پانیک اتک یکی از حالاتی است که برخی از افراد هنگام واردشدن استرس و ترس ناگهانی، تجربه می‌کنند. در چنین حملاتی، این احتمال وجود دارد که فرد با علائمی مثل تعریق، بالا رفتن فشار خون و حتی تپش قلب مواجه شود. با توجه به اثر چنین حملاتی روی سیستم قلبی و عروقی و افزایش فشار […]

پانیک اتک یکی از حالاتی است که برخی از افراد هنگام واردشدن استرس و ترس ناگهانی، تجربه می‌کنند. در چنین حملاتی، این احتمال وجود دارد که فرد با علائمی مثل تعریق، بالا رفتن فشار خون و حتی تپش قلب مواجه شود.

با توجه به اثر چنین حملاتی روی سیستم قلبی و عروقی و افزایش فشار خون، باید به آن توجه بیشتری شود. ادامه مقاله با هدف ارائه اطلاعات مفیدی درباره این حملات و تاثیر آن‌ها روی فشار خون نگاشته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، از شما دعوت می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

پانیک اتک چیست؟

خیلی‌ از افراد واقعا نمی‌دانند حملات پانیک چیست و این در حالی است که امکان ابتلا آن‌ها به چنین اختلالی در زندگی وجود دارد. این نوع حملات در علم روان‌شناسی، یک اختلال وحشت‌زدگی محسوب می‌شود و به ‌طور معمول با هراس‌های بسیار شدید افراد قابل تشخیص است.

این حملات برای خیلی‌ از افرادی که آن را تجربه کرده‌اند، دردناک و زجرآور است. با توجه به آنکه حین تجربه چنین هراسی، مشکلات زیادی مثل تپش قلب، افزایش فشار خون و حتی تنگی نفس به‌ سراغ فرد می‌آید، تصور بروز مجدد برای این بیماران ترس‌آور خواهد بود.

خیلی از اوقات با توجه به تجربه بدی که بیماران از چنین واقعه‌ای داشته‌اند، ممکن است دچار ترس و هراس شدیدی شوند. در حقیقت در این افراد، هراس و واکنش‌های شدید جسمی که در پی حمله پانیک اتفاق می‌افتد، به ‌دلیل عاملی است که شاید حتی وجود خارجی نداشته باشد.

آیا پانیک اتک روی افزایش فشار خون تاثیرگذار است؟

استرس یکی از عواملی است که می‌تواند روی فشار خون فرد تاثیرگذار باشد. توجه داشته باشید، در افرادی که دچار حملات پانیک می‌شوند، این عامل به‌ میزان خیلی بیشتری در افزایش فشار خون تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه شدت آن بالا بوده و به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاده می‌افتد.

زمانی‌ که فرد در معرض استرس‌های شدید قرار می‌گیرد، یک‌ سری هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود تا بتواند بدن را با این شرایط سازگار کند. چنین هورمون‌هایی علاوه‌ بر این کار، روی بافت‌های مختلف و به‌خصوص قلب و عروق اثر خواهد گذاشت.

یکی از اثرات قابل توجه چنین تغییراتی، افزایش ضربان قلب در پی استرس ناگهانی مثل حملات پانیک است. زمانی‌که ضربان قلب در بدن افزایش پیدا می‌کند، به‌دنبال آن، خون بیشتری به بافت‌ها پمپاژ می‌شود و در نتیجه فشار آن بالاتر خواهد رفت.

علاوه ‌بر این مکانیسم، پانیک اتک می‌تواند با تاثیر روی رگ‌های خون سبب تنگ‌تر شدن آن‌ها شود. با توجه به اینکه با تنگ‌تر شدن عروق، خون با فشار بیشتری جریان پیدا خواهد کرد، حملات پانیک می‌تواند با تغییرات هورمونی، چنین نتیجه‌ای را در پی داشته باشد.

حملات پانیک سبب فشار خون طولانی‌مدت می‌شود؟

برای پاسخ به چنین سوالی، باید به این نکته توجه داشته باشید که خود عامل استرس به‌طور معمول برای مدت کوتاه سبب تغییرات هورمونی و افزایش فشار خون می‌شود. این یعنی زمانی‌که چنین عاملی حذف شود، فشار خون فرد به‌حالت نرمال برخواهد گشت.

