آزمایش خون، یک روش عالی برای بررسی عملکرد بدن و اطمینان از سلامت آن است. در دنیای پرهیاهوی امروزی به راحتی می توان از وضعیت سلامت خود غافل شد. با این وجود، آزمایش خون کامل می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک ازجمله: سرطان، دیابت و بیماری قلبی جلوگیری کند.آزمایشگاه آنلاین آنی […]

آزمایش خون، یک روش عالی برای بررسی عملکرد بدن و اطمینان از سلامت آن است. در دنیای پرهیاهوی امروزی به راحتی می توان از وضعیت سلامت خود غافل شد. با این وجود، آزمایش خون کامل می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک ازجمله: سرطان، دیابت و بیماری قلبی جلوگیری کند.آزمایشگاه آنلاین آنی آزما آماده ارائه خدمات و نمونه گیری درب منزل است. به این ترتیب، افرادی که نمی توانند حضوری به آزمایشگاه بروند، بدون پرداخت هزینه اضافی در منزل آزمایش خون می دهند.

 

آزمایش خون کامل

آزمایش خون کامل و مزایای آن برای سلامتی

آزمایش خون کامل به عنوان یک معاینه فیزیکی دوره ای برای بررسی وضعیت سلامت بدن در نظر گرفته می شود. این آزمایش می تواند علائم اولیه بسیاری از بیماری های خطرناک را بررسی کند. به عبارت دیگر، تشخیص به موقع بسیاری از بیماری ها می تواند درمان آن ها را آسان تر کند. در نتیجه، انجام آزمایش خون کامل به صورت سالانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آزمایش خون کامل، مزایای بسیار زیادی دارد. این آزمایش نه تنها به تشخیص بیماری در مراحل اولیه کمک می کند بلکه روند درمان را نیز تسریع می دهد. اگر در وضعیت سلامتی خود تغییری احساس کردید (برای مثال، کاهش یا افزایش وزن)، آزمایش خون می تواند به علت یابی و یافتن مشکل کمک بسیار زیادی کند. البته، آزمایش خون کامل معمولاً با معاینات فیزیکی دیگر ازجمله: تصویربرداری و آزمایش ادرار همراه است.

آزمایش خون کامل شامل چه مواردی است؟

آزمایش خون کامل شامل موارد مختلفی برای بررسی سلامت فرد است. البته، این موارد با توجه به سوابق بیماری، سن و جنسیت هر فرد متفاوت خواهند بود. در مجموع، آزمایش کامل خون برای بررسی موارد زیر انجام می شود:

  • میزان چربی خون
  • تعداد سلول های خون (گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها)
  • قند خون
  • کبد چرب
  • تیروئید
  • الکترولیت های خون
  • عملکرد کلیه
  • پاپ اسمیر
  • پروستات
  • میزان ویتامین های مختلف در بدن
  • وضعیت هورمون های مختلف بدن
  • سلامت مغز
  • سلامت دندان و لثه

به این نکته توجه داشته باشید که تفسیر آزمایش کامل خون کاملاً تخصصی است و باید توسط پزشک انجام شود. در نتیجه، هرگز بیماری های احتمالی خود را با تفسیر نادرست آزمایش کامل خون تشخیص ندهید.

 

تفسیر آزمایش کامل خون

از آزمایش خون برای تشخیص چه بیماری هایی استفاده می شود؟

آزمایش خون کامل در تشخیص اولیه بسیاری از بیماری ها موثر است. از مهم ترین آن ها می توان به بیماری های قلبی-عروقی و دیابت اشاره کرد. با این وجود، آزمایش CBC بخش مهمی از آزمایش خون کامل را تشکیل می دهد. در این آزمایش، اجزای مختلف خون ازجمله: گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها بررسی می شوند. به کمک آزمایش خون می توان بیماری کم خونی را تشخیص داد.

بیماری کم خونی زمانی رخ می دهد که تعداد گلبول های قرمز خون برای انتقال اکسیژن به بافت های مختلف به شدت کم شده باشد. علاوه بر این، بیماری های خطرناک تری از قبیل: لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز به کمک آزمایش خون تشخیص داده می شوند. در مجموع، از این آزمایش می توان برای بررسی وجود عفونت در بدن و خون استفاده کرد.

