آترواسکلروز یک بیماری عروقی است که معمولاً به عنوان آنژین صدری، سکته قلبی و یا سکته مغزی شناخته می‌ شود، این بیماری به دلیل توده‌های چربی، کلسیم، و سایر موادی که در دیواره عروق رگها تجمع می‌ یابند ایجاد می‌شود، این توده‌ها می‌ توانند جریان خون را محدود کنند و باعث اختلال در عملکرد قلب […]

آترواسکلروز یک بیماری عروقی است که معمولاً به عنوان آنژین صدری، سکته قلبی و یا سکته مغزی شناخته می‌ شود، این بیماری به دلیل توده‌های چربی، کلسیم، و سایر موادی که در دیواره عروق رگها تجمع می‌ یابند ایجاد می‌شود، این توده‌ها می‌ توانند جریان خون را محدود کنند و باعث اختلال در عملکرد قلب یا مغز شوند، از عوامل خطر ابتلا به آترواسکلروز می‌توان به عوامل ژنتیکی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سیگار کشیدن، چاقی، فعالیت بدنی کم، استرس، و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد. درمان شامل تغییر سبک زندگی، داروها، مراقبت های اصولی با استفاده از خدماتی همانند پرستاری از سالمند در منزل و در موارد شدیدتر جراحی ممکن است، منظور از تغییرات سبک زندگی شامل تغییرات در رژیم غذایی، ورزش منظم، قطع سیگار و کنترل فشار خون و کلسترول است.

مهم ترین علائم بیماری آترواسکلروز شریانی و وریدی در سالمندان چیست؟

علائم آترواسکلروز ممکن است در سالمندان به صورت ناشناخته و بی‌علامت باشند یا به شکل علائم اختلالات عروقی ظاهر شوند. برخی از علائم ممکن عبارتند از:

  1. درد یا فشار در قفسه سینه (آنژین صدری)
  2. درد یا تورم در پاها (نشانه از اختلال در عروق پایینی)
  3. اختلال در تنفس یا خستگی زودرس در زمان فعالیت
  4. ضربان نامنظم قلب
  5. ضعف یا فلج ناگهانی در یک ناحیه از بدن (نشانه از سکته مغزی)
  6. مشکلات حافظه و تمرکز
  7. مشکلات دید از قبیل ابداع و شفافیت دید
  8. سردرد شدید و مداوم

سالمندان ممکن است با بررسی‌های پزشکی معمولاً مانند آزمایشات خون و تست‌ های تصویری مانند آنژیوگرافی و اکوکاردیوگرافی تشخیص دقیق‌ تری دریافت کنند.

مهم ترین عوارض بیماری آترواسکلروز چیست؟

 

عوارض آترواسکلروز در سالمندان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. سکته مغزی: توده‌های چربی و کلسیم می‌توانند جریان خون را به مغز محدود کرده و باعث سکته مغزی شوند که منجر به عوارضی مانند فلج، اختلال حافظه، مشکلات حرکتی و زبانی، و اختلالات حسی می‌شود.
  2. آنژین صدری: کاهش جریان خون به عضله قلب می‌تواند منجر به درد یا فشار در قفسه سینه شود که به عنوان آنژین صدری شناخته می‌شود.
  3. اختلالات عروق پایینی: کاهش جریان خون به پاها می‌تواند باعث درد، تورم، زخم‌های ناشی از عفونت و در موارد شدید فلج پایی شود.
  4. سکته قلبی: درصورتی‌که عروق کرونر قلب بسته شوند، ممکن است باعث سکته قلبی شود که علائمی مانند درد شدید در قفسه سینه، تنگی نفس، تهوع، استفراغ، و درد در دیگر ناحیه‌های بدن می‌دهد.
  5. اختلالات روانی: برخی از افراد ممکن است از افسردگی، اضطراب، یا اختلالات حافظه و تمرکز رنج ببرند که به عوامل بیماری آترواسکلروز برمی‌گردد.

در کل، آترواسکلروز می‌تواند به صورت جدی عوارض برای سالمندان داشته باشد و نیاز به مراقبت پزشکی دقیق و مداوم دارد، استفاده از همدم سالمند در منزل و اجرای فعالیت های روزانه سالمند می توان تا حدود بسیار زیادی به حفظ سلامتی سالمند کمک نمود.

راه کار های درمانی در درمان بیماری آترواسکلروز شریانی در سالمندان

درمان آترواسکلروز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تغییرات در سبک زندگی: شامل تغییرات در رژیم غذایی (کاهش مصرف چربی، نمک، و قند، افزایش مصرف میوه و سبزیجات)، افزایش فعالیت بدنی، قطع سیگار، و کنترل فشار خون و کلسترول.
  2. داروها: استفاده از داروهایی مانند استاتین‌ها (برای کاهش کلسترول)، داروهای ضدپلاکت (برای کاهش خطر لخته‌های خونی)، داروهایی برای کنترل فشار خون، و داروهایی برای بهبود عملکرد قلب.
  3. جراحی: در برخی موارد شدیدتر، جراحی ممکن است لازم باشد برای بازسازی عروق تنگ شده یا جایگزینی عروق بسته شده با استفاده از عملیات ریواسکولاریزاسیون.
  4. درمان تکمیلی: شامل تراپی‌های فیزیوتراپی، روان‌درمانی، و مشاوره برای کمک به مدیریت استرس و اضطراب می‌باشد.

