اکثر سازه ها و ماشین آلاتی که در طی روز مشاهده میکنید توسط محصولات فولادی تولید شده اند یا به طریقی در فرآیند تولید خود از ورق فولادی و انواع میلگرد استفاده کرده اند. در این مطلب درباره کاربرد ها و عوامل موثر بر قیمت این دو مقطع فولادی میپردازیم. ورق سیاه چیست؟ ورق سیاه، […]

اکثر سازه ها و ماشین آلاتی که در طی روز مشاهده میکنید توسط محصولات فولادی تولید شده اند یا به طریقی در فرآیند تولید خود از ورق فولادی و انواع میلگرد استفاده کرده اند. در این مطلب درباره کاربرد ها و عوامل موثر بر قیمت این دو مقطع فولادی میپردازیم.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه، ورقی از جنس فولاد است که در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه‌ی سانتیگراد، تحت فشار قرار می‌گیرد. قیمت شمش آهن اثر زیادی بر قیمت ورق سیاه فولادی دارد. ورق سیاه کاربرد گسترده ای در سازه ها و تجهیزات صنعتی دارد و به علت فرآیند نوردگرم قالب‌پذیر و منعطف می‌شود که به آن ورق نورد گرم یا به طور خلاصه ورق سیاه گفته میشود.

تولید ورق سیاه بدون صرف وقت و هزینه اضافی و در میزان زیاد تولید میشود پس طبیعی است که قیمت آن در برابر دیگر ورق های فولادی مثل ورق های روغنی یا گالوانیزه کمتر باشد که یکی از مزایای ورق سیاه به شمار میرود.

ورق سیاه چه کاربردی دارد؟

از ورق سیاه جهت استفاده در ماشین آلات نیمه سنگین، بدنه کشتی، تجهیزات دریایی، گارد ریل و تجهیزات ترافیکی و جاده سازی درون و برون شهری و همچنین انواع ناودانی و نبشی و قوطی، چهار چوب و بدنه‌ی سازه های نسبتا کوچک و متوسط، همچنین مخازن ذخیره سازی نفتی و صنایع و کارخانه‌ های کوچک مورد استفاده قرار میگیرد. از ورق سیاه جهت استفاده در ماشین آلات سنگین، صنایع و کارخانه‌ های بزرگ، تاسیسات عظیم مورد استفاده قرار میگیرد.

قیمت تیرآهن و اثر ورق سیاه بر آن

همچنین از ورق سیاه به عنوان ماده پایه برای تولید دیگر انواع ورق مثل ورق رنگی، ورق روغنی و ورق گالوانیزه استفاده میشود و قطعا بر قیمت ورق تاثیر گذار است. همچنین دیگر محصولات فولادی مثل قیمت تیرآهن مخصوصا آن دسته‌ای که از ورق سیاه در فرآیند تولید خود استفاده میکنند تاثیر دارد.

میلگرد چیست؟

میلگرد آجدار یکی از پراستفاده ترین مقاطع فولادی می باشد که به دلیل تنوع در جنس، سایز و کارخانه های تولید کننده، آن را نسبت به سایر محصولات فولادی متمایز کرده و در دسته پر فروش ها قرار داده است. خرید میلگرد با کیفیت و قیمت مناسب همیشه از دغدغه های خریداران میلگرد بوده است.

اگر از فعالان بازار فولاد هستید یا از آهن آلات در کسب و کار خود استفاده می‌کنید، بدون شک کیفیت محصول از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است. میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که در انواع سازه ها یافت می‌شود و کیفیت آن تأثیر بسزایی در ارزش بنای ساخته شده دارد.

خصوصیات میلگرد از جمله مقاومت در برابر فشار، کشش، خمش و لغزش، سختی، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و وزن بسیار مهم هستند. بنابراین، قبل از خرید میلگرد، باید از خصوصیات میلگرد مورد نیاز خود را بدانید و مطمئن شوید که خواص آن با نیازهای پروژه شما سازگار است.

میلگرد چه کاربردی دارد؟

بیشترین کاربرد میلگرد در افزایش ثبات و پایداری سازه های بتنی است بنابراین دانستن شرایط ایده آل جهت نگهداری از میلگرد اهمیت فراوانی دارد زیرا میلگرد زنگ زده باعث کاهش کارایی میلگرد و افزایش خطر در استفاده در سازه های بتنی است. شرایط استفاده از میلگرد به عوامل مختلفی وابسته است و شرایط ذخیره سازی و انبار کردن، شرایط محیط و دما بستگی دارد.

