جامع ترین معرفی فیلترهای شنی + راهنمای خرید اینترنتی از تولید کننده فیلتر شنی استخر یا سند فیلتر، یک مخزنی است که تحت فشار بالا (معمولاً بین ۲ تا ۴ بار) کار می‌کند و دارای لایه‌های سیلیس با اندازه‌های مختلف است. فیلتر شنی استخر از رایج ترین تجهیزات تصفیه استخر است که در مرحله پیش‌تصفیه […]

جامع ترین معرفی فیلترهای شنی + راهنمای خرید اینترنتی از تولید کننده

فیلتر شنی استخر یا سند فیلتر، یک مخزنی است که تحت فشار بالا (معمولاً بین ۲ تا ۴ بار) کار می‌کند و دارای لایه‌های سیلیس با اندازه‌های مختلف است. فیلتر شنی استخر از رایج ترین تجهیزات تصفیه استخر است که در مرحله پیش‌تصفیه آب صنعتی به کار رفته و با کاهش کدورت آب (که با پارامتر NTU اندازه گیری می‌شود) باعث تصفیه و حذف آلاینده های موجود در آب میشود. در این مرحله، ذرات معلق در آب که اندازه آن‌ها حداکثر ۵۰ میکرون است (مانند گل و لای) از آب جدا می‌شوند. بدنه فیلتر شنی معمولاً از جنس‌هایی مانند فولاد گالوانیزه، استیل یا فایبرگلاس ساخته شده و شکل استوانه‌ای دارد.

در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی مجموعه‌ای از فرایندها برای به دست آوردن آب با کیفیت به کار می روند. هر یک از این فرایندهای تصفیه آب برای هدف خاصی به کار می رود. یکی از این سیستم‌ها فیلتر شنی است که عمدتاً در ابتدای سیستم‌های تصفیه استفاده می‌شود و هدف آن حذف ذرات جامد معلق (TSS) و کدورت آب است.

انواع فیلتر شنی از نظر نحوه کار

در ادامه قصد داریم تا به بررسی انواع فیلترهای شنی از نظر نحوه کار بپردازیم. فیلترهای شنی از نظر نحوه کارکرد آن به موارد زیر تقسیم میشوند.

فیلتر شنی آرام

فیلتر شنی آرام یک نوع روش متداول برای تصفیه آب است که به طور طبیعی و بدون نیاز به نیروی فشاری عمل می‌کند. در این روش آب به آرامی از طریق یک لایه از شن و ماسه می‌گذرد. به عنوان مثال، آب با سرعت آرام و طبیعی از بستر شنی عبور کرده و  ذرات معلق موجود در آن جدا می شود.فیلتر شنی آرام می‌تواند حدوداً سه متر مکعب آب تصفیه شده را در یک روز تولید کند. این روش به ویژه در مواردی مانند سیستم‌های تامین آب روستایی که نیاز به تصفیه حجم کمی از آب است به کار می رود.

فیلتر شنی تند ثقلی

فیلتر شنی تند ثقلی عملکردی مشابه با فیلتر شنی آرام دارد. با این تفاوت که در اینجا حجم بالایی از آب درون بستر شنی قرار داشته و باعث ایجاد فشار ثقلی (Head) بر روی شن و ماسه میشود. در این روش، آب تحت فشار ثقلی از درون بستر عبور می‌کند و در حین عبور تصفیه می‌شود. مساحتی که با ماسه و سیلیس در این نوع فیلترهای شنی به کار می رود معمولاً بین ۴۰ تا ۱۰۰ متر مربع است، در حالی که همین مساحت در فیلترهای آرام ممکن است بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ متر مربع باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم فیلترهای شنی تند ثقلی، اندازه کوچک بستر شن و ماسه است که باعث می‌شود نیاز کمتری به شستشو داشته و نیاز به مدت زمان کمتری برای تعویض دارند.