اما درمورد حملات پانیک قضیه متفاوت است. همان‌طور که اشاره شد، چنین حملاتی معمولا جزء اختلالات روانی محسوب می‌شود. در واقع فرد همیشه منتظر وقوع دوباره این اختلال بوده و به همین علت، همواره در معرض استرس بالا است.

درست است که استرس کوتاه‌مدت نمی‌تواند فشار خون را برای زمان طولانی بالا ببرد، اما اگر همین عامل برای چندین ماه با فرد همراه باشد، مطمئنا اثرات متفاوتی خواهد گذاشت. پانیک اتک همان استرس و اضطرابی است که فرد برای مدت طولانی تجربه می‌کند.

با این تفاسیر، اگر چنین اختلالی را جدی نگیرد، این احتمال وجود خواهد داشت که بعد از گذشت زمان، فشار خون وی برای طولانی‌مدت دچار تغییر و افزایش شود. به همین علت، توصیه می‌شود در صورت داشتن چنین اختلالی، برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم فشار خون بالا ناشی از حملات پانیک

دقت داشته باشید، فردی که دچار چنین حملاتی می‌شود، خود با علائم زیادی مثل تنگی نفس، احساس خفگی، افزایش ضربان قلب، سرگیجه و تعریق همراه خواهد بود. اما چگونه باید متوجه شد که فشار خون دراثر چنین اختلالی بالا رفته است؟

پیش‌تر اشاره شد زمانی‌که فرد به‌صورت ناگهانی دچار این‌گونه حملات می‌شود، فشار خون به‌ طور غیرمترقبه‌ای افزایش خواهد یافت. در صورت ادامه‌دار بودن این مشکل، چنین عارضه‌ای برای مدت ‌طولانی باقی خواهد ماند. در ادامه برخی از علائم تشخیصی افزایش فشار خون را بررسی کرده‌ایم:

سردردهای مزمن در پی افزایش فشار خون

یکی از علائمی که در افراد مبتلا به اختلالات حملات پانیک بروز پیدا می‌کند، سردردهای مزمن و طولانی‌مدت است. این‌گونه علائم می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که فشار خون چنین افرادی به‌صورت مزمن بالا رفته است و به همین دلیل دچار سرگیجه می‌شوند.

خونریزی‌ از بینی در اثر افزایش فشار خون

یکی دیگر از علائمی که احتمال دارد در پی افزایش فشار در فرد ظاهر شود، خونریزی‌های ناگهانی از بینی است. درصورتی‌که فشار خون در پی پانیک اتک افزایش پیدا کرده باشد، می‌تواند در درازمدت به دیواره عروق آسیب بزند و سبب بروز چنین علائمی شود.

آیا حملات پانیک می‌تواند فشار خون را کاهش دهد؟

پیش‌تر به این موضوع اشاره شد که درپی ابتلا به اختلالاتی نظیر حملات پانیک، فشار خون می‌تواند به‌‌صورت کوتاه‌مدت و حتی بلند‌مدت افزایش پیدا کند. اما برخی معتقد هستند که علائمی مثل سرگیجه حین بروز چنین حملاتی، می‌تواند علامت کاهش فشار خون ناگهانی باشد.

بااین‌حال، هیچ مطالعه‌ای تاکنون چنین اثری از استرس و اضطراب شدید را روی فشار خون تایید نکرده است. در واقع در اکثر مواقع، پانیک اتک سبب تغییرات هورمونی و بالارفتن مقدار آن می‌شود. البته، این احتمال وجود دارد که خود فشار خون پایین روی چنین اختلالات روانی تاثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که اشاره کردیم، پانیک اتک از جمله اختلالات روانی محسوب می‌شود که با عوارض زیادی همراه خواهد بود. فشار خون یکی از مشکلاتی است که در اثر ابتلا به چنین مشکلی، افزایش خواهد یافت. این عارضه ممکن است حتی به‌صورت طولانی‌مدت با فرد همراه باشد.

درصورتی‌که شما هم در طول زندگی خود چنین حملاتی را تجربه کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک پزشک مشورت داشته باشید تا بتوان با کمک راهکارهایی، از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری کرد. دکترتو یکی از بهترین جاهایی است که می‌توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و حتی حضوری از پزشکان متخصص در این زمینه، اقدام کنید.