لوله فلکسیبل یا لوله خرطومی به عنوان یک محصول پرکاربرد نقش بسیار حیاتی در پروژه های سیم کشی داخلی ساختمان دارد. این محصول به واسطه نوع ساختار انعطاف پذیری که دارد میتواند یک مسیریابی دقیق و ایده آلی را برای سیمهای برق فراهم کند. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهیم این است که […]

لوله فلکسیبل یا لوله خرطومی به عنوان یک محصول پرکاربرد نقش بسیار حیاتی در پروژه های سیم کشی داخلی ساختمان دارد. این محصول به واسطه نوع ساختار انعطاف پذیری که دارد میتواند یک مسیریابی دقیق و ایده آلی را برای سیمهای برق فراهم کند.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهیم این است که در چه مواقعی میتوان از لوله فلکسیبل استفاده کرد و آیا پروژه ما نیاز به این لوله‌ها دارد یا خیر؟ در این مقاله ضمن بررسی جزئیات محصول قصد داریم به این سوالات مهم پاسخ دهیم. پس این مقاله را با دقت مطالعه فرمائید. پیش از هر چیز در مورد انواع لوله فلکسیبل اطلاعاتی را ارائه می‌دهیم تا بعد از آن به بحث اصلی بپردازیم.

انواع لوله فلکسیبل چیست؟

لوله خرطومی‌ها تنوع بسیار بالایی دارند اما یک گروه از آنها مخصوص سیم کشی و کاپشن های داخلی هستند. همه ما این لوله‌ها را به وفور در پیرامون خود می‌بینیم. به عنوان مثال برخی از مدل های لوله فلکسیبل میتوانند در سیستم های تهویه استفاده شوند. اما میخواهیم به لوله هایی بپردازیم که برای پشتیبانی سیم برق میباشد که آمار استفاده بسیار بالایی دارد. در حال حاضر لوله خرطومی برق در سه گروه ذیل هستند.

  • لوله خرطومی یا پلاستیکی و پلیمری

  • لوله های فلزی روکش دار

  • لوله فلزی بدون روکش

هر یک از این لوله‌ها ساختار خاص خود را دارند و برای یک مسیر مشخصی جهت هدایت سیم‌ها طراحی شده اند. اصولا شناخت دقیق ساختار این لوله‌ها شرایطی را فراهم میکند تا شما انتخاب و گزینش صحیحی داشته باشید. در بخش بعد به طور جداگانه هر یک را توضیح میدهیم.

لوله فلزی فلکسیبل بدون روکش

پرکاربردترین لوله هایی که به عنوان لوله فلکسیبل آلیاژی یا فلزی بدون روکش شناخته می‌شوند یک ساختار فنر شکل دارد. بنابراین در متراژ های بالا تولید می‌شوند و شما نیازی به استفاده از انواع اتصالات در بین این لوله‌ها ندارید.لوله خرطومی فلزی آلیاژی ساخته شده از متریال آلومینیوم و همچنین استیل گالوانیزه می‌باشد.

طبیعتا مدل های گالوانیزه شده مقاومت و استحکام بالایی دارند و میتوان ویژگی های اصلی آنها را مقاومت مکانیکی و همچنین مقاومت شیمیایی ذکر کرد. در مجموع این لوله‌ها گزینه ایده آلی برای سیم کشی های داخلی در محیط های پرتنش هستند. با توجه به گالوانیزه بودن در بلند مدت دچار فرایندهای شیمیایی مانند ایجاد زنگار در سطح خود نمی‌شوند.

لوله فلزی فلکسیبل روکش دار

زمانی که صحبت از نوع روکش دار لوله فلکسیبل می‌شود منظورمان یک پوشش پلیمری یا پلاستیکی است که بر روی ساختار فلزی لوله قرار میگیرد. جنس و متریال ساخت این پوشش‌ها از pvc می‌باشد. بنابراین مقاومت و استحکام لازم را برای حفاظت فیزیکی از لوله‌ها دارند. لوله فلکسیبل فلزی روکش دار دقیقا مانند بدون روکش از یک نوع فلز ساخته شده است.

تنها تفاوت آنها این است که این مدل یک پوشش پلاستیکی را روی خود دارد. اگر تصور می‌کنید محیط مورد نظر شما یک فضای به نسبت مرطوب میباشد پیشنهاد میکنیم حتما از نمونه های روکش دار لوله فلکسیبل استفاده کنید.

این کار چند مزیت مهم دارد. اول آنکه کابل داخلی در یک فضای بسته کاملا ایزوله قرار می‌گیرند و هیچ نوع تنش بیرونی آنها را تهدید نمی کند. در مرحله بعد طول عمر لوله نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی این کارشناس پروژه است که تشخیص می‌دهد از چه لوله ای برای سیم کشی داخلی استفاده کنید.

لوله خرطومی پلاستیکی

لوله خرطومی پلاستیکی ساده ترین نمونه است که برای این گروه از لوله طراحی و ساخته شده است. این محصول یک لوله فلکسیبل تمام پلیمری است و وزن به نسبت کمتری در قیاس با مدل های فلزی دارد. اگر دقت کرده باشید معمولا لوله خرطومی‌ها برای سیم کشی های توکار آمار استفاده بالایی دارند. ویژگی اصلی این لوله‌ها این است که ترد نیستند و اگر یک نیروی فشاری روی آنها وارد شود خرد نمی شوند. بلکه فشرده شده و به جهت داشتن خاصیت الاستیکی یا ارتجاعی مجددا به حالت اولیه برمی گردند.

این ویژگی ارزشمند تنها در این لوله‌ها صدق می‌کند. در کنار این‌ها اگر خطراتی مانند آتش سوزی نیز در محیط باشد باز هم این لوله‌ها دچار ذوب شده گی نمی شوند. لوله خرطومی نسوز محصول منحصر به فردی است که شرکت های تولید کننده با یک فرمولاسیون جدید به تولید آن می‌پردازند. پس گزینه ایده آلی برای سیم کشی های داخلی محسوب می‌شود.

بهترین جنس لوله فلکسیبل در گروه صنعتی رفیع

تمام سه گروه لوله معرفی شده یعنی لوله خرطومی، فلزی روکش دار، لوله فلکسیبل بدون روکش و همچنین مدل های تمام پلاستیک یا پلیمری در گروه صنعتی رفیع با بهترین کیفیت و متریال به فروش میرسد.

نکته مثبت این محصولات این است که سایز بندی های کامل دارند و به شکل کلاف یا رول شده به مشتریان عرضه می‌شود. بر روی هر بسته اطلاعات کامل مبنی بر مشخصات فنی و سایز ذکر شده است تا دقیقا یک خرید موفق و صحیح را داشته باشید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبسایت https://rafiepipe com/ مراجعه فرمائید.