حسابداری سخته یا آسون؟ مقدمه اگر بخواهیم یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی دانشگاهی را نام ببریم، قطعا حسابداری از اصلی‌ترین گزینه‌های ماست. حسابداری سالانه متقاضیان فراوانی دارد که دلیل این انتخاب، بازار کار باورنکردنی این محصول است که افراد می‌توانند با ورود به این حوزه، درآمد بالایی را به دست بیاورند. در ادامه به بررسی […]

حسابداری سخته یا آسون؟

مقدمه

اگر بخواهیم یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی دانشگاهی را نام ببریم، قطعا حسابداری از اصلی‌ترین گزینه‌های ماست. حسابداری سالانه متقاضیان فراوانی دارد که دلیل این انتخاب، بازار کار باورنکردنی این محصول است که افراد می‌توانند با ورود به این حوزه، درآمد بالایی را به دست بیاورند. در ادامه به بررسی چیستی، ویژگی‌ها و میزان سختی رشته حسابداری می‌پردازیم.

با ما همراه باشید.

حسابداری چیست؟

علم حسابداری، علم حساب و کتاب داده‌های مالی است. این علم با برخورداری از برخی قواعد و قوانین در تلاش است تا با بررسی داده‌های مالی، به داده‌های موجود نظم داده و به بهترین شکل صورت‌ حساب‌های مالی را تنظیم کند. علم حسابداری، علمی است که در آن افراد باید بتوانند به آسانی تمامی داده‌های موجود در شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و با استفاده از آن بتوانند اهداف و چشم‌اندازهای شرکت را تبیین کنند.

حسابداری لازمه اصلی کسب و کار است و بهتر است بدانید که هیچ کسب و کاری بدون حسابداری، زنده نخواهد ماند. حسابداری در سال‌های اخیر بسیاری مورد توجه قرار گرفته است که از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این رشته تحصیلی، بازار کار قدرتمند این رشته و درآمد قابل قبول آن اشاره کنیم.

 

چرا باید حسابداری بخوانیم؟

امروزه روز حسابداری از طرفداران فراوانی برخوردار است که دلیل این موضوع، ویژگی‌های منحصر به فرد این رشته تحصیلی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های حسابداری، بازار کار ثابت این رشته است که در تمامی شرایط یکسان است و شما می‌توانید با فعالیت در این حوزه از آینده کاری خود اطمینان یابید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم حسابداری، عدم نیاز این حوزه کاری به تحصیلات آکادمیک است. شما می‌توانید بدون تحصیلات آکادمیک به راحتی وارد بازار کار شده و از درآمد بالای این حوزه بهره مند شوید. البته وجود تحصیلات آکادمیک می‌تواند نکته‌ای مثبت در رزومه افراد باشد اما بدون مدرک تحصیلی هم می‌توان به راحتی به این حوزه ورود کرد. از دیگر ویژگی‌های حسابداری می‌توان به آسان بودن مفاهیم این رشته اشاره کرد. عموما مفاهیم این رشته از رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی آسان‌تر بوده که این موضوع سبب می‌شود تا افراد بتوانند به بهترین شکل ممکن به تمامی مفاهیم این حوزه آگاه شوید.

محیط کار رشته حسابداری عموما به گونه‌ای است که در آن افراد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کند و اگر فردی اجتماعی با روابط عمومی بالا هستید، قطعا می‌توانید از محیط کار این رشته لذت ببرید. در انتها لازم به ذکر است که اگر عاشق رشته‌های مدیریتی هستید اما علاقه به اعداد و ارقام نیز دارید، حسابداری یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای انتخاب شغل است.

 

حسابداری سخت است یا آسان؟

حسابداری در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. اما یکی از مهم‌ترین سوالی که برای علاقمندان به این حوزه پیش می‌آید این است که حسابداری سخت است یا آسان؟

برای جواب دادن به این سوال لازم به ذکر است که هر حوزه‌ای سختی خاص خود را دارد، اما در رابطه با حسابداری این موضوع متفاوت است. در واقع حسابداری مجموعه اصولی است که حسابدار می‌تواند با استفاده از آن‌ها به تنظیم صورت‌های مالی و انجام دیگر وظایف خود بپردازد. با توجه به این نکته قابل حدس است که افراد می‌توانند با تسلط به برخی قواعد و قوانین به راحتی به یک حسابدار مبتدی تبدیل شوند. اما روند تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای تماما متفاوت است.

