به عقیده برخی از پزشکان به ویژه پزشکان جوان مطب داشتن به علت هزینه های بالا، رقابت شدید، فشار کاری، پیچیدگی های مدیریتی و تغییرات سیاست های نظام سلامت کشور به صرفه نیست. اما از دیدگاه مدیران اکسیر مطب داشتن هنوز هم می تواند به صرفه باشد؛ با توجه به رقابت بالا در صنعت پزشکی […]
به عقیده برخی از پزشکان به ویژه پزشکان جوان مطب داشتن به علت هزینه های بالا، رقابت شدید، فشار کاری، پیچیدگی های مدیریتی و تغییرات سیاست های نظام سلامت کشور به صرفه نیست.
اما از دیدگاه مدیران اکسیر مطب داشتن هنوز هم می تواند به صرفه باشد؛
با توجه به رقابت بالا در صنعت پزشکی و تحولات در حوزه دیجیتال بهتر است که با مدیریت مطلوب و استفاده از روش های تبلیغاتی مناسب، به روز بوده و استراتژی های بازاریابی موثر را درنظر بگیرید. همچنین ارائه خدمات با کیفیت و ایجاد ارتباط خوب با بیماران نقش مهمی در موفقیت مطب شما دارد.
اصول مدیریت کلینیک و مطب
مدیریت کلینیک و مطب، علاوه بر تاثیرگذاری کاملا مستقیم بر میزان درآمد کلینیک، حتی بر آرامش روانی پزشک و تک تک پرسنل نیز موثر است. این مقوله، نیازمند علم مدیریت است و لازم است علاوه بر تخصص پزشکی، بر آن نیز مسلط بود.
یک برنامه مدیریتی صحیح منجر به بروز نتایج بهتری شده و فضای مساعدی را برای همه ایجاد خواهد کرد. فضایی که از استرس بیماران کاسته و باعث میشود تا آرامش خود را حفظ کنند. چراکه بیماران در مطبهایی که از لحاظ مدیریتی قویتر هستند، از خدمات بهتری برخوردار شده و حس رضایت زیادی را نیز کسب مینمایند. در ضمن، پرسنل حاضر در مطب هم در شرایط کاری بهتری قرار خواهند گرفت.
- اصول علمی و حقوقی علم پزشکی را رعایت کنید.
داشتن تخصص و تجربه در زمینه علم پزشکی و ارائه خدمات با کیفیت ضمن رعایت قوانین و مقررات پزشکی و بهداشتی، از جمله رفتار حرفه ای پزشک و کارکنان و حفظ حریم خصوصی بیماران می تواند در افزایش اعتماد بیماران و جلب بیماران جدید کمک کننده باشد.
بیشتر بخوانیم » کدام نرم افزار کلینیک بهتر است ؟
- سیستمهای سنتی مدیریت کلینیک را حذف کنید.
یکی از اصول مدیریت مطب، حذف سیستمهای سنتی و اجرای سیستم ثبت الکترونیکی میباشد. اجرای این سیستم، هم منجر به حذف اسناد و برگههای کاغذی میشود؛ هم جلوی گم شدن مدارک مربوط به بیماران را گرفته و مانع از هدر رفتن تعداد کاغذهای زیاد خواهد شد. البته که نظم بهتری هم در کارها به وجود میآید.
در واقع در این سیستم مطب داری همه مراحل مربوط به رزرو نوبت و ثبت نام بیماران، تشکیل پرونده برای آنها، کپی کردن برخی از فرمها و غیره به صورت الکترونیکی انجام میگیرند. این کار، نیازمند اجرای یک سیستم الکترونیکی مناسب و یا راه اندازی یک سایت تخصصی برای مطب خواهد بود.
استفاده از نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک یکی از پیشرفتهترین اصول مدیریت مطب به شمار میرود، استفاده از نرم افزار مدیریت مطب میباشد. این نرم افزار با توجه به پیشرفت سیستمهای کامپیوتری روی کار آمده و فواید بسیاری را به دنبال داشته است. فوایدی که شاید برای شما هم جالب توجه باشند. در قسمت زیر راجع به فواید حاصل از بهکارگیری نرم افزار مدیریت مطب اشاره شده است:
- اطلاعات مربوط به هر یک از بیماران، به درستی و به طور دقیق ثبت خواهند شد. در ضمن اگر این اطلاعات، زیاد باشند، امکان ثبت آنها در کمترین زمان ممکن میسر خواهد شد.