قبل از خرید میلگرد، نیاز است گواهی‌های کیفیت مربوط به آن را بررسی کنید. گواهی‌های کیفیت می‌توانند شامل گواهی‌نامه استاندارد، تست‌های فیزیکی و شیمیایی و تأییدیه‌های مربوط به ساخت میلگرد باشند. این گواهی‌ها می‌توانند به شما اطمینان دهند که میلگرد با کیفیت و مطابق با استانداردهای معتبر است.

 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد

به طور کلی عرضه و تقاضا در هر بازاری بر قیمت محصول مورد نظر اثر مستقیمی میگذارد. در رابطه با قیمت میلگرد میتوان گفت هنگامی که عرضه میلگرد بیش از نیاز بازار باشد(بیشتر از تقاضای میلگرد)، باعث کاهش قیمت میلگرد میشود و وقتی که بازار با کمبود میلگرد مواجه شود، باعث افزایش قیمت میلگرد میشود، یعنی میزان تقاضای میلگرد بیشتر از عرضه باشد. تاثیر عرضه و تقاضا در قیمت میلگرد بسیار گسترده است که میتواند شامل مواردی باشد که با تاثیر بر میزان عرضه و تقاضا میلگرد، باعث افزایش یا کاهش قیمت میلگرد شود.

نوسانات قیمت دلار و شاخص بورس از جنبه های گوناگونی بر روی قیمت میلگرد تاثیر میگذارد. اولین و سریع ترین تاثیری که این نوسانات بر قیمت میلگرد میگذارد را میتوان جنبه روانی آن دانست که بر روی فعالان بازار فولاد اثر گذاشته و باعث تغیراتی در خرید و فروش میلگرد توسط این افراد می‌شود. مورد تاثیر روان شناختی این نوسانات، کاملا بستگی به استراتژی افرادی دارد که در بازار فولاد فعال هستند و نوسانات نرخ ارز و شاخص بورس، تاثیر مهمی بر تصمیم این افراد به خرید یا فروش عمده میلگرد دارد.

قیمت میلگرد ارتباط مستقیمی با قیمت مواد اولیه آن دارد. اگر مواد اولیه جهت تولید میلگرد، با قیمت بالاتری به دست کارخانه تولید کننده میلگرد برسد، قطعا میلگرد تولید شده قیمت بالاتری خواهد داشت همچنین اگر مواد اولیه با قیمت پایین به فروش برسد، قیمت میلگرد تولید شده هم کمتر میشود. از مهمترین مواد اولیه جهت تولید میلگرد که در قیمت میلگرد موثر هستند، به ترتیب میتوان به سنگ آهن یا شمش آهن، منگنز، کربن و گورگرد و فسفر اشاره کرد که بیشترین تاثیر را در تعیین قیمت میلگرد بین این مواد اولیه، قیمت شمش آهن است

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

این که بدانید چه عواملی در تعیین قیمت نهایی این ورق دارای اهمیت بیشتری است، بسیار مهم است مخصوصا برای اشخاصی که در حوزه خرید و فروش آهن آلات و مقاطع فولادی فعالیت دارند. منظور ما از عوامل تعیین کننده قیمت، تمامی معیارهایی است که از قبل تولید ورق سیاه تا قیمت نهایی که به دست مشتری میرسد می‌باشد.

از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه میتوان به طور خلاصه به کیفیت کارخانه تولید کننده، نوسانات نرخ ارز، مسائل سیاسی، صادرات و واردات، عرضه و تقاضا اشاره کرد.

کیفیت مواد اولیه ای که برای تولید ورق به کار میروند قطعا بر روی کیفیت محصول نهایی و قیمت ورق سیاه ساخته شده موثرند. از اصلی ترین مواد اولیه که کیفیت آن بسیار مهم است، سنگ آهن می‌باشد. این ماده معدنی که توسط معادن سنگ آهن استخراج میشود، ماده ای پایه برای تولید و ساخت تمامی مقاطع فولادی می‌باشد و قطعا کیفیت سنگ آهن تحویلی به کارخانه، در روند تولید و کیفیت و در نهایت قیمت ورق سیاه تولید شده موثر است.