مهمترین قسمت از درمان آترواسکلروز، پیگیری منظم با پزشک است تا عوارض بیشتر جلوگیری شود و بهبود وضعیت بیمار تسریع شود.

مراقبت های مهم در بیماری آترواسکلروز چیست؟

برای مراقبت از خود در برابر آترواسکلروز، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. مراجعه به پزشک: برنامه‌ریزی منظم برای بررسی‌های پزشکی و تست‌های خون مانند اندازه‌گیری فشار خون و کلسترول، آزمایش‌های قلبی، و سایر تست‌های تصویری بسیار مهم است.
  2. تغییر سبک زندگی: افزایش فعالیت بدنی، تغییرات در رژیم غذایی به منظور کاهش مصرف چربی، نمک، و قند، قطع سیگار، و کنترل وزن.
  3. مصرف داروها: استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک به صورت منظم و دقیق.
  4. مدیریت استرس: روش‌های مدیتیشن، تمرین تنفسی، و فعالیت‌های آرامش بخش می‌تواند به کنترل استرس کمک کند.
  5. حفظ وزن سالم: کاهش وزن اضافی و حفظ وزن سالم با توجه به رژیم غذایی و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند فشار بر روی عروق را کاهش دهد.
  6. انجام فعالیت‌های ورزشی: توصیه می‌شود به میزان مناسب و با توجه به وضعیت سلامتی خود فعالیت ورزشی انجام دهید، مثلاً پیاده‌روی، شنا، یا دوچرخه‌سواری.
  7. مراجعه به پزشک در صورت ظهور علائم جدید یا تغییر علائم قبلی: مثل درد یا فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، وضعیت نامطلوب در فعالیت‌های روزمره، یا هر نشانه دیگری که ممکن است با آترواسکلروز مرتبط باشد.

پیشنهاد ویژه: در صورت تمایل به استخدام پرستار سالمند در منزل شمال تهران می توانید کلیک نمایید.

مهم ترین رژیم های غذایی برای کنترل علائم آترواسکلروز سالمندان چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای کنترل آترواسکلروز و بهبود سلامتی عمومی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. مصرف میوه‌ها و سبزیجات: انواع میوه و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی است که می‌توانند بهبود جریان خون و کاهش التهاب عروق را تسهیل کنند.
  2. مصرف مواد غذایی کم چرب: کاهش مصرف چربی اشباع شده و کلسترول مانند گوشت قرمز، محصولات لبنی پر چرب، و مواد غذایی پرچرب، و ترجیحاً استفاده از چربی‌های غیر اشباع مانند روغن‌های نباتی و ماهی‌های چرب مثل ماهی سردآبی.
  3. مصرف ماهی: مصرف ماهی سردآبی مانند ماهی ماکرل، ماهی سالمون، و ماهی ماهی‌قرمز که دارای اسیدهای چرب امگا-3 هستند و می‌توانند بهبود جریان خون و کاهش خطر بروز آترواسکلروز را تسهیل کنند.
  4. مصرف میزان مناسب مواد غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، و فیبر: توزیع متوازنی از این مواد غذایی می‌تواند به کنترل وزن، کاهش فشار خون، و بهبود سلامتی عمومی کمک کند.
  5. کنترل مصرف نمک: محدود کردن مصرف نمک به کمتر از ۲٫۳ گرم در روز (معادل تقریبی یک قاشق چایخوری) می‌تواند کمک کند فشار خون را کاهش دهید.
  6. مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم: مثل موز، خرما، انگور، هویج، و سبزیجات و میوه‌های دیگری که حاوی پتاسیم هستند که می‌توانند به کنترل فشار خون کمک کنند.
  7. مصرف مواد غذایی با فیبر: مثل غلات کامل، نخود فرنگی، لوبیا، عدس، سبوس گندم، و سبزیجات و میوه‌های تازه.
  8. مصرف مقدار معقولی از قند: توصیه می‌شود مصرف قند و مواد شیرین‌کننده‌های مصنوعی را کاهش داده و به جای آن مواد شیرین طبیعی مثل عسل، میوه‌های تازه، و میوه‌های خشک را مصرف کنید.

جمع بندی و گرفتن نتایج نهایی

در جمع‌بندی، برای مراقبت از خود در برابر آترواسکلروز، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. مراجعه منظم به پزشک و بررسی‌های پزشکی دوره‌ای.
  2. تغییرات در سبک زندگی شامل افزایش فعالیت بدنی و تغییرات در رژیم غذایی.
  3. مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به صورت منظم و دقیق.
  4. مدیریت استرس و رفع عوامل خطری مانند سیگاری و چاقی.
  5. مراقبت از وزن سالم و کنترل مصرف نمک.
  6. مصرف مواد غذایی سالم و غنی از میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مواد غذایی با فیبر، و مواد غذایی کم چرب.
  7. مراقبت از خود در برابر علائم جدید و اختلالات قلبی-عروقی و مراجعه به پزشک در صورت نیاز.