یکی از اصلی ترین دلایل انجام آزمایش کامل خون، تشخیص سرطان خون یا لوسمی عنوان می شود. لوسمی، بیماری است که بر بافت های خون ساز بدن تاثیر منفی می گذارد. البته، بسیاری از اختلالات خونی ازقبیل: بیماری هموفیلی و بیماری فون ویلبراند را نیز می توان به کمک آزمایش خون تشخیص دارد. بسیاری از این بیماری ها خطرناک هستند. با این وجود، تشخیص به موقع آن ها به روند درمان کمک بسیار زیادی می کند.

چگونه می توان برای آزمایش خون کامل آماده شد؟

برای انجام آزمایش خون و دستیابی به نتایج دقیق، رعایت برخی از نکات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از مهم ترین آن ها می توان به ناشتا بودن اشاره کرد. به عبارت دیگر، خوردن غذا و نوشیدنی (به جز آب) چند ساعت قبل از آزمایش ممنوع است. به این نکته توجه داشته باشید که برخی از داروها نیز با آزمایش خون تداخل دارند. در نتیجه، حتماً داروهایی که مصرف می کنید را با پزشک خود در میان بگذارید.

نوشیدن آب کافی در روز قبل از انجام آزمایش خون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نوشیدن مقدار کافی آب باعث می شود تا نمونه گیری آسان تر شود. بسیاری از افراد از سوزن و آزمایش خون ترس دارند. چنین افرادی باید از تکنیک های مختلفی برای حفظ آرامش خود در حین نمونه گیری استفاده کنند. نفس های عمیق و تمرکز بر چیزهای آرامش بخش می توانند به حفظ آرامش کمک کنند. با رعایت این نکات، نتایج آزمایش خون کامل دقیق تر خواهد بود.

آزمایش خون کامل برای چه سنی توصیه می شود؟

به دلیل مزایای بسیار زیادی که آزمایش خون کامل با خود به همراه دارد، انجام آن در هر سنی توصیه می شود. با این وجود، سن مناسب برای انجام آزمایش کامل خون به موارد بسیار زیادی بستگی دارد، ازجمله: جنسیت و سوابق بیماری. به طور کلی، افراد بزرگسال باید هر 1 تا 2 سال آزمایش خون دهند تا از وضعیت سلامتی خود مطمئن شوند. تعداد دفعات آزمایش خون برای نوجوانان و کودکان متفاوت است.

انجام آزمایش خون کامل هر 1 تا 3 سال یکبار برای نوجوانان و کودکان کافی خواهد بود. البته، این موضوع به سلامت فرد بستگی دارد. پزشک با معاینه دقیق می تواند تعداد دفعات لازم برای انجام آزمایش خون را تعیین کند. گاهی اوقات، بیمار برای بررسی وضعیت سلامتی خود نیاز به آزمایشات بیشتر است.

مزایای آزمایش خون کامل برای کودکان

برخلاف تصور عموم، آزمایش خون کامل تنها برای بیماران و بزرگسالان نیست. همانطور که گفته شد، آزمایش خون می تواند یک روش عالی برای اطمینان از سلامتی کودکان و نوجوانان باشد. آنچه برای کودکان اهمیت بیشتری دارد، شمارش کامل اجزای خون یا آزمایش CBC است. در این آزمایش، تعداد گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت خون بررسی می شود.

با آنالیز نمونه خون گرفته شده از کودک می توان بیماری هایی ازقبیل: کم خونی، عفونت، انواع سرطان و بیماری سلول داسی را تشخیص داد. به این ترتیب، روند درمان سریع تر آغاز می شود و احتمال بهبودی بیشتر خواهد بود. در نتیجه، انجام آزمایش خون برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آزمایش خون کامل در منزل با آنی آزما

در دنیای امروزی، مراجعه به آزمایشگاه ها برای چکاپ کامل با تلف کردن وقت و هزینه بسیار زیادی همراه است. به همین دلیل، بسیاری از افراد از چکاپ های سالانه غافل می شوند. این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر سلامت عمومی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارد. ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل، این مشکل را برطرف کرده است. آزمایشگاه آنلاین آنی آزما آماده خدمت رسانی به شهروندانی است که نمی توانند برای انجام آزمایش از خانه خارج شوند.

پرسنل متخصص آزمایشگاه آنلاین آنی آزما برای نمونه گیری به منزل شما می آیند. به این نکته توجه داشته باشید که خدمات نمونه گیری در منزل آزمایشگاه آنی آزما بدون پرداخت هزینه اضافی ارائه می شوند. علاوه بر این، پاسخ دهی آزمایش نیز به صورت پیامک در کوتاه ترین زمان ممکن برای فرد ارسال می شود. بنابراین، سلامت خود را با آنی آزما تضمین کنید.