بجنورد از شهرهای استان خراسان شمالی دارای جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی است. این شهر از وسعت چندانی برخوردار نیست، اما سرشار از آثار تاریخی و طبیعت چشم‌نواز است که دیدن آن‌ها سفری خاطره‌انگیز را برای هر کسی به‌دنبال خواهد داشت. علاوه‌بر جاذبه‌ها، سوغاتی‌های بجنورد هم حرفی برای گفتن دارند و گزینه‌ای عالی برای دوستان […]

بجنورد از شهرهای استان خراسان شمالی دارای جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی است. این شهر از وسعت چندانی برخوردار نیست، اما سرشار از آثار تاریخی و طبیعت چشم‌نواز است که دیدن آن‌ها سفری خاطره‌انگیز را برای هر کسی به‌دنبال خواهد داشت. علاوه‌بر جاذبه‌ها، سوغاتی‌های بجنورد هم حرفی برای گفتن دارند و گزینه‌ای عالی برای دوستان و آشنایان هستند. با خرید بلیط هواپیما بجنورد می‌توان خود را به این شهر رساند و پس‌از گشت‌و‌گذار سوغاتی‌های مورد نظر خود را تهیه کرد.

سوغاتی‌های محبوب بجنورد کدام هستند؟

خوراکی‌های لذیذ و آثار دستی این شهر هر یک به‌عنوان انتخابی عالی برای سوغاتی به‌شمار می‌روند. از جمله سوغاتی‌های شهر بجنورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انگور

درست است که امکان رشد انگور در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، اما انگور بجنورد چیز دیگری است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انگور در کشور است و باغ‌های وسیع و آبادی دارد. اهمیت این میوه به‌حدی است که هر سال در این شهر همایش انگور برگزار می‌شود و همین عامل زمینه‌ساز هجوم گردشگران به بجنورد است. وجود 8 هزار هکتار باغ انگور در بجنورد نه‌تنها به لحاظ اقتصادی به مردم این شهر کمک کرده است، بلکه موجب اشتغال‌زایی زیادی شده است. بنابراین گردشگران می‌توانند انگور یا کشمش اعلای بجنورد را به‌عنوان سوغات با خود به‌همراه ببرند.

آبنبات (شکر پنیر)

آبنبات بجنوردی را باید حتما امتحان کرد. این محصول معروف‌ترین سوغات شهر بجنورد است و پیر و جوان را شیفته خود می‌کند. به‌محض ورود به این شهر تعداد زیاد مغازه‌های آبنبات‌فروشی توجه را به خود جلب می‌کنند و ترغیب‌کننده فرد برای خرید هستند. بخش بزرگی از آبنبات‌‌های موجود در بازار کشور در شهر بجنورد تولید می‌شوند؛ چراکه تعداد بسیار زیادی کارخانه ساخت آبنبات در این شهر تاسیس شده‌اند. بسیاری از اهالی بجنورد در کار این خوراکی هستند و در این زمینه اشتغال‌زایی خوبی صورت گرفته است. بجنورد بیش‌از 130 سال سابقه تهیه شکر پنیر دارد که به‌دلیل مزه خاص و متفاوتش بسیار محبوب است. آبنبات‌های بجنوردی در اشکال و مزه‌های مختلف مانند پسته‌ای، زعفرانی، دارچینی، هل‌دار، زرشکی و… تولید می‌شوند و بازار بسیار پر‌فروشی دارند.

قره‌قروت

بجنورد نه تنها در زمینه تولید خوراکی‌های شیرین بلکه در زمینه خوراکی‌های ترش و پرطرفدار هم پرچمدار است. چراگاه‌ها و دشت‌های حاصلخیز این شهر شرایط خوبی را برای دامداری فراهم کرده است. قره‌قروت جزء محصولات دامی و بسیار لذیذ این خطه از کشور قرار می‌گیرد. قره‌قروت از دوغ و ماست تولید می‌شود و رنگ آن اغلب سیاه، قهوه‌ای، زرد یا سفید است. مصرف زیاد این خوراکی می‌تواند مشکلاتی مانند کاهش نورون‌های عصبی، ضعف حافظه و کاهش فشار خون شود. به‌‌همین خاطر توصیه می‌شود که مقدار کمی از آن را مصرف کرد یا به‌عنوان سوغات با خود به‌همراه برد.