- پنل اختصاصی را برای بیماران ایجاد کرده و در نتیجه آنها را از وضعیت خود در مطب، مطلع میگرداند.
- نوبت بیماران را از طریق سیستمهای پیامکی فعال، به آنها گوشزد خواهد کرد.
- اشتباهات مربوط به نرم افزار، به مراتب کمتر از اشتباهات انسانی است.
- در روند درمان بیماران، یکپارچگی بیشتر و بهتری را ایجاد خواهد کرد.
- هزینههای مربوط به تشکیل پروندههای کاغذی بیماران را به حداقل میرساند.
- امور مالی مطب را به شکلی بهتر سازماندهی خواهد کرد.
- از انجام دوباره کاریها جلوگیری مینماید.
- امکان بهتری را در زمینه نوبت دهی در اختیار بیماران قرار خواهد داد.
- در ضمن باعث دسترسی راحتتر و سریعتر پزشکان و پرسنل به اطلاعات بیمار خواهد شد.
- مهمتر از همه قابلیت اتصال به بیمه های درمانی کشور و صدور نسخه درمانی بیمار با تعرفه های بیمه ای می تواند از موارد مهم در ویزیت هر چه بهتر و دریافت خدمات مطلوب بیماران باشد.
نرم افزار مدیریت مطب اکسیر
اگر قرار باشد نسبت به ظاهر و امکانات وب سایتهای متعلق به نرم افزارهای پزشکی یکی را به عنوان بهترین انتخاب کنیم، قطعا انتخابمان نرم افزار مدیریت مطب اکسیر است! وجود قابلیتهایی مثل نسخه دموی رایگان، ویدیوهای آموزشی، ظاهر جذاب و… باعث میشود اینطور در مورد نرم افزار مدیریت مطب اکسیر قضاوت کنیم. در هر حال، اکسیر یک ابزار مدیریت مطب است که در ۲ نسخه بخش ویزیت و پذیرش (منشی و پزشک) و با قابلیت کاربرد به صورت آنلاین و آفلاین توسط پزشکان و مهندسان طراحی شده و به مخاطبان ارائه میشود.
توسعه و مقیاسپذیری ویژگی اصلی نرمافزار اکسیر است و می توان بر اساس تخصص پزشک تغییرات لازم را در آن اعمال کرد.
امکانات نرم افزار مدیریت مطب اکسیر به این شرح است:
- امکان کاربرد آنلاین و آفلاین
- نرم افزار نوبت دهی آنلاین
- اتصال به سایت وردپرسی
- اتصال به درگاه بانکی
- اتصال به سامانه پیام کوتاه
- ارسال پیامک یادآوری
- دسترسی سریع به پرونده بیمار
- اتصال به پذیرش بیمه
- قابلیت پرینت گرفتن از نسخه بیمار
- حذف کردن پروندههای قدیمی
- اتصال به قلم نوری
- پشتیبانی عالی
- ……
- تبلیغات سازنده داشته باشید.
تبلیغات؛
همیشه یکی از موثرترین راهها برای مدیریت هر کسب و کار به شمار میآیند.

مصاحبه دکتر سینا شیری همدانی با شبکه سلامت
تبلیغات سازنده و موثر، منجر به رونق یک کسب و کار شده و آن را در وضعیت بهتری قرار خواهد داد. بنابراین هر یک از مطبهای پزشکی هم میتوانند با انجام تبلیغات متنوع، خدمات خود را به عموم مردم، به شکلی موثر معرفی نمایند. در این صورت، تعداد بیشتری از افراد با خدمات آشنا شده و از آنها اطلاع مییابند.
- سئوی سایت
- تبلیغات گوگل (گوگل ادز)
- تبلیغ در سایت های پر بازدید حوزه پزشکی، سلامت
- یوتیوب و آپارات و سایر پخش کننده های ویدئویی
- تبلیغات یوتیوب و آپارات و …
- پیج اینستاگرام
- کارکنان مطب را به خوبی آموزش دهید.
آموزش این فرصت را به کسب و کارها می دهد تا دانش کارمندان را گسترش دهند، اما بعضی از پزشکان عزیز آموزش را هزینه ای اضافی در کل هزینه های مطب داری یا واحد درمانی می دانند و یا نگران این هستند که از زمان پایان آموزش کارکنان مدت زمان طولانی را در مطب یا کلینیک سپری نمی کنند.
اما باید گفت:
آموزش و توسعه مهارت های فردی کارکنان در یک سیستم کسب و کار نوعی سرمایه گذاری ارزشمند است که در کل از هدر رفت زمان و هزینه جلوگیری می کند.
