعدی نپرداختن مهریه به صورت يكجا یا همان اعسار مهریه است. اعسار به این معنی که فرد از نظر مالی در شرايطی هست كه امكان پرداخت بدهی خود را ندارد و اثبات این موضوع به عهده زوج میباشد. البته باید توجه داشت كه برخی از اموال از دین مسثنی شده اند.

مثلا مسکنی كه متعلق به زوج می باشد. و در آن زندگی می كند. وسیله نقليه مورد نياز و در شان محكوم اليه، اثاثيه مورد نیاز زندگی، آذوقه موجود به قدر احتیاج برای محكوم الیه و افراد تحت تكفل وی، وسایل و ابزار امرار معاش كسبه، پیشه وران، كتاب ها و ابزار علمی برای اهل علم متناسب با شان آنان و…

در صورت اثبات اعسار معمولا زوج به پرداخت قسمتی از مهریه به عنوان پیش قسط و اقساط ماهیانه محكوم می شود و در صورتی كه از پرداخت اقساط مورد حكم امتناع ورزد، با صدور حكم جلب به زندان معرفی خواهد شد. و در صورتی که اعسار او اثبات بشود و به هیچ طریقی قدرت پرداخت اقساط را نداشته باشد قاضی دادگاه اقساط را با توجه به وضعیت مالی زوج تعدیل خواهد كرد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با دفتر وکالت تهران تماس بگیرید.