آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟ جاروبرقی از لوازم پر مصرف و مهم خانگی است. شاید در طول هفته در یک خانواده با جمعیت متوسط، دو بار از جاروبرقی استفاده شود. استفاده از جاروبرقی نکاتی دارد که با رعایت آنها می توان عمر و سلامتی دستگاه را بیشتر کرد. اما جاروبرقی هم مانند تمام لوازم […]

آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟

جاروبرقی از لوازم پر مصرف و مهم خانگی است. شاید در طول هفته در یک خانواده با جمعیت متوسط، دو بار از جاروبرقی استفاده شود. استفاده از جاروبرقی نکاتی دارد که با رعایت آنها می توان عمر و سلامتی دستگاه را بیشتر کرد. اما جاروبرقی هم مانند تمام لوازم پرمصرف خانه، ممکن است به مشکلات و عیوبی بربخورد، تعمیر حرفه ای و تخصصی جاروبرقی نکته بسیار مهمی است. با تعمیر ناشیانه قطعات و یا تعویض آنها با قطعات نامرغوب، پس از گذشت ِ مدت زمانی از تعمیر جاروبرقی مشکلات بزرگتری برای دستگاه پیش خواهد آمد.

در نتیجه تعمیر درست و اصولی جاروبرقی مسئله مهمی است. از طرفی وقتی جاروبرقی خراب می‌شود، اگر قابل تعمیر باشد می‌توانید به جای خرید دستگاه جدید، آن را تعمیر کنید. می توانید درخواست تعمیر آنلاین را در سایت a4baz ثبت کنید تا تعمیرکاران حرفه‌ای دستگاه شما را تعمیر کنند.

مهم‌ترین بخش جاروبرقی، موتور آن است که در صورت استفاده نادرست و غیر‌اصولی آسیب می‌بیند. در اینجا این سوال مطرح است که آیا موتور جاروبرقی تعمیر می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم علائم و نشانه‌های سوختن موتور جاروبرقی را بیان کنیم تا ببینیم که آیا موتور قابل تعمیر است یا خیر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

برای آگاهی از اینکه جاروبرقی اشکالی دارد یا خیر باید وضعیت سلامت موتور را بررسی کنید برای اینکار باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آیا دستگاه حین کار جرقه می‌زند؟
  • آیا مکش جاروبرقی کم شده است؟
  • آیا در حین کار بوی سوختگی احساس می‌کنید؟

علائم و نشانه‌های خرابی موتور جاروبرقی

دانستن علائم و نشانه‌های خرابی موتور جاروبرقی به شما کمک در صورت خراب شدن موتور، مشکل را شناسایی کنید؛ همچنین با انجام اقدامات لازم از آسیب دیدن قطعات دیگر نیز جلوگیری کنید. بیشتر خرابی‌های موتور قابل تعمیر است اما در برخی موارد امکان تعمیر وجود ندارد و باید موتور تعویض شود.

 بوی سوختگی

یکی از علائم و نشانه‌های مهم خراب شدن موتور جاروبرقی، استشمام بوی سوختگی از دستگاه است. بوی سوختگی ممکن است از خود موتور یا قطعات دیگر جاروبرقی باشد؛ اگر بوی سوختگی ناشی از شکستن یا گیرکردن کمربند جاروبرقی باشد، بویی مانند سوختن لاستیک خواهد داشت.

اما اگر بوی سوختگی از موتور باشد، احتمالا سیم‌پیچ موتور آسیب دیده و باید توسط تعمیرکار بررسی و تعمیر شود.

اگر بوی سوختگی ناشی از موتور باشد و به آن بی توجهی کنید، موتور سوخته و مجبور به تعویض آن می‌شوید.

داغ شدن بیش از حد موتور

عواملی چون عدم تعویض فیلتر، خالی کردن کیسه و… باعث داغ شدن و گرمای زیاد موتور جاروبرقی می‌شود.

داغ شدن بیش از حد موتور نیز می‌تواند عامل سوختن موتور دستگاه باشد. بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل، نگهداری درست و تمیز کردن به موقع داخل جاروبرقی، فیلتر‌ها و کیسه آن است.

البته روی اکثر موتور جاروبرقی‌ها قطعه‌ای به نام ترموستات وجود دارد، در صورتی‌ که میزان حرارت بیشتر از حد مجاز شود، این قطعه جاروبرقی را به صورت خودکار خاموش خواهد کرد تا موتور جاروبرقی خنک شود. در نتیجه اگر این قطعه نیز مشکل داشته باشد ممکن است دستگاه بیش از حد مجاز داغ شود.

 کاهش قدرت مکش جاروبرقی

نداشتن قدرت مکش کافی هم از نشانه‌های خرابی موتور است. البته دلیل کاهش قدرت مکش می‌تواند موارد دیگری مانند تنظیم روی حالت مینیمم، وجود شکستگی در بدنه، گرفتگی لوله، پر شدن کیسه، کثیف بودن فیلتر‌ها و… باشد. اما اگر این موارد بررسی شده و همچنان قدرت مکش جاروبرقی کم است، باید برای تعمیر موتور از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

روشن نشدن دستگاه

یکی از نشانه‌های بارز خرابی موتور، روشن نشدن دستگاه است. البته قبل از هر چیز، از وصل بودن کابل برق به پریز، سالم بودن سیم جاروبرقی، سوئیچ دستگاه اطمینان حاصل کنید. اگر باز هم جاروبرقی روشن نشد، جاروبرقی را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.

وجود سر و صدای زیاد در موتور جاروبرقی

یکی دیگر از علائم خرابی موتور جاروبرقی، سر و صدای زیاد کار کردن این وسیله است. البته دلایل دیگری مانند خرابی کلکتور، شکستگی قاب و … نیز می‌تواند علت به وجود آمدن این مشکل باشد. در قسمت موتور نیز شکستگی پروانه موتور، خارج شدن موتور از قاب و وارد شدن جسم خارجی به داخل موتور است. چنانچه علاوه بر صدای زیاد از دستگاه بوی تند سوختگی هم بلند شود باید سریعا دستگاه را خاموش کنید و به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.

در این مطلب سعی کردیم به سوال آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود و علائم خرابی موتور را به زبان ساده بیان کنیم. در صورتی که جاروبرقی شما خاموش شده و آسیب دیده است، ابتدا علائم و نشانه‌هایی مانند؛ داشتن بوی سوختگی، داغ بودن جاروبرقی ، میزان سر و صدای موتور و… را بررسی کنید. اگر جاروبرقی این علائم را داشت، حتما با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید. تعمیر کردن جاروبرقی خراب یک کار تخصصی است و باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود. در غیر اینصورت سایر قطعات نیز آسیب می‌بیند.