امروزه استفاده از انرژی برق به یک امر ضروری تبدیل شده است. به گونه ای که اکثر کارهای روزانه ما به نیروی برق وابسته است. اما گاهی به دلایل مختلف، تامین انرژی برق با مشکلات مختلفی روبه رو می شود. در این صورت دستگاه ها و تجهیزات گوناگونی که به کمک برق فعالیت می کنند، […]

امروزه استفاده از انرژی برق به یک امر ضروری تبدیل شده است. به گونه ای که اکثر کارهای روزانه ما به نیروی برق وابسته است. اما گاهی به دلایل مختلف، تامین انرژی برق با مشکلات مختلفی روبه رو می شود. در این صورت دستگاه ها و تجهیزات گوناگونی که به کمک برق فعالیت می کنند، دچار اختلال شده و حتی ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل به ژنراتور نیاز داریم تا در صورت قطعی برق، با مشکل مواجه نشویم. در ادامه شما را بیشتر با طرز کار ژنراتور برق آشنا خواهیم کرد.

ژنراتور برق چیست؟

ژنراتور برق از جمله کاربردی ترین دستگاه های موردنیاز در زمان قطعی برق است. زیرا به هنگام قطع برق، وظیفه برق رسانی را بر عهده دارند. در واقع این دستگاه، مولد برقی است، که می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل کاربردی بودن آن ها، امروزه فروش ژنراتور رایج شده و از اهیمت بالایی برخوردار است.

آشنایی با طرز کار ژنراتور برق

ژنراتورهای برق در مدل ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند و متناسب با مصرف سوخت، توان خروجی متفاوتی دارند طرز کار ژنراتور برق بر اساس یک سری اصول است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

همه‌ی ژنراتورها از یک منبع، نیروی خود را تامین می کنند و با استفاده از آن ها و حرکت مکانیکی، سوخت ورودی را به انرژی الکتریکی تبدیل می نمایند. زمانی که سوخت وارد منبع ژنراتور می شود بلافاصله به موتور می رسد. موتور با سوزاندن سوخت، شروع به کار کرده و پیستون ها به حرکت می ‌افتند و انرژی مکانیکی تولید می شود. سپس انرژی مکانیکی توسط بخش های مختلفی مانند دینام، به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

اجزای تشکیل دهنده ژنرانور

ژنراتور‌ از بخش های مختلفی تشکیل شده‌ است که عبارتند از:

  • موتور
  • آلترناتور
  • سیستم سوخت
  • تنظیم کننده ولتاژ
  • سیستم های خنک کننده و اگزوز
  • سیستم روغن کاری
  • شارژر باطری
  • صفحه کنترل
  • پایه یا چارچوب دستگاه

همانطور که در عکس بالا قابل مشاهده است؛ هرکدام از اجزای تشکیل دهنده ژنراتور، وظایف خاصی را برعهده دارند و در نتیجه باعث تبدیل یک انرژی به انرژی دیگر می‌شوند.

قابل ذکر است که مهم ترین بخش از اجزای تشکیل دهنده یک ژنراتور، موتور آن است. زیرا موتور، انرژی مورد نیاز دیگر اجزا را تامین می کند و به اصطلاح قلب تپنده دستگاه است؛ زیرا توان خروجی ژنراتور با حجم موتور رابطه مستقیم دارد.

 

انواع ژنراتور

ژنراتورها در ابعاد و توان‌ های مختلفی تولید و روانه بازار می ‌شوند، اما اگر بخواهیم ژنراتور را به صورت کلی و بر اساس نوع مصرف و کارکرد تقسیم کنیم؛ به 3 دسته خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم خواهند شد.

ژنراتور خانگی

ژنراتور خانگی اصولا دارای توان پایینی است که برای مصارف خانگی به کار می رود. لازم است بدانید که رنج توانی آن زیر 8 کیلووات است.

ژنراتورهای نیمه صنعتی

ژنراتورهای نیمه صنعتی برای تامین انرژی کارهای نسبتا کوچک، مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال در دستگاه‌ هایی مانند دستگاه تخریب و دستگاه جوشکاری کاربرد دارند. توان این نوع از ژنراتورها، در بازه 7 تا 15 کیلووات است.

ژنراتورهای صنعتی

ژنراتورهای صنعتی همانطور که از نام آن ها پیدا است، برای مصارف صنعتی از جمله: معادن، کارخانه‌ ها و دیگر مکان های بزرگ که نیازمند توان بالایی هستند، استفاده می شوند. قدرت توان خروجی ژنراتورهای صنعتی تا 1200 کیلووات متغیر است. طرز کار ژنراتور برق صنعتی نیز مانند سایر انواع آن است. در ادامه شما را با یکی از رایج ترین ژنراتورهای صنعتی آشنا خواهیم کرد.

دیژل ژنراتور

کاربردی ترین ژنراتور صنعتی، دیزل ژنراتور است که قدرت بیشتری نسبت به دیگر ژنراتورها دارد. از جمله ویژگی های دیزل ژنراتور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت بیشتر
  • طول عمر بیشتر
  • حرارت کمتر
  • قیمت پایین تر

با خرید دیزل ژنراتور در شرایط پیش بینی نشده با خیال راحت به کار خود ادامه دهید و از روند پیوسته کار خود لذت برده و زمان خود را در هنگام قطعی برق هدر ندهید.

نحوه کارکردن هر 3 مدل بر اساس اصول گفته شده است؛ که تفاوت آن ها در توان خروجی، ابعاد، تعداد قطعات و کاربرد آن ها است. شما متناسب با مصرف خود می توانید هر کدام از انواع ژنراتور را خریداری کنید تا در زمان قطعی برق از آن ها استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل، مفهوم و طرز کار ژنراتور برق و انواع آن ها شرح داده شد. حال اگر قصد خرید دارید، با خیال راحت می توانید برای خرید ژنراتور به سایت پارسیان دیزل ( parsiandiesel.com ) که سال ها است در زمینه فروش دیزل ژنراتور ، فروش ژنراتور، پرکینز و موتورهای دیزلی فعالیت می کند، اقدام نمایید. بنابراین برای دریافت مشاوره و خرید با تضمین قیمت و اصالت کالا به پارسیان دیزل مراجعه و با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.