اگر تصمیم گرفته‌اید که معامله‌گر فارکس شوید احتمالاً این سوال را از خود می‌پرسید که چگونه تجارت در این بازار را آغاز نمایید. البته احتمالاً دنبال این هستید که بدانید برای فعالیت در این بازار چقدر سرمایه نیاز دارید و مسیر معامله‌گری شما از کجا آغاز خواهد شد. در آموزش صفر تا صد فارکس می‌خواهیم […]

اگر تصمیم گرفته‌اید که معامله‌گر فارکس شوید احتمالاً این سوال را از خود می‌پرسید که چگونه تجارت در این بازار را آغاز نمایید. البته احتمالاً دنبال این هستید که بدانید برای فعالیت در این بازار چقدر سرمایه نیاز دارید و مسیر معامله‌گری شما از کجا آغاز خواهد شد. در آموزش صفر تا صد فارکس می‌خواهیم نکات مهمی را در مورد فرایند آغاز معامله‌گری در این بازار مهم خدمتتان بیان نماییم. البته این نکات برای آغاز فعالیت در فارکس هستند و آموزش شما صرفاً با آنها تمام نخواهد شد. به عبارت بهتر آموزش یک معامله‌گر فارکس تا زمانی که او در این بازار حضور دارد ادامه خواهد داشت.

مراحل اولیه معامله‌گری در فارکس

قبل از هر چیزی در آموزش صفر تا صد فارکس ابتدا سراغ مراحل اولیه می‌رویم. برای فعالیت در یکی از جذاب‌ترین بازارهای مالی جهان شما باید سه مرحله را در ابتدا پشت سر بگذارید.

1)انتخاب بهترین بروکر فارکس

انتخاب بهترین بروکر فارکس اولین گامی است که برای معامله‌گری در این بازار بین المللی باید پشت سر بگذارید. بروکری که انتخاب می‌کنید دروازه ورود شما به فارکس خواهد بود. کارگزار یا بروکر به عنوان واسطه بین شما و بازار عمل خواهد کرد. بروکر وظیفه دارد سفارشات خرید و فروش شما را بر اساس سرمایه‌ای که وارد بازار می‌کنید انجام دهد. با توجه به اینکه قرار است سرمایه خود را در این بروکرها ذخیره کنید حتماً نسبت به اعتبار و کیفیت خدمات آنها اطمینان حاصل نمایید. توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب بروکر این موضوع را چک کنید که آنها حداقل توسط یکی از سازمان‌های FCA، CySEC و JSC رگوله شده باشند.

انتخاب بهترین بروکر فارکس

2) تحلیلگر شوید

در ادامه آموزش صفر تا صد فارکس سراغ دومین گامی می‌رویم که برای فعالیت در این بازار باید بردارید. برای موفقیت در این بازار نباید صرفاً بر اساس گفته‌های دیگران فعالیت کنید. شما خودتان باید تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای بازار شوید و توانایی استفاده از استراتژی‌های گوناگون را داشته باشید. باید با شاخص‌ها آشنا شوید و از آنها برای تجزیه و تحلیل بازار استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به بازار ابتدا یک دوره تحلیل تکنیکال و بنیادی مرتبط با فارکس را پشت سر بگذارید. البته قرار نیست در یک دوره آموزشی تمام اطلاعات تحلیلگری را دریافت کنید. همین که بتوانید مسیر حرفه‌ای تحلیلگری را پیدا کنید برای شما کافی خواهد بود. بقیه مسیر را خودتان هم می‌توانید به تنهایی دنبال کنید.

3) افتتاح حساب دمو

در سومین گام از آموزش صفر تا صد فارکس سراغ حساب دمو می‌رویم. حساب دمو یا آزمایشی، نوعی حساب کاربری است که به شما اجازه می‌دهد بدون سرمایه در فارکس معامله کنید. این حساب‌ها به نوعی برای تمرین معامله‌گری در فارکس مفید هستند. با کمک حساب دمو این فرصت را خواهید داشت که اصول اساسی آموزش دیده شده در دوره‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی را به صورت عملی در بازار پیاده کنید. سعی کنید تمامی ایده‌های خلاقانه خودتان را در یک حساب دمو پیاده سازی کنید و از این فرصت برای خطا کردن بهره ببرید. ایرادی ندارد که در حساب دمو خطا در معاملات داشته باشید. این خطاها نوعی تجربه برای آینده شما خواهند بود و شناخت آنها اندوخته ارزشمندی برای شما خواهد بود.