فیلتر شنی تند

صافی شنی تند یکی از پرکاربردترین انواع فیلترهای شنی است که به طور گسترده در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع فیلتر، آب تحت فشار پمپ وارد می‌شود و در مدت زمان کوتاهی از بستر شن و نازل‌ها عبور می‌کند تا آب تصفیه شده خارج شود. صافی شنی تند به عنوان یک مرحله پیش تصفیه در سیستم‌های اسمز معکوس با ظرفیت کوچک و متوسط استفاده میشود. این روش معمولاً برای حذف ذرات معلق و ترکیبات جامد از آب به کار می‌رود تا آب برای مراحل بعدی تصفیه و استفاده مناسب باشد.

انواع فیلتر شنی از نظر جنس

انتخاب جنس بدنه فیلتر شنی بسیار حیاتی است. اگر جنس بدنه به درستی انتخاب شود، طول عمر و عملکرد فیلترها بهبود یافته و احتمال آلودگی آب به مواد شیمیایی کاهش می‌یابد.

فیلترهای شنی با بدنه فلزی

فیلترهای شنی با بدنه فلزی، از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ تولید می‌شوند. مواد فلزی به کار رفته در در آن باعث مقاومت این فیلتر شنی در برابر خوردگی و فشار می‌شود. جنس بدنه سخت و محکم این فیلترها قادر به تحمل ضربات و ارتعاشات مختلف است و طول عمر آنها بیشتر از سایر انواع فیلترهای شنی است. به عبارت دیگر، فیلترهای شنی با بدنه فلزی به دلیل ساختار محکم و مقاوم خود، در برابر شرایط سخت و نیازمند تحمل فشار و خوردگی محیط‌های صنعتی به کار می روند.

فیلتر شنی با بدنه فلزی در صنایع مختلفی نظیر صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیلترهای شنی با بدنه فلزی به دلیل مقاومت آنها در برابر شرایط سخت و مواد شیمیایی ، یک گزینه ی فوق العاده کاربردی برای تصفیه آب در محیط‌های صنعتی محسوب میشود.

فیلترهای شنی با بدنه پلاستیکی

فیلترهای شنی با بدنه پلاستیکی اغلب از جنس PVC تولید می‌شوند و به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی، برای استفاده در محیط‌های مرطوب مناسب هستند. این نوع فیلترها به عنوان یک انتخاب اقتصادی و کاربردی در محیط‌های خانگی و کوچک به کار می‌روند. همچنین، قیمت فیلترهای شنی با بدنه پلاستیکی نسبت به فیلترهای شنی با بدنه فلزی کمتر است.

با این حال، فیلترهای شنی با بدنه پلاستیکی مقاومت کمتری در مقابل شکستن یا تخریب در برابر ضربات داشته و همچنین طول عمر کمتری نسبت به فیلترهای شنی با بدنه فلزی دارند. به همین دلیل، معمولاً در محیط‌های خانگی و کاربردهای کوچک کاربرد دارند. فیلترهای شنی با بدنه پلاستیکی به دلیل  مقاومت در برابر خوردگی و وزن سبک آنها در تصفیه آب‌های زیرزمینی و ایستگاه‌های تصفیه آب به کار می روند.

فیلترهای شنی با بدنه FRP

فیلترهای شنی با بدنه از جنس FRP یا فایبرگلاس تقویت شده، از جمله انتخاب‌های برجسته در صنعت تصفیه آب هستند. فیلتر شنی با بدنه FRP از  بدنه ای با ترکیب پلیمر و الیاف شیشه ساخته میشود. . ، فیلترهای شنی با بدنه FRP به دلیل ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی و تاثیرات شیمیایی، کاربرد زیادی در تصفیه آب‌های شهری و صنعتی دارند.

فیلتر شنی با بدنه FRP توانایی تحمل فشار بالا را دارند و طول عمر آنها نیز بسیار بلند است. علاوه بر این، فیلترهای شنی با بدنه FRP مقاوم در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون هستند. فیلتر شنی با بدنه FRP به دلیل  سبکی و مقاومت در برابر خوردگی ، در مناطق با هوای مرطوب و نمکی کاربرد دارند. این ویژگی‌ها فیلتر شنی با بدنه FRP را به یک انتخاب مطمئن و کارآمد برای تصفیه آب در شرایط محیطی مختلف تبدیل کرده است.

