در این مقاله براساس چک لیست ده مرحله ای ثبت برند اطلاعات لازم را در این زمینه جمع آوری کرده ایم.

انتخاب نام مناسب برای علامت تجاری

انتخاب نام برند مهمترین و اولین مرحله از ثبت علامت تجاری است. برای انتخاب نام برند توجه به چندین نکته مهم است که در اینجا به آنها اشاره می کنیم:

  1. بامعنا باشد
  2. متمایز و اختصاصی باشد. 
  3. راحت باشد. 
  4. قابل ثبت باشد.
  5. رویکرد آینده نگرانه داشته باشد. 
  6. دارای المان گرافیکی باشد. 

بررسی در دسترس بودن نام و لوگو

در دومین مرحله شما باید بررسی کنید که نام و لوگو برند انتخابی تان در دسترس باشد. استعلام در دسترس بودن به علت عدم تداخل، صرفه جویی در هزینه ها و همچنین تشخیص وضعیت قانونی بسیار مهم است. برای استعلام شما می توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده و فرایند استعلام را شروع کنید.

طراحی حرفه‌ای لوگو

اگر به دنبال ثبت علامت تجاری هستید؛ طراحی حرفه ای لوگو یکی از مراحلی است که حتما باید در نظر داشته باشید. همانطور که خودتان نیز از این موضوع آگاه هستید لوگو نماد برندتان است و همین حالا با آوردن نام لوگو تعدادی از لوگوهای معروف در ذهن تان تداعی می شود؛ بنابراین طراحی لوگو به صورت حرفه ای می تواند به شناخته شدن برندتان کمک کند.

تعیین طبقات ثبت علامت تجاری

فهرست طبقات علامت تجاری توسط مرکز مالکیت معنوی، زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک تدوین شده است. در کل 45 طبقه برای علائم تجاری تعریف شده است. این طبقات به نوعی طراحی شده تا تمامی حوزه های کاری را در برگیرد. شما در اینجا باید طبقه علامت تجاری خود را براساس حوزه فعالیت خود مشخص نمایید.

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز

با گذر از مراحل بالا، انتخاب نام برند و تعیین طبقه ثبت علامت تجاری به جمع آوری مدارک و ثبت حقوقی یا حقیقی برند می رسیم.

مدارک لازم برای ثبت حقیقی برند

  • ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • وجود ثنا برای ثبت نام در سامانه و داشتن کارتابل
  • گواهی امضا جهت عضویت در سایت سامانه مالکیت معنوی که باید از دفترخانه اسناد رسمی دریافت شود. 
  • وجود مجوز فعالیت که نشان دهنده فعالیت شما در حوزه کاری تان باشد. این مجوز می تواند شامل جواز تاسیس، پروانه کسب و… باشد. 

ثبت درخواست در سامانه مالکیت معنوی

در این مرحله باید به صورت رسمی در سامانه مالکیت معنوی، علامت تجاری را ثبت کنیم. پس از ثبت درخواست در سامانه مالکیت معنوی یک پیامک حاوی اطلاعات کاربری و رمز دریافت می کنید و همچنین فرم تکمیل شده را می توانید دانلود کرده و پرینت بگیرید و با در دست داشتن این اطلاعات به دفتر خانه رسمی مراجعه نموده و گواهی امضا را دریافت کنید. در نهایت با دریافت گواهی امضا، شما می توانید فرایند ثبت درخواست در سامانه مالکیت معنوی را تکمیل کنید.

پرداخت هزینه‌های ثبت

یکی از سوالاتی که هر فردی در فرایند ثبت علامت تجاری با آن مواجهه می شود؛ هزینه های ثبت است. همه می دانیم که هزینه ها در فرایند ثبت بستگی به عوامل مختلفی دارد و این عوامل عبارتند از:

  • هزینه ثبت اظهارنامه 

ثبت اظهارنامه به صورت حقیقی و حقوقی دارای هزینه متفاوتی است.

  • هزینه ثبت برند برای یک طبقه

هزینه ثبت برند برای یک طبقه دارای هزینه مشخصی است و این هزینه با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن نرخ متفاوتی دارد و در نهایت افزودن هر طبقه به ثبت برند نیز روی هزینه ثبت تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که نرخ ثبت برند برای اشخاص حقیقی کمتر از ثبت حقوقی برند است.

  • هزینه ثبت برند و آگهی تقاضا

برای ثبت علامت تجاری و انتشار آگهی در روزنامه های رسمی نیز تعرفه ای وجود دارد که به عواملی چون تعداد کلمات نوشته شده در آگهی، رنگی یا سیاه و سفید بودن آن، وجود طراحی یا درج کادر و تعدد کالاها و میزان طبقات ثبت برند در هزینه ثبت آگهی تقاضا بستگی دارد.

  • هزینه وکیل برای پیگیری امور حقوقی 

هزینه وکیل با توجه به تعرفه وکلا و همچنین حقیقی یا حقوقی بودن ثبت برند متفاوت است.

  • هزینه حق الثبت

در نهایت به هزینه حق الثبت می رسیم که باید این هزینه را نیز پرداخت نمایید.

انتشار آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

برای تشخیص اینکه فردی به ثبت علامت تجاری اعتراض دارد یا خیر؛ باید تقاضای ثبت علامت تجاری را در روزنامه رسمی منتشر نمایید. فرایند انتشار آگهی روزنامه رسمی در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول آگهی به منظور اطلاع عمومی برای اعتراض به ثبت علامت تجاری انجام می شود. در مرحله دوم آگهی دوباره منتشر می شود تا مالکیت فرد بر علامت تجاری به صورت عمومی اعلام شود.

مدیریت اعتراضات احتمالی

اگر با اعتراض به ثبت برند مواجهه شدید، در اولین مرحله باید اعتراض را بررسی نمایید؛ در بعضی موارد می توان با فرد حقیقی یا حقوقی معترض مذاکره کرد یا حق امتیاز برند را خریداری کرد. در برخی موارد دیگر در صورتی که اعتراض را غیر موجه می دانید، می توانید از طریق سامانه مالکیت معنوی اعتراض را ثبت نموده و با ارائه مدارک و استدلالات فرایند اعتراض را پیگیری نماید.

در نهایت در صورتی که به توافق نرسید، از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه اعتراض خود را می توانید پیگیری کنید.

دریافت سند نهایی علامت تجاری

پس از انجام تمامی مراحل و ارائه مدارک به سازمان ثبت معنوی می توانید سند ده ساله ثبت علامت تجاری را دریافت نمایید. جهت تحویل در دست داشتن یک نسخه از روزنامه های رسمی نوبت اول و دوم، یک نسخه از اظهارنامه ثبت برند و 10 نمونه از برند در اندازه 6 در 6 چاپ شده الزامی است.

سند علامت تجاری مدرکی رسمی است که اثبات می کند برند شما به صورت قانونی ثبت شده و مالکیت آن از برای شماست.