این موارد را با جاروبرقی تمیز نکنید جاروبرقی یکی از لوازم پر مصرف و کلیدی در خانه هاست که معمولا چندبار در هفته از آن استفاده می‌شود. البته با توجه به نوع استفاده، دفعات به کار گیری آن بین خانواده‌ها متفاوت است. برخی از افراد فقط برای نظافت فرش و موکت و سرامیک از آن […]

این موارد را با جاروبرقی تمیز نکنید

جاروبرقی یکی از لوازم پر مصرف و کلیدی در خانه هاست که معمولا چندبار در هفته از آن استفاده می‌شود. البته با توجه به نوع استفاده، دفعات به کار گیری آن بین خانواده‌ها متفاوت است. برخی از افراد فقط برای نظافت فرش و موکت و سرامیک از آن کمک می‌گیرند؛ اما برخی دیگر برای برداشتن هر شیء ریز و درشتی جاروبرقی را وارد عمل می‌کنند.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چه مواردی را با جاروبرقی تمیز نکنید. رعایت این نکات می‌تواند به بالا رفتن عمر دستگاه شما کمک کند و خرابی آن را چندسال عقب بیاندازد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گرد و غبار ریز را با جاروبرقی جمع نکنید!

شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید زیرا بسیاری از ما برای جمع کردن هر نوع گرد و غباری از جاروبرقی کمک می‌گیریم. اما باید بگوییم منظور از این گرد و غبار بیشتر ذرات بسیار ریز مانند نخاله‌های چوب، سنگ، آهن و … است. زیرا این قطعات بسیار کوچک هستند و می‌توانند با عبور از پاکت جاروبرقی به موتور دستگاه آسیب بزنند.

پس اگر می‌خواهید بدانید آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟ باید بگوییم در اکثر اوقات امکان تعمیر کردن موتور وجود دارد اما بهتر است قبل از تعمیر به فکر پیشگیری و روش‌های مراقبت از آن باشید. یکی از این روش‌ها جمع نکردن گرد و غبار ریز با جاروبرقی است.

غذای مرطوب را با جاروبرقی تمیز نکنید!

یکی دیگر از مواردی که نباید با جاروبرقی تمیز کنید، غذاهای مرطوب است. پاکت‌ جاروبرقی‌های موجود در بازار، از پارچه‌ای یا کاغذی تشکیل شده است. در اثر کشیدن مواد غذایی مرطوب به داخل دستگاه، پاکت خراب شده و رطوبت به موتور و دیگر قطعات دستگاه آسیب وارد می‌کند. از جمله مواردی که به عنوان غذای مرطوب نباید با جاروبرقی جمع کرد به شرح زیر است:

کنسرو و مواد غذایی آبکی

اگر در حین باز کردن درب کنسرو یا سرو کردن موادغذایی مثل خورشت، سوپ، آش و … مقداری از آن روی فرش یا زمین ریخت، نباید برای جمع کردن آن از جاروبرقی استفاده کنید؛ زیرا اکثر جاروبرقی‌ها امکان جمع کردن مایعات و مواد غذایی مرطوب را ندارند و به قطعات آنها آسیب وارد می‌شود.

در این‌صورت برای جمع و تمیز کردن مواد غذایی از روی فرش یا زمین باید از جارودستی، مواد شوینده، دستمال یا تی زمین شوی استفاده کنید.

مایعات

اگر در منزل کودک خردسال داشته باشید با صحنه ریخته شدن مایعات روی فرش و زمین آشنایی دارید. جمع کردن مایعاتی مانند شیر، آب، چای، نوشابه و … با جاروبرقی کار درستی نیست؛ زیرا پاکت در اثر خیس شدن، پاره شدن و مایعات به موتور نفوذ کرده و موجب صدمه دیدن دستگاه می‌شود.

بهترین و کم هزینه‌ترین راه برای جمع کردن مایعات از روی فرش و سرامیک و …، استفاده از دستمال‌های نخی با  قدرت جذب بالاست.

تفاله قهوه و چایی

در زمان خالی کردن تفاله قهوه و چای، معمولا مقداری تفاله در کنار سطل زباله ریخته می‌شود. برخی از افراد برای جمع کردن این تفاله‌ها از جاروبرقی استفاده می‌کنند که کار نادرستی است. زیرا این تفاله‌ها می‌تواند منجر به مسدود شدن لوله‌جاروبرقی، خراب کردن موتور و کپک زدن پاکت شود.

بهترین راه برای جمع کردن این تفاله‌ها استفاده از جارو دستی است. همچنین برای تمیز کردن و از بین بردن لکه آنها از روی فرش می‌توانید از مقداری مایع شوینده، آب گرم و دستمال مخصوص استفاده کنید.

از جمع کردن آشغال‌های بزرگ با جاروبرقی خودداری کنید!

از آنجایی که جمع کردن آشغال‌های بزرگ با جاروبرقی راحت‌تر از خم شدن و برداشتن آشغال‌ها با دست یا جارو دستی است، بسیاری از افراد برای جمع کردن هر جور زباله از جاروبرقی استفاده می‌کنند. اما باید بدانید زباله‌ها و اشیاء بزرگ احتمال دارد در قسمت برس، شلنگ و لوله جارو، گیر کرده و مسیر را مسدود کند. مثلا ممکن است علت نداشتن یا کم شدن مکش جاروبرقی گیر کردن یک درب نوشابه در مسیر باشد.