فیلتر‌‌های شنی با بدنه بتنی

در سیستم‌های تصفیه آب با ظرفیت بالا یا در مواردی که آلاینده‌ها در آب به مقدار زیادی وجود داشته باشند، از فیلترهای شنی با بدنه بتنی به عنوان یک گزینه عالی به استفاده میشود. این نوع فیلترها دارای بستر مدیا هستند که درون سازه‌های مستطیلی از جنس بتن قرار می‌گیرند. در این نوع فیلترها، سرعت فیلتراسیون نسبت به انواع قبلی کمتر است و برای تصفیه حجم یکسان آب، به سطح مقطع بزرگتری از فیلتر نیاز داریم.

از فیلترهای شنی با بدنه بتنی به علت ظرفیت بالا و توانایی حبس ذرات و آلاینده‌ها در آب با در سیستم های تصفیه آب با ظرفیت بالا استفاده میشود. این نوع فیلترها برای تصفیه آب در سیستم‌های آبرسانی شهری، تصفیه آب‌های سطحی، و یا تصفیه آب‌های زیرزمینی با ترکیبات آلاینده متنوع و غلظت بالا به کار می روند. به علت طراحی مدیریت شده و سازه‌های بتنی، از فیلتر شنی با بدنه بتنی به عنوان انتخاب اصلی در پروژه‌های تصفیه آب بزرگ استفاده می‌شود.

۳. انواع فیلتر شنی (تعداد بستر لایه‌ای)

در سیستم‌های فیلتراسیون، اصلی‌ترین عنصر تصفیه، بستر لایه‌ای درون فیلتر است که نقش اصلی را در جداسازی ذرات جامد از آب دارد. نوع و جنس بستر لایه‌ای در ساختار فیلتر های شنی تاثیر مستقیم بر کارایی و عملکرد فیلترهای شنی دارد. در ادامه به معرفی انواع مختلف بسترهای لایه‌ای می‌پردازیم

فیلتر شنی تک لایه

در فیلتراسیون با استفاده از بستر شنی تک لایه، از شن به عنوان محیط فیلتر استفاده می‌شود. انتخاب جنس فیلتر شنی و اندازه ذرات شن بسته در آن به نوع آلاینده‌های موجود در آب بستگی دارد. این نوع فیلتر تنها توانایی حذف ذرات با اندازه مشابه را دارد و در مواقعی که ذرات آلودگی آب به اندازه‌های متفاوت باشند، کارایی آن کاهش می‌یابد.

فیلتر شنی چند لایه

در فیلتراسیون با استفاده از بستر شنی چند لایه، از شن با اندازه ذرات متفاوت استفاده می‌شود. این بستر شنی تعدادی لایه از شن با اندازه ذرات متفاوت دارد که توسط طراح فیلتر انتخاب می‌شوند. این نوع فیلتر دارای کارایی بهتری نسبت به فیلترهای تک لایه است، اما همچنان در مواقعی که ذرات آلودگی آب با دامنه اندازه‌های گسترده‌ای باشند، کارایی آن کاهش یافته و نیاز به عملیات بکواش داشته باشد.

مدیا فیلتر (Media Filter)

فیلترهای مالتی مدیا، انواع دیگری از فیلترهای شنی هستند که در آن‌ها از لایه‌های مختلف با جنس‌ها و اندازه‌های متنوع استفاده می‌شود. یکی از نمونه‌های مشهور این فیلترها، مدیا فیلتر دو لایه (Dual Media Filter) است. در این نوع فیلتر، در بالای ستون از آنتراسیت با اندازه ذرات درشت و در پایین از سیلیس با اندازه ذرات کوچک استفاده می‌شود.انتخاب جنس و اندازه صحیح سیلیس و آنتراسیت در داخل مدیا فیلتر بسیار اهمیت دارد و تاثیر زیادی بر عملکرد حذف ذرات معلق در آب دارد.

فیلتر شنی در تصفیه آب صنعتی

فیلتر شنی در ساختار خود از لایه‌های مختلف با اندازه‌های ذرات متنوع تشکیل شده است. ترتیب و انتخاب این لایه‌ها به کاربرد و هدف فیلتر بستگی دارد. به عنوان یک مثال ساده، در فیلترهای شنی، لایه‌ها از بالا به پایین به ترتیب اندازه ذرات از کوچک به بزرگ قرار می‌گیرند. ابتدا در لایه پایینی که به عنوان لایه گراول شناخته می‌شود، از شن‌های درشت با اندازه ۸ تا ۱۲ میلیمتر استفاده می‌شود.