افتتاح حساب دمو

نکاتی که قبل از معامله‌گری در فارکس باید یاد بگیرید!

در ادامه آموزش صفر تا صد فارکس می‌خواهیم چند نکته مهم را خدمت شما بیان کنیم که در آینده‌تان تاثیر جدی خواهند داشت. بهتر است قبل از ورود به بازار روی این نکات مسلط شوید:

  • سعی کنید از لحاظ روحی و روانی خودتان را برای هر شرایطی در بازار آماده کنید. قرار نیست تمام معاملات شما سود به همراه داشته باشند و بهتر است در ابتدای راه بیشتر دنبال ضرر نکردن باشید.

  • حد ضرر خودتان در بازار را مشخص کرده و بر اساس آن معامله کنید. حتماً در اجرای هر معامله یک استراتژی خاص داشته باشید. شاید استراتژی‌های شما با شکست همراه شوند ولی بهتر از این است که معاملات خودتان را به بخت و اقبال پیوند بزنید.

  • از فرصت توقف ضرر استفاده کنید و در شرایط خطرناک برای مقابله با زیان‌های عمده از آن بهره ببرید. اخبار بازارها را تا جایی که می‌توانید دنبال کنید. در این شرایط امکان مقابله با رویدادهای ناگهانی بازار را خواهید داشت.

  • در ورود به هر معامله تا جایی که می‌توانید ریسک کار را پایین بیاورید. اگر می‌بینید یک معامله ریسک بسیار زیادی به همراه دارد توصیه می‌کنیم وارد آن نشوید. معامله با ریسک بالا حتی برای معامله‌گران حرفه‌ای هم کار خطرناکی محسوب می‌شود.

  • تریدینگ پلن داشته باشید و بر اساس آن فعالیت‌های تجاری خودتان را تنظیم کنید. بهتر است از همان ابتدای راه عادت‌های بد مثل احساسی رفتار کردن در بازار را کنار بگذارید. مجدداً توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری اول یک کارگزاری معتبر و با کیفیت پیدا کنید.

مدیریت ریسک چیست و چقدر در معامله‌گری فارکس مهم است؟

یکی از مواردی که در آموزش صفر تا صد فارکس باید به آن بپردازیم مدیریت ریسک می‌باشد. در واقع اولین چیزی که برای معامله در فارکس باید یاد بگیرید همین موضوع است. مدیریت ریسک به شما کمک می‌کند تا به اندازه توانایی اقتصادی و ریسکی که از لحاظ روانی قبول می‌کنید وارد معامله شوید. به این ترتیب سراغ معاملاتی که خطرات زیادی داشته باشند نمی‌روید. یک قانون کلی در فارکس می‌گوید اجازه ندارید بیش از ۱ تا ۲ درصد از سرمایه خودتان را در معاملات گوناگون به خطر بیندازید. البته به نظر ما بهتر است روی همان یک درصد برای ریسک تمرکز کنید و بیشتر از آن را هم در نظر نگیرید.

کدام استراتژی را برای ورود به بازار انتخاب کنیم؟

موضوع دیگری که در آموزش صفر تا صد فارکس به آن می‌پردازیم، استراتژی‌های گوناگونی هستند که می‌توانید از آنها بهره ببرید. از جمله این استراتژی‌ها می‌توانیم به روش اسکالپینگ، معاملات روزانه و نوسانگیری اشاره کنیم. علاوه بر این استراتژی‌ها روش‌های دیگری هم هستند که در تحلیل تکنیکال و بنیادی با آنها آشنا خواهید شد. هر کدام از این استراتژی‌ها در شرایط خاصی کاربرد دارند و نمی‌توانید همیشه از آنها سود کسب کنید. چیزی که شما را در معامله‌گری با دیگران متمایز می‌کند همین موضوع است که چه زمانی از کدام استراتژی برای منافع خودتان بهره ببرید. اگر توانایی استفاده درست از استراتژی‌ها را داشته باشید، اکثر معاملاتتان با پیروزی همراه خواهند بود.