یک حسابدار حرفه‌ای باید علاوه بر انجام تمامی وظایف یک حسابدار مبتدی، برخی وظایف دیگر را نیز انجام دهد. از وظایف مهم یک حسابدار حرفه‌ای می‌توان به مشخص کردن چشم اندازهای شرکت و بررسی امور مالی شرکت در جهت رسیدن به اهداف اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت یک حسابدار حرفه‌ای تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف شرکت انجام می‌دهد که این موضوع نیاز به برخورداری از اطلاعات تخصصی بسیار زیادی است.

حال که با ویژگی‌های حسابدار حرفه‌ای و مبتدی آشنا شدید، می‌توان گفت تبدیل شدن به یک حسابدار مبتدی سخت نیست، زیرا می‌توان با استفاده از برخی معادلات ساده و یادگیری اصولی ثابت به یک حسابدار مبتدی تبدیل شد. اما یک حسابدار حرفه‌ای باید از ویژگی‌های متعددی برخوردار باشد تا بتواند به پیشبرد اهداف شرکت کمک کند. به همین دلیل می‌توان گفت رشته حسابداری یک رشته جامع است و برای رسیدن به موفقیت در این رشته نیاز به تلاش بسیاری است. برای یادگیری و آموزش حسابداری می‌توانید از کتاب‌ها، فیلم‌های آموزشی، کلاس‌های آنلاین (مثل این وبسایت) یا دوره های حضوری کمک بگیرید. منابع حسابداری به فراوان وجود دارند. فقط کافیست که همت پیشه کنید و وارد دنیای حسابداری شوید.

 

مهارت‌های لازم برای موفق شدن در رشته حسابداری

از اصلی‌ترین وظایف یک حسابدار موفق می‌توان به بررسی صورت‌های مالی به بهترین شکل اشاره کرد. مهم‌ترین خصلت یک حسابدار موفق برای بررسی صورت‌های مالی، داشتن نظم و ترتیب است. نظم و ترتیب موجب می‌شود تا فرد بتواند به بهترین شکل و با در نظر گرفتن تمامی پارامترها، نسبت به بررسی صورت‌های مالی اقدام کند. علاوه بر این یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک حسابدار موفق باید از آن برخوردار باشد، آشنایی با قوانین و اصول مربوط به رشته حسابداری است. آشنایی با قواعد و قوانین موجب می‌شود تا حسابدار بتواند به بهترین شکل نسبت به پیشبرد اهداف شرکت به صورت قانونی اقدام کند.

علاوه بر موارد ذکر شده یکی از مهم‌ترین نکاتی که موجب بهبود وضعیت شغلی یک حسابدار می‌شود، تحصیلات مرتبط با رشته است. تحصیلات مرتبط با رشته موجب می‌شود تا یک حسابدار بتواند با آگاهی از تمامی نکات آکادمیک، خود را به عنوان یک حسابداری حرفه‌ای در این حوزه معرفی کند. در انتها از دیگر نکاتی که یک حسابدار موفق باید از آن برخوردار باشد، آشنایی با نرم افزارهای مرتبط با رشته حسابداری است. این نرم افزاها موجب می‌شوند تا یک حسابدار بتواند به آسانی و در کم‌ترین زمان ممکن به بررسی صورت‌های مالی و تجزیه تحلیل نکات مالی بپردازد.

 

فرصت‌های شغلی یک حسابدار

یک کسب و کار موفق، بدون استفاده از حسابدار دوامی نخواهد و در کم‌ترین زمان ممکن محو خواهد شد. به همین دلیل افرادی که به گسترش و پیشبرد اهداف کسب و کار خود علاقمندند، همیشه از یک حسابدار خبره و کاربلد استفاده می‌کنند.