آموزش تیم شما فواید زیادی دارد، ارائه آموزش می تواند باعث بهبود روحیه کارکنان شما شود و یک نیروی کار مثبت، با انگیزه و متعهد ایجاد می کند. همچنین اگر کارمندی احساس کند شما به اندازه کافی برای رشد شخصی و شغلی وی در درون سیستم مطب وقت و هزینه صرف می کنید، احتمالاً به عمل و سیستم شما احساس وفاداری خواهد کرد هم چنین با توجه به بروز شدن فناوری ها و عملکردهای درمانی در مرور زمان، در نظر گرفتن دوره های بروزرسانی مطب در قالب آموزش به نیروهای مختلف در جهت درک مهارت های پیشرفته و تازه سازی دانش خصوصاً افراد مبتدی اکیداً توصیه می گردد.
استفاده از نیروهای متخصص، بسیار اهمیت دارد. نیروهایی که هم تخصص و توان بالایی داشته باشند و هم با بیماران به درستی برخورد نمایند. اگر نیروهای حاضر در مطب، از یکی از این توانمندیها محروم باشند، بی شک در مدیریت کلینیک، اخلال ایجاد خواهند کرد. همچنین استفاده از نیروهای متخصص و متعهد منجر به صرفه جویی در هزینهها شده و دیگر نیاز به تعویض نیرو و تخصیص هزینه مجدد برای آن نخواهد بود.
- تقسیم وظایف بین پرسنل مطب را جدی بگیرید.
افرادی که در مطب کار میکنند، باید دارای وظایف تقسیم شده باشند. این یعنی اینکه حیطه وظایف یک فرد در مطب باید مشخص باشد. در این صورت، او نیز از سردرگمی خارج شده و دقیقا میداند که باید چه کاری انجام دهد. اما اگر وظایف به تفکیک به افراد محول نشوند، بازدهی آنها نیز کاهش یافته و ضمنا تعهد کمتری نسبت به کار خود خواهند داشت.
چند راه ساده برای افزایش رضایتمندی بیماران (اصول مطب داری)
- مورد اول به خاطر بسپارید که آن ها چه کسانی هستند. به خاطر سپردن جزئیات درباره بیماران شما به آنها احساس خاص بودن میدهد.
- مورد دوم تماس پیگیری از طرف دکتر بسیار مهم است. اگر یک پزشک بتواند زمانی را برای تماس با بیماران اختصاص دهد تا از روند بهبود آنها اطلاع یابد، این اتفاق میتواند برای بیماران شگفتانگیز باشد. این تماس باعث میشود تا بیماران احساس کنند که پزشک حقیقتاً به آنها اهمیت میدهد و هر زمان که احتیاج داشته باشند، شما در خدمتشان هستید.
- مورد سوم ارائه اینترنت بی سیم رایگان در مطب پیشنهاد خوبی است. ارائه اینترنت بیسیم رایگان در مطب یک خدمت عالی برای بیماران شما است. امروزه، اینترنت رایگان مانند مجلههایی است که در گذشته در اختیار بیماران مطب قرار میگرفت. در حقیقت برای بیشتر افراد، نشستن بر روی صندلی در اتاق انتظار مطب میتواند امری خستهکننده باشد. با ارائه اینترنت در مطب به منظور انجام کارهای اینترنتی مانند چک کردن اینستاگرام و فیسبوک، میتوان این وضعیت را بهبود بخشید. برخی افراد نیز در ساعات کاری به مطب مراجعه میکنند که ممکن است در زمان انتظار در مطب شما بخواهند به ادامه کار خود برسند.
- مورد چهارم یک مسابقه در شبکههای اجتماعی برگزار کنید. مسابقه میتواند به جذابیت مطب شما بیافزاید. این کار روش خوبی است که نه تنها بیماران شما را خوشحال میکند، بلکه باعث میشود تا آنها در مورد مطب شما حرفهای خوب و جالبی داشته باشند و بازاریابی دهان به دهان عالی صورت بگیرد. بیماران شما ممکن است برای بردن یک جایزه (گوشی موبایل، بلیت سینما، کارتهای هدیه و غیره) پست اینستاگرام شما را لایک کنند یا یک نظر مثبت درباره مطب شما بنویسند. از این طریق سایر دوستان آن فرد در شبکه اجتماعی از حضور شما مطلع میشوند و از این راه به افراد دیگر معرفی میشوید.