استاد علوم پزشکی تهران برنده جایزه بین المللی سلامت مغز و روان شد به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  استاد علوم پزشکی تهران برنده جایزه بین المللی سلامت مغز و روان شد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دکتر مریم نوروزیان استاد گروه روانپزشکی برنده جایزه Metrodora در مارس […]

استاد علوم پزشکی تهران برنده جایزه بین المللی سلامت مغز و روان شد

به گزارش کانال خبری ایران در اخبار فناوری  استاد علوم پزشکی تهران برنده جایزه بین المللی سلامت مغز و روان شد  به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، دکتر مریم نوروزیان استاد گروه روانپزشکی برنده جایزه Metrodora در مارس ۲۰۲۲ شد. وی در بخش Mental Health برنده این جایزه شده است. این جایزه به Women Leaders in Science and Medicine اختصاص می باید.
دکتر مریم نوروزیان استاد بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و عضو هئیت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان روزبه است.
وی ابتدا از طرف انجمن علمی Society for Brain Mapping and Therapeutics (SBMT) به دلیل ۲۵ سال فعالیت متمادی و خستگی ناپذیر در حیطه اختلالات شناختی، دمانس و بیماری آلزایمر در ایران در سال ۲۰۲۲، کاندید شده و با رای هیئت داوران در ماه مارس (فروردین) سال جاری طی مراسمی آنلاین به عنوان برنده جایزه مترودورا در بخش سلامت روان (مغز) معرفی شد.
نوروزیان در خصوص این جایزه به برخی از همکاری های بین المللی خود با انجمن جهانی آلزایمر Alzheimer Disease International (ADI) و سازمان بهداشت جهانی برای داوری اسناد علمی مانند دستورالعمل های استفاده از داروهای آنتی سایکوتیک در کنترل اختلالات رفتاری و روان پزشکی بیماران مبتلا به دمانس اشاره کرد.
وی با بیان اینکه از ۵۰ میلیون نفر افراد مبتلا به دمانس در جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می کنند. این درصد به طور مداوم رو به افزایش هست به طوری که هر ۳ ثانیه یک نفر مبتلا به دمانس به جمعیت این بیماران در جهان افزوده می شود، گفت: تعداد این بیماران در سال ۲۰۳۰ به ۷۸ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۱۳۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزد: جمعیت سالمندان در ایران نیز نشان می دهد که دمانس و آلزایمر یک معضل بسیار خطیر نظام سلامت و جامعه ماست در حالی که منابع مالی و نیروی انسانی بسیار محدودی برای کمک به این بیماران و خانواده های آنان وجود دارند. به ویژه در کشور ما تعداد متخصصینی که بر روی این حوزه کار می کنند از تعداد انگشتان دست هم کمتر است.
وی گفت: از سوی دیگر با توجه به توان علمی ما یک استراتژی واحد در منطقه خاورمیانه که بافت مشابهی از نظر اپیدمیولوژی اختلالات شناختی و آلزایمر و ویژگی های های فرهنگی و جغرافیایی بر آن حاکم است می تواند در مدیریت این معضل سلامت بسیار کمک کننده باشد.
استاد نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشجویان و خصوصا به دختران دانشجو که اهداف علمی بزرگی را دنبال می کنند توصیه کرد: ابتدا خود را و سپس علایق تان را بدرستی بشناسید تا بتوانید اهداف تان را دقیق و با حداقل خطا انتخاب کنید. آرزوهای تان را متناسب با امکانات برنامه‌ریزی کنید، متمرکز باشید و از فعالیت های علمی پراکنده اجتناب کنید. ابعاد گوناگون رشته خود را بشناسید. از تلاش کردن خسته و ناامید نشوید و به انجام مسئولیت های روتین خود اکتفا نکنید. عامل اصلی تحقق رویاهای شما عشق، پشتکار و تاب آوری است.
نوروزیان اظهار امیدواری کرد در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حمایت از استعداد و توانمندی دختران دانشجو و دستیاران و اعضای هیئت علمی زن بیشتر تلاش شود تا بتوانند به عنوان یک منبع الهام بخش برای جوانان ایران و منطقه خاورمیانه مطرح و شناسانده شوند.
برخی از دستاوردهای علمی ملی و بین المللی دکتر مریم نوروزیان برای احراز این جایزه عبارتند از:
انتشار ۱۳۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی
راه اندازی اولین کلینیک حافظه در ایران در سال ۱۳۸۲
موسس اولین دپارتمان نورولوژی شناختی و نوروسایکیاتری
عضویت در پنل علمی و پزشکی انجمن جهانی آلزهایمر ، Medical and Scientific Advisory Panel of Alzheimer Disease International (ADI)
مشارکت در برنامه عملیاتی mhGAP سازمان جهانی بهداشت برای تشخیص بیماری آلزایمر و صرع در شبکه نظام سلامت در ایران
طراحی و اجرای پروژه کلینیک های حافظه در ایران Memory Clinic in Iran (MCI) Initiative
راه اندازی فلوشیپ نوروسایکیاتری در دانشگاه علوم پزشکی تهران
مشارکت در تدوین سند ملی دمانس در ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
تدوین منابع آموزشی پیشگیری از دمانس برای سالمندان کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
طراحی و تدوین گایدلاین مدیریت تشخیص و درمان بیماری آلزهایمر در نظام سلامت در ایران
عضویت در کمیته نظارتی جهانی دمانس در سازمان بهداشت جهانی، WHO’s Global Dementia Observatory (GDO)
مسئول کمیته دمانس در بخش خاورمیانه انجمن نقشه برداری و درمان های مغز Society for Brain Mapping and Therapeutics (SBMT)
جایزه بین المللی مترودورا (Metrodora) برگرفته از نام اولین زنی است که متون پزشکی از او به یادگار مانده. این جایزه از سال ۲۰۲۰ هر ساله برای تجلیل از زنان پیشرو در حوزه علم و طب در کشورهای در حال توسعه اهدا می شود.
این جایزه با حمایت The International Alliances of Patient’s Organizations (IAPO) که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است، با هدف تقدیر از زنان برجسته ای که در تمام کشورهای در حال توسعه از آمریکای لاتین، روسیه، آفریقا و خاورمیانه و آسیا در علم پزشکی در حوزه های تحقیقات علمی، عملکرد بالینی، سلامت روان (مغز)، آموزش بهداشت و سیاستهای بهداشتی دارای رهبری علمی و تاثیر گذار بوده اند، به آنان اهدا می شود.
هدف دیگر این سازمان و جایزه مترودورا به نمایش گذاشتن دستاوردهای زنان برجسته برای معرفی آنان به‌عنوان یک الگوی الهام‌بخش برای دختران وزنان جوان برای تشویق آنان به روی آوردن به علوم پزشکی و نیز حمایت از بیماران در این کشورها است.
تنها دولت ها، سازمان ها و انجمن های بزرگ علمی می توانند منتخبین خود را برای شرکت در این رویداد کاندید کنند و افراد نمی توانند خود را نامزد کنند. امیدوارم براتون خبر   استاد علوم پزشکی تهران برنده جایزه بین المللی سلامت مغز و روان شد براتون مفید بوده باشه

 
2022-04-18 19:26:14