سپس در لایه دوم از سیلیس متوسط با اندازه ۵ تا ۸ میلیمتر استفاده می‌شود. لایه فیلتر شنی در لایه آخر جزو اصلی ترین لایه شنی در فیلترهای شنی است و در ساختار آن سیلیس شکری با اندازه ۱ تا ۳ میلیمتر  استفاده میشود. لایه ی آخرین فیلتر شنی روند تصفیه آب را از طریق حذف ذرات موجود در آب و گل و لای آب انجام می دهد.

کاربرد های فیلتر شنی صنعتی

 کاربردهای اصلی فیلتر شنی در صنایع شامل موارد زیر است:

  • تصفیه آب‌های زیرزمینی و سطحی: برای حذف ذرات معلق، کدورت، و آلاینده‌های معدنی از آب‌ها به منظور استفاده در مصارف مختلف مانند آب آشامیدنی یا صنعتی.
  • استفاده در پیش‌تصفیه آب سیستم اسمز معکوس: در سیستم‌های اسمز معکوس، فیلتر شنی به عنوان مرحله‌ای از پیش‌تصفیه آب استفاده می‌شود تا ذرات معلق و جسامت‌های موجود در آب حذف شوند و از آسیب به ممبران‌های اسمز معکوس جلوگیری کند.
  • تصفیه آب استخر: فیلتر شنی در استخرهای شنا و استخرهای عمومی به عنوان یک سیستم تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلترها میزان کدورت آب را کاهش می‌دهند و ذرات معلق را حذف می‌کنند تا آب استخر تمیز و شفاف باقی بماند.
  • تصفیه آب برگشتی از برج‌های خنک‌کننده: در سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی، آب برگشتی از برج‌های خنک‌کننده توسط فیلترهای شنی تصفیه می‌شود تا ذرات و ترکیبات معلق حذف شده و آب به برج بازگردانده شود.
  • تصفیه آب ورودی موتورخانه‌ها: برای جلوگیری از آلودگی موتورهای گازی و بخاری در موتورخانه‌ها، فیلترهای شنی برای تصفیه آب ورودی به سیستم‌های خنک‌کننده و موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تصفیه مصارف آشامیدنی: در صنایع مختلف، فیلترهای شنی به عنوان یک مرحله مهم در تصفیه آب برای مصارف آشامیدنی و استفاده انسانی  محسوب میشود.
  • تصفیه نهایی فاضلاب‌های صنعتی و انسانی: فیلترهای شنی برای حذف ذرات معلق و تصفیه نهایی فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به کار می‌روند تا آب خروجی به مشخصات استاندارد تصفیه شود.

کاربرد فیلتر شنی در تصفیه آب صنعتی

فیلتر شنی در صنایع مختلف به عنوان یک جزء اساسی در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود. این فیلترها به تصفیه آب و بهبود کیفیت آب کمک می‌کنند. زمینه‌های کاربردی اصلی فیلتر شنی شامل تصفیه آب‌های زیرزمینی و سطحی، پیش‌تصفیه آب در سیستم‌های اسمز معکوس، تصفیه آب استخرها، تصفیه آب برگشتی از برج‌های خنک‌کننده، تصفیه آب ورودی موتورخانه‌ها، تصفیه مصارف آشامیدنی، و تصفیه نهایی فاضلاب‌های صنعتی و انسانی می‌باشد. این فیلترها از آلودگی‌ها و ذرات معلق در آب جلوگیری کرده و باعث بهبود کیفیت آب و عمر طولانی‌تر سیستم‌های تصفیه می‌شوند.

تعویض فیلتر شنی صنعتی

نگهداری و تعویض فیلتر شنی صنعی مراحل پیچیده‌ای را دربر می‌گیرد که به دقت باید اجرا شوند.مراحل تعویض فیلتر شنی صنعتی شامل تخلیه مدیا از داخل فیلتر است. ابتدا دستگاه را در حالت بکواش قرار داده و پس از اتمام، پمپ را خاموش کرده و شیر فشاری را باز می‌کنید تا فشار از فیلتر آزاد شود و دریچه تخلیه پایین فیلتر را باز کنید تا آب داخل آن خارج شود.

