برای محافظت از تجهیزات سیستم اطفای حریق دستی و دسترسی سریع تر و تسهیل شده تر در شرایط حریق با توجه به اضطراب بالای مواجه با حریق بهتر است از جعبه آتش نشانی استفاده شود. این جعبه‌ها بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی باید در اکثر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های مسکونی […]

برای محافظت از تجهیزات سیستم اطفای حریق دستی و دسترسی سریع تر و تسهیل شده تر در شرایط حریق با توجه به اضطراب بالای مواجه با حریق بهتر است از جعبه آتش نشانی استفاده شود. این جعبه‌ها بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی باید در اکثر ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های مسکونی ، تجاری، ایستگاه‌های مترو، مدارس، ساختمان‌های اداری و … وجود داشته باشند و طبیعتا انتخاب بهترین نوع آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. خریداران فایر باکس‌های آتش نشانی باید به نوع این فایر باکس و عملکرد آن توجه داشته باشند و مطابق با نیاز آن را خریداری کنند.همواره به یاد داشته باشید که هزینه که شما برای تامین یک جعبه آتش نشانی انجام می دهید ، در مقابل خسارت سنگینی که در صورت عملکرد درست جعبه آتش نشانی میتوانید از آن جلوگیری نمایید بسیار ناچیز است . علاوه بر اینکه استفاده از جعبه های آتش نشانی استیل و یا جعبه آتش نشانی دکورال تا میزان زیاد به افزایش هارمونی در معماری فضای داخلی ساختمان شما موثر است .

برای آشنایی با 5 نوع جعبه آتش نشانی و مزایا و معایب هر کدام تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید . هدف ما از ارایه این دسته از مطالب ایجاد آگاهی و فرهنگ استفاده از تجهیزات آتش نشانی برای عموم است .

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه‌های آتش نشانی را می‌توان از نظر جنس، نحوه نصب و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. توجه به تفاوت‌ها و جزئیات هر یک از این جعبه‌های آتش نشانی باید برای خریداران آن‌ها اهمیت زیادی داشته باشد تا بتوانند برای تامین ایمنی در برابر حریق برای فضای مورد نظرشان بهترین انتخاب را داشته باشند .در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد تا با با 5 نوع جعبه آتش نشانی و ویژگی‌های برتر هر کدام آشنا شوید.

  1. جعبه‌های آتش نشانی فلزی

پرفروش‌ترین مدل جعبه آتش نشانی که در اکثر محیط‌ها از آن استفاده می‌شود، فایر باکس فلزی است. این محصول دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه در صورت استفاده از ورق آهن با ضخامت مناسب هستند . و به دلیل جنس فلزی قیمت نسبتا بالایی نیز دارد. از این جعبه‌ها برای محیط‌های پر رفت و آمد و در معرض آسیب استفاده می‌شود. می‌توان آن‌ها را به صورت توکار و روکار سفارش داد و در محل مورد نظر نصب کرد.

مزایا و معایب فایر باکس فلزی

این نوع جعبه آتش نشانی تاثیر بسیار زیادی روی محافظت از تجهیزات برای اطفای آتش پس از اعلام حریق دارد. فلز به عنوان یک متریال با استحکام بالا، می‌تواند در برابر فشار و ضربه و حرارت مقاومت خوبی از خود نشان دهد. همچنین اگر پوشش ضد زنگ برای آن لحاظ شود، در برابر خوردگی و پوسیدگی عملکرد بسیار خوبی دارد. عیب فایر باکس فلزی سنگین بودن آن و همچنین قیمت نسبتا بالای این محصول است.

جعبه‌های آتش نشانی پلاستیکی

جعبه آتش نشانی پلاستیکی نوع دیگری از انواع جعبه‌های آتش نشانی موجود در بازار است که با جنس پلاستیک مقاوم و فشرده تولید و در انواع رنگ‌ها به بازار عرضه می‌شود. این محصول استحکام بالا و عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌توان آن را به صورت توکار و روکار سفارش داد.

مزایا و معایب فایر باکس پلاستیکی

فایر باکس پلاستیکی به دلیل ساخته شدن از جنس پلاستیک دارای استحکام نسبتا بالایی است. همچنین دوام این جعبه‌های آتش نشانی در برابر رطوبت بسیار بالا است و در محیط‌های مرطوب برای جلوگیری از زنگ زدگی این فایر باکس‌ها، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این فایر باکس‌ها دارای وزن پایینی هستند و می‌توانند با ضخامت مناسب اجرا شوند تا در برابر فشار، ضربه و له شدگی مقاوم باشند. عیب فایر باکس پلاستیکی را می‌توان در ضعف آن نسبت به فشار و ضربه جستجو کرد. معمولا این مدل فایر باکس ها دارای تولید کننده های بسیار کمی به دلیل کم بودن نیاز به آنها هستند .