اگر مسیر جارو با آشغال‌های بزرگ مسدود شده باشد باید قسمت‌های مختلف را از هم باز و سعی کنید به کمک یک سیخ یا شلنگ، جسم خارجی را از آن بیرون آورید.

سکه، گیره کاغذ، سنجاق قفلی و گیره مو

سکه، گیره کاغذ، سنجاق قفلی و گیره مو در هر خانه پیدا می‌شود. بسیاری از افراد برای برداشتن این اشیاء از روی زمین از جاروبرقی استفاده می‌کنند. اما باید بگوییم این اشیاء به احتمال زیاد در خرطورمی و لوله دستگاه گیر می‌کنند. اگر حتی داخل قسمت‌های مختلف گیر‌ نکنند می‌توانند منجر به پاره شدن کیسه جارو شوند.

خورده کاغذ و مو

گاهی در شرکت‌ها، آرایشگاه‌ها و خانه‌ها برای جمع کردن خورده کاغذ‌ها، گوله‌های مو یا موهای کوتاه شده از جاروبرقی استفاده می‌شود. این کار اشتباه است زیرا توده‌های مو و کاغذ می‌تواند در لوله، شلنگ، برس و … دستگاه گیر کند و موجب کم شدن مکش جارو شود.

بهترین وسیله برای جمع کردن اینگونه موارد، جارو دستی است. البته اگر تعداد کاغذها و موها کم و در حد چند عدد باشد، جمع کردن آن با جاروبرقی برای دستگاه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

شیشه خورده بزرگ

یکی از کاربردهای متداول جاروبرقی در ایران، جمع کردن ظروف شکسته از روی زمین و فرش است. باید بگوییم در این مواقع بهتر است شیشه‌های بزرگ را با جارودستی بردارید، سپس برای باقی مانده شیشه‌ها که با چشم دیده نمی‌شود از جاروبرقی استفاده کنید. زیرا شیشه خورده‌ بزرگ با سرعت بالای به دستگاه وارد شده و ممکن است پاکت را پاره کرده و به قطعات داخلی آسیب بزند یا خراش در آنها ایجاد کند.

خاگ و برگ گیاهان را با جاروبرقی جمع نکنید!

اگر در اثر برخورد با گلدان، خاک آن روی زمین ریخته یا حین تمیزکاری برگ‌های خشک شده گیاه را روی زمین مشاهده کردید، نباید آن را با جاروبرقی تمیز کنید. زیرا خاک گلدان نیز مانند غذاهای مرطوب است و به علت رطوبتی که دارد به پاکت و موتور دستگاه آسیب می‌زند. از طرفی برگ و ساقه خشک شده گیاهان نیز مانند اشیاء بزرگ ممکن است مسیر جارو را مسدود و مکش دستگاه را کم کند.

در این مطلب سعی کردیم، مهم‌ترین مواردی که با جاروبرقی نباید تمیز کنید را آموزش دهیم. رعایت این موارد می‌تواند چندسال به عمر دستگاه شما اضافه کند.

پرسش ها و نظرات مخاطبان در مورد چه مواردی را نباید با جاروبرقی جمع کرد:

  1. آخ گفتین، دختر من هر سری که خونه رو جاروبرقی میکشه، کل سنجاق سرهای تو خونه رو جمع میکنه. تا حالا مجبور شدم سه مرتبه جاروبرقیمو به خاطر این سهل انگاری‌ها عوض کنم.
  2. لطفا راجب جمع نکردن زغال با جاروبرقی هم بگین، بعد از هر مهمونی که شوهر من قلیون میکشه، خاکسترها رو با جاروبرقی جمع میکنه. اما دفعه بعد که من میام کیسه رو خالی کنم، میبینم کیسه سوراخ سوراخ شده و زغالها خاموش نشده بودن. حتی یه دفعه گوشه بدنه جاروبرقی هم سوخته بود. تو این وضع گرونی هر سری پاکت‌های جاروبرقی هم گرون‌تر میشه.
  3. تو شرکت‌ها واقعا این مسئله هست. مستخدم ما برای اینکه جارودستی نزنه هر آشغال کوچیک و بزرگی رو با جاروشارژی یا جاروبرقی تمیز میکنه. هر شش ماه مجبور میشیم از دست ایشون جاروبرقی رو تعمیر کنیم.
  4. خانم من استاد خراب کردن جاروبرقیه اون سری اومدم کنسرو لوبیا رو باز کنم یکم ریخت رو سرامیک آشپزخونه سریع رفت جاروبرقی رو آورد و باهاش تمیز کرد. هرچی گفتم بزار خودم با جارودستی و دستمال تمیزش میکنم گوش نداد. از اون به بعد هر روز جاروبرقی یه بازی درمیاره.
  5. به نظر من یکی دیگه از مواردی که میتونین به این مطلب اضافه کنین جمع کردن لوازم ارایش پودری شکسته مثل پنکک، رژ گونه، سایه و … است. خواهر من همیشه برای تمیز کردن این مواد توی کیفش رو جاروبرقی میکشه ولی به نظر من این کار اشتباهه تازه هر جاروبرقی هم رنگی میشه و هرجا میزنی رنگ اون سایه یا رژ گونه رو میگیره.