گلیم

زنان عشایر کرد که در این منطقه ساکن هستند نوعی گلیم جذاب و دیدنی به‌نام گلیم سفره‌کردی می‌بافند که بسیار محبوب و پرفروش است. ذکر این نکته جالب است که گلیم سفره‌کردی در سال 1392 موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد. همین موفقیت کافی بود که قیمت آن بسیار بالا رود و زنان بیش‌از پیش به بافت آن روی آورند. در میان صنایع دستی شهر بجنورد این نوع گلیم از طراحی جالب و خیره‌‌کننده‌ای برخوردار است. طراحان در ساخت آن از المان‌های سنتی و بسیار قدیمی در فرهنگ خود استفاده می‌کنند و همین عامل کافیست تا آن را لایق نشان اصالت یونسکو دانست.

فرش دورو

برخی از گردشگران با سفر به هر مکان تازه‌ای به‌دنبال تهیه یک سوغاتی منحصر‌به‌فرد و گران‌قیمت برای خود یا عزیزانشان هستند. فرش دورو یا ابریشم دورو یکی از این سوغاتی‌های بی‌نظیر و معرکه است که هر کسی با دیدن آن شاد خواهد شد. این فرش کار دست مردم ترکمن در خراسان شمالی است و جزء سوغاتی‌های آن به‌شمار می‌رود. سالانه نزدیک به 2 هزار متر مربع فروش دورو در این شهر بافته می‌شود و به‌ فروش می‌رسد. روستایی به ‌نام دویدوخ مرکز تولد ابریشم دورو و جزء مناطق گردشگر‌پذیر بجنورد است. حدود 80درصد از این فرش‌های بافته‌شده به کشورهای حوزه خلیج فارس، ژاپن و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

چاروق

مردم محلی و اصیل بجنورد در زمان گذشته از نوعی کفش چرمی به‌نام چاروق استفاده می‌کرده‌اند که بسیار محکم و ماندگار بود. اهمیت چاروق به‌‌حدی است که امروزه هم استادکاران زیادی در زمینه تولید و دوخت آن فعالیت می‌کنند. مردانه و زنانه‌‌نبودن و امکان استفاده در تمام فصول از مزایای آن هستند. این نوع کفش بیشتر جنبه تزئینی و دکوری دارد و به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای سوغات می‌توان روی آن حساب کرد.

پوستین

از آنجا‌ که آب‌و‌هوای بجنورد در بیشتر ایام سال کوهستانی و سرد است، مردم محلی و قدیمی آن از پوستین بسیار استفاده می‌کرده‌اند. این عامل موجب شده است که تعداد زیادی از مردم بجنورد به پوستین‌دوزی روی آورند و در زمینه فروش آن بسیار موفق باشند. البته این نکته را هم باید ذکر کرد که صادرات پوستین در شهر بجنورد بسیار پر رونق است و درآمد خوبی برای تولیدکنندگان آن به‌دنبال دارد. برای خرید پوستین بهتر است به بازارهای قدیمی شهر مراجعه کرد و بهترین آن را به‌عنوان سوغات با خود به‌همراه برد.

قالیچه و پشتی ترکمنی

قالیچه و پشتی ترکمنی با طرح‌های معرکه و خاص خود یک انتخاب عالی برای سوغات شناخته می‌شوند. اغلب گردشگران به‌محض دیدن این محصولات شیفته طرح و نقش‌های موجود در آن‌ها خواهند شد. این محصولات انتخاب خوبی برای سوغات هستند.

زین‌‌سازی

گردشگرانی که عاشق اسب‌سواری هستند می‌توانند به بازار فروش زین‌سازی مراجعه کنند. مردم ترکمن بجنورد در زمینه ساخت زین بسیار تبحر دارند و بهترین و محکم‌ترین زین‌های بازار را می‌سازند.

در مراجعه به بجنورد نباید از سوغات جذاب آن غافل شد

شهر بجنورد به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیرش از سابقه‌ای قابل قبول در پذیرش گردشگر برخوردار است. بسیاری از مسافران با مراجعه به این شهر چندین روز در آن اقامت دارند تا بیشتر با مناظر دیدنی و آثار قدیمی آن آشنا شوند. علاوه‌بر این موارد بازار خوراکی و صنایع دستی این شهر هم سکه است و مخاطبان زیادی دارد. مواردی که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفتند بهترین گزینه‌ها به‌عنوان سوغات هستند. چنانچه قصد سفر به این شهر را دارید اما از چند‌و‌چون آن مطلع نیستید، فلای‌تودی اینجاست تا در این مسیر همراه شما باشد. پس‌از دریافت رزرو هتل و بلیط هواپیما بجنورد می‌توان با خیال راحت به این شهر سفر کرد و خاطرات خوبی را برای خود رقم زد.