جعبه‌های آتش نشانی دکوراتیو

فایر باکس دکوراتیو محصولی است که می‌تواند با جنس فلز و پلاستیک تولید شود و ظاهر زیبا به محیط بدهد. در واقع در محیط‌های خاص مانند شرکت‌ها و منازل مسکونی، استفاده از جعبه‌های آتش نشانی معمول چندان توصیه نمی‌شود. جعبه‌های آتش نشانی دکوراتیو با درب‌های طراحی شده و رنگ بندی مختلف تولید می‌شوند تا بتوان بر اساس سبک دکوراسیون فضا، از آن‌ها استفاده کرد.

مزایا و معایب فایر باکس دکوراتیو

فایر باکس دکوراتیو کمتر توسط مجموعه‌های تولید کننده جعبه آتش نشانی تولید می‌گردد. از این رو انتخاب آن‌ها با تنوع بالا امکان پذیر نیست. با این حال زیبایی که این جعبه‌های آتش نشانی دارند باعث شده تا بتوان آن‌ها را برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار داد. قیمت بالای این جعبه‌های آتش نشانی نیز باعث شده تا اجرای آن‌ها برای محیط‌های مختلف ضرورتی نداشته باشد.

جعبه‌های آتش نشانی توکار

فایر باکس توکار نوعی فایر باکس خاص است که می‌توان از جنس فلزی، پلاستیکی و فایبرگلاس ساخته شود. این محصول معمولا دکوراتیو نیست و فقط درب آن را به صورت دکوراتیو طراحی می‌کنند. از جعبه‌های آتش نشانی توکار برای نصب در داخل دیوار و ستون استفاده می‌کنند. به همین خاطر باید قبل از ساخت دیوار، فضای مناسب برای قرار دادن این جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد.

مزایا و معایب فایر باکس توکار

فایر باکس توکار به دلیل نصب در داخل دیوار ظاهر زیباتر و شکیل‌تری دارد. علاوه بر این، فضای کمتری را در محیط اشغال می‌کند. جعبه‌های آتش نشانی توکار به دلیل نصب در داخل دیوار کمتر در معرض عوامل مخرب قرار می‌گیرند. از این رو عمر مفید آن‌ها نسبت به جعبه‌های آتش نشانی روکار بیشتر است. عیب این جعبه‌های آتش نشانی این است که حتما باید فضایی برای قرار دادن آن‌ها در داخل دیوار تعبیه گردد. از این رو برای نصب آن‌ها در دیوارهای کامل شده نیاز به تخریب دیوار است.

جعبه‌های آتش نشانی روکار

جعبه آتش نشانی روکار یکی از انواع محصولاتی است که می‌تواند با جنس فلزی، پلاستیکی و یا فایبرگلاس ساخته شود. این فایر باکس، همانطور که از نامش مشخص است به صورت روکار و روی دیوار نصب می‌شود. از این رو می‌توان پس از تکمیل فرآیند ساختمان سازی نیز از آن استفاده نمود. این جعبه‌ها بدون نیاز به تخریب دیوار قابلیت نصب دارند که این موضوع جزء مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

مزایا و معایب فایر باکس روکار

فایر باکس روکار قابلیت نصب پس از تکمیل ساختمان و دیوارچینی دارد. امکان نصب آن در سایزبندی مختلف وجود دارد و هر زمان که نیاز به سرویس، تعمیر و یا تغییر این فایر باکس‌ها باشد، می‌توان به راحتی این کار را انجام داد. با این حال به دلیل اینکه فضای نسبتا زیادی را خارج از دیوار اشغال می‌کنند و ممکن است باعث حوادث خاص در اثر برخورد افراد شوند، دارای یک سری نقاط ضعف نیز هستند.

شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ؛ بزرگ‌ترین تولید کننده فایر باکس

کیفیت جعبه آتش نشانی و استحکام آن در برابر تنش‌های وارده از جمله موضوعات مهمی است که حتما باید به آن توجه داشت شرکت بهسازان سرای مهر آهنگ، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین تولید کننده فایر باکس در ایران شناخته می‌شود که محصولات خود را با تنوع ابعاد و ظاهر به بازار عرضه می‌کند. در صورت نیاز به استفاده از این تجهیزات برای ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی و یا فضاهیا صنعتی خود می‌توانید از محصولات موجود در سایت این شرکت دیدن کنید.