افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت با یکپارچه‌سازی داده‌ها به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت با یکپارچه‌سازی داده‌ها  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یاراحمدی با بیان این‌که اخیرا دستورالعمل واحدی در خصوص تشکیل کمیته‌های علمی تحقیقات و فناوری به تصویب شورای مدیران معاونت تحقیقات […]

افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت با یکپارچه‌سازی داده‌ها

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت با یکپارچه‌سازی داده‌ها  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یاراحمدی با بیان این‌که اخیرا دستورالعمل واحدی در خصوص تشکیل کمیته‌های علمی تحقیقات و فناوری به تصویب شورای مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رسیده است، افزود: فلسفه تشکیل کمیته‌های علمی استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه‌های تخصصی مانند بانک‌های داده و استانداردسازی است. در حال حاضر فرآیندی برای بهره‌برداری و استفاده از داده‌های موجود نداریم، یکپارچه‌سازی در این حوزه منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه خروجی کمیته‌های علمی در اختیار شورای عالی تحقیقات سلامت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با استناد به مستندات و تصمیمات اتخاذ شده در کمیته‌های علمی، مصوباتی در شورای عالی تحقیقات در خصوص داده‌ها و اطلاعات سلامت به تصویب می‌رسد. این مرحله سنگ بنای نخست این عمارت خواهد بود و باید با دقت بالایی انجام شود تا در آینده به صورت مرجعی در این حوزه به شمار ‌آید.
رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات، فقدان سیاست‌گذاری واحد در خصوص ساختارها، اولویت‌بندی، به اشتراک‌گذاری و بهره‌برداری، پراکندگی منابع اطلاعاتی، مالکیت معنوی و اصول محرمانگی داده‌های حوزه سلامت را آسیب‌های این حوزه دانست و گفت: ایجاد همگرایی در ساختارهای جمع‌آوری داده یکی از ضروریات اولیه است و باید ابتدا مشکلات و موانع بهره‌برداری از داده‌ها شناسایی شود و پس از جلب اتفاق نظر متخصصان، اقدامات انجام شده باید مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد.
یاراحمدی اظهار کرد: همچنین مکانیزم‌های به‌کارگیری شواهد حاصل از داده‌ها در تصمیمات مدیریت و سیاست‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان بررسی شود تا در اصول مربوط به محرمانگی و مالکیت معنوی داده‌ها با کمیته اخلاق کشوری و دانشگاهی به اتفاق‌نظر برسیم.
وی انتظارات عمده از کمیته علمی داده و اطلاعات را برشمرد و گفت: انتظار می‌رود اقدامات انجام شده در استانداردسازی داده‌های سلامت در تحقیقات علوم پزشکی و همینطور زیرساخت‌های موجود در جمع‌آوری داده‌های پژوهشی ارزیابی شود و راهکارهایی نیز در جهت ارتقای بانک‌های اطلاعاتی در تحقیقات علوم پزشکی پیشنهاد شود. امیدوارم براتون خبر   افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت با یکپارچه‌سازی داده‌ها براتون مفید بوده باشه

 
2022-11-09 04:06:41