همانطور که ذکر شد از مهم‌ترین مزیت‌های رشته حسابداری، می‌توان به فرصت‌های شغلی متعدد این رشته اشاره کرد. این رشته به واسطه گستردگی فراوان و جامع بودن، در بسیاری از بخش‌های صنعت کاربردهای مخصوص به خود را دارد. از فرصت‌های شغلی اصلی این رشته در دنیای امروزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       حسابداری

یکی از اصلی‌ترین فرصت‌های شغلی فعالین حوزه حسابداری، فعالیت به عنوان حسابدار در شرکت‌های مرتبط است  از مهم‌ترین گونه‌های حسابداری می‌توان به حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مالیاتی، حسابداری بیمه و … اشاره کرد.

·       حسابرسی

یکی دیگر از اصلی‌ترین فرصت‌های شغلی حسابدارها، فعالیت به عنوان حسابرس است. حسابرسی به دو نوع حسابرس مستقل و حسابرس داخلی صورت می‌گیرد. حسابرس داخلی رابط هیئت مدیره و شرکت می‌باشند و به بررسی صورت‌های مالی و گزارش جزئیات به هیئت مدیره می‌پردازند. حسابرس مستقل هم دسته‌ای از افراد می‌باشند که رابط میان صاحبان شرکت و هیئت مدیره می‌باشند و با گزارش تمامی جزئیات به صاحبان اصلی شرکت در تلاشند ا به روشنگری در رابطه با شیوه کار شرکت بپردازند.

·       مدیر مالی

یکی دیگر از فرصت‌های شغلی موجود در رشته حسابداری، فعالیت به عنوان مدیر مالی است. مدیر مالی وظیفه دارد تا با تهیه گزارش از عملکرد شرکت نسبت به پیشبرد اهداف و جهت دهی به شرکت اقدام کند.

موارد ذکر شده تنها بخش از فرصت‌های شغلی موجود در رشته حسابداری است. از دیگر فرصت‌های شغلی این رشته می‌توان به تحلیلگر مالی، ممیز مالیاتی، دفتردار، مدیر فروش و … اشاره کرد.

 

سه نکته مهم برای موفق شدن در رشته حسابداری

امروزه تعداد علاقمندان به حوزه حسابداری روز به روز افزایش می‌یابد و دلیل این موضوع بازار کار قدرتمند و جامع این رشته است. به همین دلیل برای موفقیت در این رشته پرطرفدار باید از برخی ویژگی‌ها و خصلت‌ها برخوردار باشید که در ادامه به معرفی سه نکته کلیدی برای موفق شدن در این رشته کاربردی می‌پردازیم.

·       زمانبندی مناسب

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که یک حسابدار موفق باید از آن در کارهای خود استفاده کند، استفاده از زمانبندی مناسب است. زمانبندی مناسب موجب می‌شود تا فرد بتواند در زمان درست و مناسب گزارش‌های لازم را به هیئت مدیره شرکت ارائه کند که این موضوع سبب می‌شود تا فرد بتواند در جهت پیشبرد اهداف شرکت اثر گذار باشد.

·       استفاده از تکنولوژی روز

یکی دیگر از نکاتی که یک حسابدار موفق باید از آن بهره مند باشد، بروز بودن و استفاده از تکنولوژی روز دنیاست. پیشرفت در حوزه حسابداری متکی بر برخی پارامترهاست که یکی از اصلی‌ترین پارامترهای این حوزه، بهره مندی از تکنولوژی روز است. استفاده از نرم افزارها و ابزارهای موجود موجب می‌شود تا افراد بتوانند در حداقل زمان بیشترین بازده را داشته باشند. این مهم یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که یک حسابدار موفق باید به آن توجه کند.

·       آگاهی از قوانین و بهره وری از ابتکار

از مهم‌ترین نکاتی که یک حسابدار باید از آن بهره مند باشد می‌توان به آگاهی از قوانین روز اشاره کرد. با پیشرفت تکنولوژی و تغییر مدل کسب و کارها، قوانین جدیدی در این حوزه وضع می‌شوند. به همین دلیل یک حسابدار موفق باید بتواند با استفاده از ابتکار خویش و آگاهی از قوانین، تمام تلاش خود را در جهت پیشبرد اهداف شرکت انجام دهد.