بازرسی چشمی VT چیست؟ بازرسی چشمی VT فرآیند بررسی و ارزیابی سیستم‌ها و اجزا با استفاده از سیستم‌های حسی انسانی است. تست جوش VT با توجه به صلاح­دید متخصصین بازرس، می ­تواند با ابزار های کمکی شامل ذره­ بین های جیبی تا میکروسکوپ ها نیز انجام گیرد. فرآیند بازرسی چشمی در صنعت همواره با استفاده […]

بازرسی چشمی VT چیست؟

بازرسی چشمی VT فرآیند بررسی و ارزیابی سیستم‌ها و اجزا با استفاده از سیستم‌های حسی انسانی است. تست جوش VT با توجه به صلاح­دید متخصصین بازرس، می ­تواند با ابزار های کمکی شامل ذره­ بین های جیبی تا میکروسکوپ ها نیز انجام گیرد. فرآیند بازرسی چشمی در صنعت همواره با استفاده از رفتارهایی مانند به دقت نگاه کردن، گوش دادن، لمس کردن، بو کشیدن و تکان دادن انجام می­ گیرد. بازرسی چشمی VT  اولین گام در فرآیند بازرسیِ انواع مختلف محصولات صنعتی از جمله ریختگی ها، فورج شده ها، اجزای ماشین ­کاری شده و یا اجزای جوش است.

اساس کار روش بازرسی چشمی

اساس کار روش بازرسی چشمی VT بسیار ساده است. از آنجایی که این بازرسی غیرمخرب در مناطق قابل دید و روشن صورت می­ گیرد، لذا اولین دستورالعمل در بازرسی چشمی روشن کردن قطعه به وسیله ی نور است. سپس قطعه با چشم و یا وسایل حساس به نور مانند فوتوسل ها (Photocells) مورد بازرسی قرار می ­گیرد. اگرچه وسایل بازرسی چشمی فوق ­العاده ساده هستند، اما وجود نور کافی در بازرسی چشمی VT بسیار ضروری است. همچنین لازم است سطح قطعه قبل از بازرسی چشمی به طور کامل تمیز گردد.

ابزار لازم جهت انجام تست VT ( بازرسی چشمی جوش)

در بازرسی چشمی از چراغ قوه ، لوکس متر ، گیج های جوشکاری ، کولیس ، متر ، خط کش ، گچ های حرارتی ، ترمومتر، مارکر و … استفاده می شود.
تست غیر مخرب VT
بازرسی چشمی جوش همان طور که از اسم آن پیداست یک تست غیر مخرب بوده و بدون تخریب و آسیب به قطعه عیوب ظاهری را مشخص می کند .

اصول بازرسی چشمی جوش

در زمان بازرسی چشمی جوش باید نور كافي فراهم باشد و در صورت نياز می توان از چراغ قوه و منابع نوري مناسب استفاده نمود. حداقل ميزان روشنایی لازم روی سطح مورد بازرسی در سازه¬های فلزی یا قطعات معمولی باید ۷۵۰ لوکس و برای بازرسي قطعات حساس و يا سیستمهای تحت فشار همچون مخازن و لوله کشی¬های صنعتی ۱۰۰۰ لوکس است.

نحوه بازرسی چشمی جوش

قبل از شروع تست VT سطح مورد تست باید از هرگونه آلودگی از جمله رطوبت ، چربی ، رنگ ، پوشش ، سرباره جوش ، پاشش ، لکه قوس ، لایه اکسید و غیره که مانع از رویت کامل جوش بوده و باعث کاهش دقت بازرسی می¬شود تمیز گردد. برای این کار می توان از برسکاری ، سنگزنی و یا مواد شوینده (حلال) استفاده نمود، به شرطی که در سایر مدارک کاربری پروژه استفاده از آنها منع نشده باشد.

منابع:

https://yun.ir/6911uc

https://yun.ir/wktq09