سپس با باز کردن پیچ‌ها و مهره‌های نگهدارنده فیلتر، بالای فیلتر را بردارید و ماسه‌ها را از داخل فیلتر تخلیه کنید. در ادامه اجزای داخلی فیلتر را چک کرده و هر گونه شکستگی یا مشکل را تعمیر کنید. در نهایت، مدیای جدید را به فیلتر اضافه کرده و پس از وصل کردن بالای فیلتر، بکواش را انجام دهید تا آماده به کار شدن فیلتر شنی صنعتی شود. مراحل تعویض فیلتر شنی از جمله مواردی است که انجام آن باعث افزایش کارایی و طول عمر فیلتر شنی صنعتی میشود.

مراحل شستشوی مدیا فیلتر صنعتی

شستشوی فیلتر شنی صنعتی باعث حفظ کارایی و افزایش عمر دستگاه میشود. این فرآیند به صورت بکواش صورت می‌گیرد، که در آن آب به صورت برعکس و با دبی یا حجم زیاد وارد فیلتر شنی می‌شود تا آلاینده‌ها از میان ذرات شن و سیلیس خارج شوند. برای یک شستشوی استاندارد و اثربخش باید مراحل زیر را انجام داد:

  • ابتدا پمپ را خاموش کنید.
  • دستگاه را در حالت بکواش قرار دهید.
  • پمپ بکواش را روشن کنید و اجازه دهید بکواش به مدت زمان مشخص شده در دستورالعمل بهره‌برداری ادامه یابد. بکواش تا زمانی ادامه می‌یابد که آب خروجی شفاف و سالم شود یا کدورت آب تا حد مشخصی کاهش یابد (معمولاً ۱۵ NTU).
  • پس از اتمام بکواش، پمپ یا پمپ‌های بکواش را خاموش کنید.
  • پمپ خوراک را روشن کنید و سیستم را در حالت رینز (Rinse) قرار دهید تا مدیا دورن ستون دوباره به حالت پایدار برسد و فیلتراسیون را مطابق استاندارد مورد نظر انجام دهد.

قیمت فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی استخر بر اساس برند و ظرفیت، فشار کاری و توان آن متفاوت است. جهت اطلاع از قیمت فیلتر شنی میتوانید وارد سایت آراز صنعت به عنوان سایت مرجع و تخصصی تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش موتورخانه شده و از قیمت روز فیلترهای شنی و نحوه خرید آن با خبر شوید.

خرید فیلتر شنی

مجموعه آراز صنعت به نشانی https://arazindustry.ir ، مجموعه تخصصی و سایت مرجع تجهیزات تصفیه استخر و تجهیزات گرمایشی موتورخانه است که امکان خرید فیلتر شنی استخر را با بهترین قیمت برای متقاضیان عزیز فراهم کرده است. جهت اطلاع از قیمت و خرید فیلتر شنی استخر وارد سایت آراز صنعت شده و انواع فیلترهای شنی را با بهترین قیمت و ظرفیت، در برندهای گوناگون از سراسر ایران سفارش دهید.

مجموعه آراز صنعت به عنوان شرکت پیشگام در زمینه ی تولید تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش استخر، امکان خرید تجهیزات تصفیه استخر مانند: فیلتر شنی استخر، فیلتر شنی گالوانیزه و سایر تجهیزات استخر مانند مبدل استخر استیل، رینگ جکوزی، دیگ بخار استخری و آبنما استخر را با بهترین قیمت به همراه ضمانت کالا برای متقاضیان عزیز فراهم کرده است. جهت خرید تجهیزات تصفیه استخر با شماره پشتیبانی آراز صنعت تماس بگیرید و انواع تجهیزات و فیلترهای تصفیه آب استخر را از سراسر ایران با بهترین قیمت سفارش دهید.

 پشتیبانی فروش : ۰۹۰۳۸۰۰۸۰۵ (مشاوره و فروش) 

آدرس شرکت آراز صنعت :کرج، محمدشهر، عباس آباد، انتهای جاده عباس آباد، نبش سه راه کانال، آراز صنعت